Mc kort i USA?

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hejhopp!

Som de flesta redan vet så får man vara 15 för att börja övningsköra och 16 för att ta sitt bilkort i de flesta staterna i USA.

Hur är det med mckort då? Det har man aldrig hört om hur det funkar.

Måste man ha en vuxen med hela tiden, vilken ålder måste du ha, finns det olika indelningar o.s.v.?

Nån som vet?

cRoC skrev:
Det där om att vara 16 vid bil gäller vad jag vet inte många stater..?

Min syster har bott i Chicago ett år(2002/2003). Där är det iaf 16 år som gäller. Körkortet som tog ca 3 timmar(inskrivning, teoriprov, uppkörning och korttillverkning) att ta kostade 5 dollar (då tog hon inga körlektioner). Så där verkar det inte krävas mycket...

Fattar inte hur dom kan ta bara 5 dollar, det lär ju inte täcka mer än tillverkningen av själva plastkortet =)

brodin skrev:
Fattar inte hur dom kan ta bara 5 dollar, det lär ju inte täcka mer än tillverkningen av själva plastkortet =)

Har man varit inne hos den lokala DMV'n (Department of Motor Vehicles) så förstår man att det inte är så mycket byråkrati inblandat. Den person som sköter om teoriprov, körprov, tar fotot, tar emot betalning - är en och samma myndighetsperson och sköts i realtid, dvs ingen väntan alls. Du behöver inte ens beställa tid i förväg. Du kommer till informatör som ger dig ett kö-nummer i den kategori som du vill ha med att göra. Typ ta körkort, betala bilskatt, beställa ny skylt (vanlig eller personlig). Svensk byråkrati suger.

Fem dollar låter lite väl lågt. Själv betalade jag ca 35 dollar för mitt körtkort i Virginia och det gick på 45 minuter.

möjligheternas land...!

va in på en bilskola i LA å kolla legena... hojarna körde upp i en bur..."gunnebo stängsel typ" aldrig ut i trafiken... broms prov... å balans prov i en åtta.....

men det roligaste va när jag läste "teoriboken": håll tummen på tutan och var beredd!! :dummer

ja, du kan få tillstånd att köra direkt om du inte väljer att köra upp samma dag. Detta lempet gäller endast för dagskörning.

tog mitt cali kort .. både MC och Bil på 1 timma.

Om inte jag minns helt fel så i Cali så kan du få ditt övningskörningstillstånd för hoj, ut och köra helt själv så länge du inte kör på motorväg. Sedan en annan kul grej är att om du åker dit för fortkörning med t.ex bil så du blir av med kortet. Då blir du bara av med bilbehörigheten, om du även har körkort för hoj. Roligt tycker jag. :tummenupp

andersbrink skrev:
Har man varit inne hos den lokala DMV'n (Department of Motor Vehicles) så förstår man att det inte är så mycket byråkrati inblandat. Den person som sköter om teoriprov, körprov, tar fotot, tar emot betalning - är en och samma myndighetsperson och sköts i realtid, dvs ingen väntan alls. Du behöver inte ens beställa tid i förväg. Du kommer till informatör som ger dig ett kö-nummer i den kategori som du vill ha med att göra. Typ ta körkort, betala bilskatt, beställa ny skylt (vanlig eller personlig). Svensk byråkrati suger.

Fem dollar låter lite väl lågt. Själv betalade jag ca 35 dollar för mitt körtkort i Virginia och det gick på 45 minuter.

Shit hehe, varför inför inte Sverige sånt? :)

kostnadsfråga så klart!

Näe, men det här med att boka tid för uppkörning, övningskörnings tillstånd borde man kunna beställa "realtid" Dock så vore det rätt idiotiskt att kunna skaffa tillståndet när man är 18 för att sedan köra upp direkt efteråt.

Jag besökte DMV, visade upp mitt svenska AB-kort. Gjorde ett simpelt teoretiskt prov. Fotografering, blankett. Kortet i handen på en halvtimme eller så. Gjorde samma sak på FAA (luftfartsverket). Visade cert, logböcker o läkarintyg. Halvtimme senare hadde jag flygcertet i handen. Inte förän man varit där och haft med myndigheterna att göra förstår man riktigt hur extremt byråkratiskt och svårt, enkla saker ter sig i sverige.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick