Har själv letat efter just detta och konstaterat att det finns näst intill ingen sådan produkt på marknaden. Till slut hittade jag Ride från Scorpio (de är en av de mer kända tillverkarna av MC-larm) och tyckte att jag hade hittat precis vad jag sökte.
http://ridescorpio.com/ride/
Denna produkt stämmer rätt så väl överens med din kravlista, men den har ett inbyggt SIM-kort, så det går inte att använda sitt eget. Istället får man köpa till ett abonnemang för datatrafiken. I och med att de främst riktar sig till amerikanska marknaden innebär det att man får välja deras "international data plan" där man betalar en dryg tusenlapp per år för datatrafik i hela världen.
Vad gäller features är produkten klockren. Utöver Ride Core köpte jag även till deras secure kit, vilket innebär siren, fjärrkontroll (annars aktiveras det automatiskt via tändningen eller manuellt via appen) och en extra sensor som känner av om man går nära hojen (ställbar känslighet). Basenheten känner av om hojen ändrar lutning, utsätts för stötar/vibrationer (även här ställbar känslighet) eller flyttas utanför bevakningsområdet (GPS). Händer något får man notifieringar via SMS och/eller mail och kan sen spåra allt via appen eller webbsida. Går att välja vad som skall vara aktiverat eller inte:
- Larm via siren eller enbart "tysta" larm via SMS/mail
- Rörelsesensor av/på
- Stöt- och lutningssensor av eller på
- Transport mode (då larmar den inte heller om hojen flyttas utanför bevakningsområdet).
Parkerar jag t ex hojen på en osäker plats kan jag t ex välja att sirenen skall ge ifrån sig varningsljud om någon går för nära. Stannar personen ändå kvar i hojens omedelbara närhet (ställbar känslighet mellan ett par decimeter och 2-3 meter) och/eller aktiverar någon annan sensor som stöt, lutning eller tändning går larmet igång för fullt och jag får meddelande till mobilen. Systemet håller även koll på t ex batterispänning.
MEN...
Denna produkt är tyvärr inte tillräckligt färdig ännu, iaf inte för den svenska marknaden. Jag köpte systemet för snart ett år sedan och har väl egentligen mer betraktat mig som en betatestare än en normal kund sedan dess.
Aritronix (som är företaget bakom produkten) är ju USA-baserade och relativt små. Kombinationen GPS + mobilnätsanslutning som skall funka i olika länder innebär en hel del extra komplexitet och behov av tester utanför USA - något som inte är så lätt att få till när de bara har personal i USA. När de lanserade Ride Core även i Europa behövde de ta fram ny hårdvara som fungerade med europeiska mobilnät och denna verkar de av nyss nämnda skäl inte kunnat testa ordentligt. Jag var en av deras första kunder i Europa och förmodligen den första i Sverige och har haft en hel del strul. Jag är nu inne på mitt tredje system och betydligt fler firmwareuppdateringar, men vissa problem återstår fortfarande, framför allt att jag ofta får falsklarm. Verkar vara ett komplext problem där många faktorer (vissa av dem lokala för Sverige/Europa och vissa av dem hyfsat unika för mig på andra sätt) samverkar.
Det skall sägas att i allt detta har supporten från Aritronix ändå varit helt fantastisk. Det har märkts tydligt att de verkligen tagit problemen på allvar och försökt göra vad de kan för att rätta till dem. I villkoren skriver de att de inte tar returer utanför USA, men för mig har det inte inneburit någon begränsning i praktiken. De har direkt involverat sitt utvecklingsteam för att gå till botten med problemen, snabbt släppt nya firmwareversioner till mig och varit väldigt tillmötesgående. Jag har fått utbytesprodukter skickade till mig från USA utan kostnad - de felaktiga produkterna har de också ordnat så jag kunnat returnera kostnadsfritt. Jag har även blivit kompenserad genom att få tillbaka merparten av pengarna jag betalat, med löfte om att kunna returnera och få tillbaka resterande del om jag ändå inte skulle bli nöjd i slutändan.
Egentligen är det ju helt galet att jag nu lagt så många timmar på felsökning av detta och fortfarande inte har en fullt fungerande produkt - men av någon konstig anledning fortsätter jag att hoppas på ett få till det - förmodligen är det för att Aritronix fortsätter kämpa vidare, att jag själv är tekniskt intresserad och inte ger mig förrän jag hittat rotorsaken samt att det inte tycks finnas något annat system på marknaden med samma funktionalitet. Jag vill ju verkligen få det att funka, men just nu känns det nog mer som att jag och Aritronix kämpar mot ett gemensamt problem, än att vi har de vanliga kund-leverantör-rollerna.
Slutsats: Jag kan ha haft otur vad gäller mobil- och GPS-mottagning i mitt garage, vilket kan ha ställt till det och orsakat div komplexa följdproblem, men skall man satsa på detta system måste man nog fortfarande ställa in sig på att det fortfarande inte är helt tillförlitligt här i Sverige, även om produktidén är jättebra.