MC- kläder för sommaren

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Hej,
Vill ha nya mc kläder som man inte blir svettig av så lätt, att man kan gå till kiosken för en glass osv.
Kör mest inom stan och inga långa sträckor.

Något ni rekommenderar, skor, byxor/jeans och tröja/jacka?

Vill helst ha kläder som är diskreta för att sitta och fika, just nu går det knappt att gå med kängorna och med kläderna känns det som snöoverall på vintern.

Köpte billigaste från Biltema när jag övade för körkortet, blir dyngsur bara att gå till parkeringen eller när man står still i trafikljusen vid +15 grader ute och då har jag bara på mig boxershort och t-shirt under.
Har på mig extra ryggskydd också men spelar ingen roll med eller utan den, blir blöt från strumpor och hela kroppen.





Tack på förhand
 
Last edited:

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Flippflott, shorts o linne funkar inte det? Hjälm förstås! :notme
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW Airflow?

Annars funkar bambuunderställ, bomull under eller bar hud är direkt obehagligt...

Jag fattar att man inte vill köra Rally-KLIM-Extreme-Desert-Yadayadastället för att åka och köpa glass... Lite mer casual men det är sällan så bra ventilerat.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Last edited:

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
BMW Airflow?

Annars funkar bambuunderställ, bomull under eller bar hud är direkt obehagligt...

Jag fattar att man inte vill köra Rally-KLIM-Extreme-Desert-Yadayadastället för att åka och köpa glass... Lite mer casual men det är sällan så bra ventilerat.
Klim o glass! fin kombi ju. Annars funkar ju mitt förslag också till en GB Storglass! :)
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Hej,
Vill ha nya mc kläder som man inte blir svettig av så lätt, att man kan gå till kiosken för en glass osv.
Kör mest inom stan och inga långa sträckor.

Något ni rekommenderar, skor, byxor/jeans och tröja/jacka?

Vill helst ha kläder som är diskreta för att sitta och fika, just nu går det knappt att gå med kängorna och med kläderna känns det som snöoverall på vintern.

Köpte billigaste från Biltema när jag övade för körkortet, blir dyngsur bara att gå till parkeringen eller när man står still i trafikljusen vid +15 grader ute och då har jag bara på mig boxershort och t-shirt under.
Har på mig extra ryggskydd också men spelar ingen roll med eller utan den, blir blöt från strumpor och hela kroppen.





Tack på förhand
Titta på Held Tropic 3.0 jacka och Zeffiro byxor. Finns i olika färger. Mesh och blåser rakt igenom. Är det under 25 brukar jag frysa lite

Jag har den sandljusa färgen med vita BMW Airflow handskar och det är skönt slippa bära svart i solen. Särskilt i stan.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Du ska naturligtvis ha en skinnjacka, allväderskläder är fula :gnissla
Byxor ett par mc-jeans.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
RST Ventilator XT står på min inköpslista.
Svala byxor med vettiga skydd har jag, men jeans som ser ut som vanliga jeans står på önskelista.
34/36 eller helst 38 AAA är det ont om
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag tycker benen kvittar, blir varmt oavsett. Knox Urbane är grym. Jag har bytt till Rukkas variant så jag kan knäppa ihop med byxorna. När det är varmt kör jag mina sporthandskar jag normalt har till helstället, de har ett stort luftscoop på handryggen. Och är de bästa handskarna jag äger säkerhetsmässigt.

Hur jag ser ut vid kiosken är jag mycket obrydd om. Skiter i vad andra tycker (kör ju BMW boxer). 🤣
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
RST Ventilator XT står på min inköpslista.
Svala byxor med vettiga skydd har jag, men jeans som ser ut som vanliga jeans står på önskelista.
34/36 eller helst 38 AAA är det ont om
Har bestämt för mig att John Doe har AAA jeans.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Vad tror ni om denna jacka som det står populär på?

Eller denna tröja (vill inte ha med luva)?

Vill helst med jacka för att kunna ta av mig den lätt och bara gå med t-shirt när man inte kör.

Tack på förhand
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Populär” betyder bara att de har störst marginal på den…

Köp en riktig jacka istället, en schucker paj är annars alltid rätt. Öppna i halsen och ärmarna så blåser det igenom.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
”Populär” betyder bara att de har störst marginal på den…

Köp en riktig jacka istället, en schucker paj är annars alltid rätt. Öppna i halsen och ärmarna så blåser det igenom.
Designad för maximalt skydd skriver de i beskrivningen men bara AA och ingen angivelse om den har L2 skydd.
Och inte helt seriöst att skriva att något är 5 gånger starkare än stål. Oklart vad de syftar på.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
”Populär” betyder bara att de har störst marginal på den…

Köp en riktig jacka istället, en schucker paj är annars alltid rätt. Öppna i halsen och ärmarna så blåser det igenom.

Designad för maximalt skydd skriver de i beskrivningen men bara AA och ingen angivelse om den har L2 skydd.
Och inte helt seriöst att skriva att något är 5 gånger starkare än stål. Oklart vad de syftar på.

Vad är schucker paj, länka?

Står L1 på jackan.

Vad tror ni om denna?

Vill ha utan en massa färger och mönster.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Flippflott, shorts o linne funkar inte det? Hjälm förstås! :notme
Precis. Reflekterade över det när jag i gympaskor, shorts och T-shirt med cykelhjälm körde om en lastbil i Göteborg nerför Gamla Götaälvbron mot Hisingen. På en vanlig trampcykel. Jag trampade förståss allt vad jag förmådde.
Så länge man inte kör fortare än med en trampcykel borde det vara OK till Glasskiosken.
Eller ?
Eller som jag, till glasskiosken blir det Trampcykel. Orkar inte ta ut hojen upp ur garaget och slänga på hela utstyret. Och svettas "ihjäl" om det är riktigt varmt.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top