MC Kläder till nybörjare

Lukas0120

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2016
Hoj
Yamaha R3
Hej! Ska börja övningsköra för att ta mitt A2 körkort om ca 1.5 månader men har fastnat med vad för kläder jag ska välja. Har kollat mycket på fc-moto men det finns ju så sjukt mycket!

Jag har tänkt köra mycket på landsväg och motorväg men blir ju självklart en del stadskörning också, men ingenting på bana. Är det overkill med en helt skinställ? Har kollat på några 2 delade från alpinestar och Dainese. Eftersom dem är 2 delade så antar jag att man bara kan ta på sig jackan om man bara ska en snabb sväng?

Hjälmen jag har kollat på är en AGV K-5 : http://www.handelsboden.com/hjalmar/agv-k-5-blanksvart

Stövlar och handskar har jag dock inte tittat så mycket på. Förstår att handskar är väldigt viktigt men hur är det med stövlar? Är det återigen lite mycket att gå för ett par "race" stövlar? Eller ska man gå för något mer neutralt om man inte ska åka på bana?

Mycket tacksam för svar!

P.S Motorcykeln jag ska ha är en 2016 Yamaha R3

Raderad medlem 51742

Guest
Låter som du är inne på rätt spår med delat skinnställ, men jag tycker heller inte det behöver vara fel med ett helställ. Personligen tycker jag helt ställ är skönare. Har testat div. tvådelade, men tyckt de varit bökigare att få på sig - fler dragkedjor osv. att hålla koll på. Visst kan det vara en fördel att kunna använda jackan separat, men själv resonerar jag som så att antingen kör jag med full skyddsutrustning eller så kör jag inte alls. Det där är en bedömning som bara du själv kan göra. Kör du med jackan till skinnstället går det förstås att kombinera med kevlarförstärkta jeans och kanske lösa knäskydd, men det vete fasen om det är så vansinnigt mycket bekvämare egentligen... Kanske kan vara en fördel om det är väldigt varmt.

Jag körde länge med bara mitt helställ och kompletterade med överdragströja och/eller regnställ vid behov. Senare har jag även skaffat ett gore-texställ, vilket kan vara skönt när man vet att man skall köra i kallare eller regnigt väder och även ifall man skall iväg på något ärende och vill kunna ha vanliga kläder under stället.

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Får man in vanliga kläder under stället så har man fel storlek och är inte att rekommendera. Skydden halkar runt och ger inte det skydd de är tänkta att ge.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping