Mc-lås

Tegenfeldt

Medlem
Gick med
28 Aug 2004
Hoj
Snart Fz6-n
Jag har tänkt att köpa mig ett riktgt lås till motorcykeln nu i vinter, så jag undrar om ni har något att rekomendera.
Har tänkt mig ett lås för runt 1000:-
Vilket sorts lås är säkrast? brommsskivslås, kättinglås eller bygellås?
Har hört att vissa lås sänker försäkringspremien och/eller självrisken.

Jag är tacksam för alla svar. /tegenfeldt

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
skivbromslås! enkelt att ta med sig och enklast att sätta dit.

bygellås skulle jag valt som sista alternativ

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tegenfeldt skrev:

Om det är bra lås av alla tre kategorier du kollar på så skulle jag tipsa om att inte tänka på vilket som är säkrast, alla är så säkra ändå om det är bra kvalle (undantag för bygel kanske), utan precis som frew sa, tänk på vilket lås du kommer få med, tar du med dig en ryggsäck bara för att ha med dig kättinglås eller bygellås överallt? Nej! Så köp skivbromslås o släng i jackfickan så har du alltid med det :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tegenfeldt skrev:
Jag har tänkt att köpa mig ett riktgt lås till motorcykeln nu i vinter, så jag undrar om ni har något att rekomendera.
Har tänkt mig ett lås för runt 1000:-
Har hört att vissa lås sänker försäkringspremien och/eller självrisken.

Jag är tacksam för alla svar. /tegenfeldt

Bygellås fimpar man på 20 sekunder med en vinkelslip, kätting är tungt, stort och eländigt.
Skivbromslås tar ofta lång tid att kapa eftersom man inte kommer åt nåt vidare. Köp! :)

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Skivbromslås är inte säkert om dom har verktyg med sig..bara att kapa skivan. En RIKTIGT kätting klarar dom inte med en halvhyffsad bultsax.. men det gäller inte vanlig moppe citychain..

En kombination som jag kör med är larmat skivbromslås, abusketting FET, Och en ketting från clas ohlsson, kostade typ 159:- och är helt klart värd priset..

Snåla inte när det gäller lås!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
steffo skrev:
Skivbromslås är inte säkert om dom har verktyg med sig..bara att kapa skivan. En RIKTIGT kätting klarar dom inte med en halvhyffsad bultsax.. men det gäller inte vanlig moppe citychain..

En kombination som jag kör med är larmat skivbromslås, abusketting FET, Och en ketting från clas ohlsson, kostade typ 159:- och är helt klart värd priset..

Snåla inte när det gäller lås!

Har jag helt fel om jag påstår att man inte får upp någon form av granitlås med bultsax? :)

P-E

Guest
Skrivbromslås hjälper inte, vill de sno hojen gör det det, med eller utan lås! Har du skivbromslås bär de bara in bilen i en skåpbil och kör iväg.

Köp Abus Granit Extreme Plus 59, kostar 2395:-, och då ingår låsgaranti på 3000:- om hojen är fastlåst i något.

Eller Ett Abus Power Chain kostar 1995 och då ingår 2000:- låsgaranti.

Eller det billigaste, ett Abus Victory Chain, en kedja med skivbromslås, t.ex. om du är i stan tar du bara med skvilåset. När du ska stå stilla länge tar du med själva kedan med. Dock ingen låsgaranti.

Alla låsen jag har nämnt är kedjor. Men som sagt, vill de sno en hoj kan de nog göra det ändå, dock blir det svårare när den är fastlåst i något med ett REJÄLT lås. :)

Solid snake

Guest
Själv så går man aldrig mer än 30 meter från hojen o ställer den så att jag alltid kan se den.

Om nån vill försöka så är det helt ok, dom kan räkna med att få ont om dom skulle försöka.

Kör bara styrlåset på min. :hihi

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
skivbromslås är bra om man ska åka nånstans, jobbigt att ha med kätting, man ska inte ha skivbromslås i fickan!! Vet en som hade det och vurpa, han fick ett "litet" märke efter det... Finns hållare för det att köpa på dom flesta mc-butiker. Köp ett kättinglås också, och lås fast hojen när den står länge :tummenupp , har den bara skivbromslås så lyfter man iväg hojen lätt om man är några stycken :gnissla

Last edited:

Solid snake

Guest
KalleNorton skrev:
...man ska inte ha skivbromslås i fickan!! Vet en som hade det och vurpa, han fick ett "litet" märke efter det...

Fick han övervikt på en sida då eller? :va :lol ;)

Solid snake

Guest
KalleNorton skrev:
nja... sladda omkull.. Låset blev intryckt i benet, bröt lårbenet plus ett schysst sår

Aj som faen. :3freak :död

Kan tänka mig att det var honda han körde va?

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
P-E skrev:
Skrivbromslås hjälper inte, vill de sno hojen gör det det, med eller utan lås! Har du skivbromslås bär de bara in bilen i en skåpbil och kör iväg.

Köp Abus Granit Extreme Plus 59, kostar 2395:-, och då ingår låsgaranti på 3000:- om hojen är fastlåst i något.

Eller Ett Abus Power Chain kostar 1995 och då ingår 2000:- låsgaranti.

Eller det billigaste, ett Abus Victory Chain, en kedja med skivbromslås, t.ex. om du är i stan tar du bara med skvilåset. När du ska stå stilla länge tar du med själva kedan med. Dock ingen låsgaranti.

Alla låsen jag har nämnt är kedjor. Men som sagt, vill de sno en hoj kan de nog göra det ändå, dock blir det svårare när den är fastlåst i något med ett REJÄLT lås. :)

Hmm.. Köpa ett lås för över 2000.
Verkar ganska onödigt men om man har pengar så :3freak
Kedje lås grymt jobbigt att bära... säger bara skivlås! :yoparty

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
När jag är ute så kör jag bara styrlåset. Vill dom ta den så gör dom det. Men ställer den aldrig så jag inte ser den eller andra ser den. När det står hemma så har jag nå jävla kätting från clas ohlson.

Det får räcka. Lägger fan inte ner 3k på ett jävla metallstycke.

P-E

Guest
Koskela skrev:
Hmm.. Köpa ett lås för över 2000.
Verkar ganska onödigt men om man har pengar så :3freak
Kedje lås grymt jobbigt att bära... säger bara skivlås! :yoparty

1. Skvibromslås är fortfarande lika dåligt då man fortfarande kan bära iväg hojen eller kapa skivan.

2. 2000 är billigt om du jämför med allt tjaffs med att få tillbaka hojen eller en ny, du kanske inte ens har försäkring som täcker sånt. Dessutom får du tillbaka pengarna om hojen blir snodd.

3. Ett lås kan du ha hela livet så 2000:- är inte så dyrt.

4. Kan hålla med om att en kedja är jobbig om du ska till stan eller dylikt. Därför köper du skivbroms lås med kedja till. Så låser du med kedjan, alltså låser fast hojen i något när den ska stå längre tider. Och när du bara skall iväg till affären eller stan kan du ta med skivbromslåset.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...