MC-kurs i Dolomiterna 2013

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Tänkte ge en liten berättelse om min MC-kurs i Dolomiterna i år...

Förra året hade jag tagit i stort sett hela min semester under jul-aug och förfärats över att allt för mycket värdefull semestertid slösats bort på slappande hemma i soffan i tråkregnsverige, med en och annan mc-tur mellan skurarna... I år skulle det bli annorlunda, men hur?

Jag bestämde mig för att dela upp min semester mer i år. Det enda jag visste var att min semester måste innefatta MC-åkning i någon form. Hade begärt 1,5 vecka ledigt i samband med 1 maj och Kristi Himmelsfärd,men vad fasen skulle jag göra av den. Klimatet för MC-åkning i Sverige verkade ännu mer uselt än vanligt och alla MC-resor var fullbokade sen flera månader bakåt.

Plötsligt hittade jag av en slump en MC-kurs som verkade intressant. Handlade om att lära sig köra MC på riktigt i Dolomiterna. Inte en svensk i sikte och hemsidan var förstås på Italienska, men jag mailade arrangören. Han var väldigt entusiastisk - han hade ju faktiskt varit i Alaska en gång, så engelska skulle inte vara något problem och i annat fall skulle vi kunna lösa det med enkla italienska gester (!) Som inbiten trygghetsnarkoman tänkte jag, äh, vafan jag drar!

Jag hittade ett billigt flyg med Lufthansa till Venedig och började leta hyr-mc, vilket till en början verkade enkelt,men jag ändrade mig när jag började köra Google Translate på hyresvillkoren. I Italien verkade det vara långt ifrån självklart att en MC man hyr har helförsäkring, vilket skulle kunna göra en ruinerad om man kör av vägen eller anses vara vållande vid en olycka. Hursomhelst, till slut hittade jag en vettig deal på en Kawasaki Z750 i Venedig.

Väl framme i Venedig sent på kvällen tar jag en hyrbil upp till kursens bas en timme bort, på ett hotell i Feltre.

Dagen efter hade jag tänkt ta hyrbilen, i princip tillbaka till flygplatsen, för att hämta hyr-mc. En av kursdeltagarna, en skotte inflyttad till Italien för några år sen, erbjöd sig istället att skjutsa mig ner till mc-uthyrningen på sin hoj och vid behov hjälpa mig med språket. Tur var väl det, för när jag kom till MC-butiken (hade nog inte hittat dit utan hjälp) visade de sig vara extremt dåliga på Engelska så hjälpen från skotten var ovärderlig. Hur som helst, vi blev lite sena och i och med det hade de en Z800 på ingång som jag kunde få istället om jag kunde tänka mig att vänta en stund.

Sagt och gjort, Z800:n var en grymt trevlig hoj - perfekt för kurviga alpvägar och med bra drag.

Kvällen inleddes med teori - i många avseenden densamma som det som lärs ut i exempelvis SMC:s storbanekurser och twist of the wrist (framför allt när det gäller kurv- och bromsteknik samt sittposition, men innehöll även en del om andra matnyttigheter som hur man gör effektiva omkörningar och framför allt hur man kör i hårnålskurvorna på serpentinvägarna).

Den italienska instruktören inleder med att först prata italienska och sen på något stapplande engelska till sina powerpointslides. Vi var fyra kursdeltagare denna gången och efter en stund börjar istället skotten översätta till engelska för mig och allt går med ens snabbare och lättare. Sammantaget, och med teorin från bl.a. SMC-kurser i bakhuvudet, var det trots allt lätt att hänga med.

På lördagen och söndagen var det sen dags för mc-körning. Vi inledde med att åka upp en bit i bergen och sen åka runt runt i en mindre trafikerad rondell för att öva in känslan att hänga över ordentligt i kurvorna och att förlita oss på att hojen vill forsätta runt genom kurvan bara man intar rätt position och vågar lita på hojen.

Därefter var det dags att ge sig ut på en successivt ökad svårighetsgrad av serpentinvägar med hårnålskurvor. Vi övade broms- och kurvteknik, att stå upp på hojen utan att hålla i styret när det gick nerför på kurviga partier osv.

Wow, vilken upplevelse! Passerade över de mest fantastiska bergspass på drygt 2000 meters höjd, ibland kryssande mellan murmeldjuren på vägen, stundtals med vidunderlig utsikt. Alltid dessa fantastiska kurvor - ibland långa och svepande och ibland hårnålar. Italienarna på kursen som kört mycket i Alperna sa själva att Stelviopasset bleknade i jämförelse! Det var bara en håla för turister enligt dem.

Vi fick individuella instruktioner från instruktören via radio och vi stannade regelbundet för att utvärdera. Han kunde inleda med att säga några fraser på italienska, på ett närmast övertydligt sätt illustrera sittposition med gester och utbrista: "more aggressive, more aggressive!", varpå jag fick fulla översättningen från skotten, men det var aldrig några problem att förstå innebörden :)

Vi stannade längs vägen ibland för att inta en espresso eller superb Italiensk lunch för en spottstyver i solskenet.

Under dessa dagar utvecklades min mc-körning något enormt och jag fick nya vänner. Inte nog med att man fick öva med hundratals kurvor, man hade också en grymt erfaren instruktör till hands som var pedagogisk och gav bra instruktioner. Känner mig grymt mycket tryggare i sadeln och att jag har bättre kontroll efter denna kurs!

Efter kursen drog jag iväg för lite fortsatt körning med skotten och han visade mig runt i omgivningarna. Passerade bl.a. Passo San Boldo, vilket var en lite udda upplevelse (gör en bild-sök på Google och ni förstår varför - vi snackar serpentinvägar med smala och brant sluttande hårnålskurvor mitt i tunnlar!)

Allt som allt blev detta den mest fantastiska upplevelse jag haft hittills och jag känner mig säker på att jag inom kort kommer återvända till Alperna med min egen hoj.
 
Last edited by a moderator:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tack för skildringen. Funderade just när jag läste i den andra tråden vad det var för kurs du varit på. Får man fråga vad själva kursen gick på?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kursen kostade mig 300 EUR. Då ingick en halvdags teori och två heldagars körning. Hyra av MC gick på 290 EUR för fyra heldagar och drygt hundra körda mil.

Därutöver tillkom kostnader för bl.a. resa, boende, mat och bensin.

För info om kursen se (Google translate från italienska): http://translate.googleusercontent....m/base&usg=ALkJrhheMjzYgEYQ8bjEOx-CUupcNxy4hQ

Hojen hyrde jag på http://www.motospazio.com/

Hotellet som samarbetade med kursarrangören, hade garage och varmt välkomnade motorcyklister: http://www.hoteldoriguzzi.it/
 
Last edited by a moderator:

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
Grymt att du delar med dig, man blev ju inte mindre sugen nu, synd bara att man inte har SMC-kurser i ryggen, verkar behövas längre söderut.
Är det en rimlig resa att göra med egna hojen, att ta sig dit och hem på låt säga en vecka?
 

Raderad medlem 51742

Guest
En SMC-kurs i ryggen är alltid bra, men om du känner dig hyfsat trygg i sadeln kommer du klara denna kursen bra - du får bra instruktioner, om än på en blandning av italienska och engelska :)

Jag gick deras baskurs och för den som är osäker finns alltid möjligheten att gå deras nybörjarkurs. De har även en avancerad kurs som inte innehåller det första teoripasset utan bara körningen med coachning. Jag skulle nog rekommendera baskursen. Sen skall man inte heller glömma bort att vi i Sverige också har betydligt bättre grundutbildning för MC än vad de har i Italien. På kursen var vi två i min egen ålder (ca 35 - en italienare och en skotte. De hade flera års MC-erfarenhet, själv hade jag enbart två år på hoj). Det var också en lite äldre man på kursen som börjat köra hoj igen efter många års uppehåll. Han hängde inte med i tempot, utan vi fick hela tiden vänta in honom, han körde fel osv. Andra dagen valde han att hoppa av.

Borde vara rimligt att göra en sån resa på en vecka om man passerar Tyskland relativt snabbt. Nu har jag inte gjort resan på det sättet själv, men de jag pratade med där nere sa att avstånden där nere är relativt korta och man kör genom alperna på några timmar. De gjorde ofta resor till södra Tyskland, Schweiz, Österrike och närliggande länder. Då snackar vi förstås de stora vägarna och tunnlarna - att åka de fina småvägarna tar förstås längre tid. Allt beror på hur man planerar sin resa. Kursens bas Feltre låg i princip rakt söderut från München, vilket i alla fall fågelvägen inte såg ut att vara så jättelångt.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Finns en fin reseberättelse i min signatur om du orkar läsa man hinner med en massa roligt på 7dagar =) Hade ingen aning om att man kunde gå en kurs där nere dock ! Kul läsning!
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Grymt att du delar med dig, man blev ju inte mindre sugen nu, synd bara att man inte har SMC-kurser i ryggen, verkar behövas längre söderut.
Är det en rimlig resa att göra med egna hojen, att ta sig dit och hem på låt säga en vecka?

Det går men jag rekommenderar att du försöker få minst 10dagar. Finns inget värre än att behöva avstå från fina vägar man hittar för att man har bråttom nånstans och tvingas ta motorvägen. För min egen del vill jag nog ha minst 2-3 dagar enkel ner till italien för att det inte bara ska bli transportsträcka om man inte tar tåget. Jag hade velat njuta mer för bensinpengarna :)

Edit: Tåget kostar ungefär lika mycket som att köra om du har en någorlunda törstig hoj och räknar med mat och sånt som tillkommer

Edit2: Man blev inte lite sugen på kursen.. :7peta
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top