MC-larm

Ergu

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda XR 600 snart och Ockelbo 5000
Hej!
Någon som har erfarenhet av MC-larm? Vad är bra/dåligt, vad kostar de? Vilka funktioner behöver man, vilka funktioner är överflödiga?
Några märken att rekommendera?

Mvh Ergu

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag har ett Spyball larm på min hoj. Det har fungerat klanderfritt i 3 år nu och har förmodligen räddat hojen en eller två gånger från stöld.

Den modellen jag har ha inbyggt backup batteri, startspärr, rörelsekänning (Om någon rör hojen räcker i känsligaste läget) och möjlighet att koppla in externa slingor om man vill skydda ex. mot kåpavtagning eller sidoväskor.

EDIT: Självklart har den radiofjärr, varningsdiod och överfallslarm också.

Last edited:

Ergu

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Vad fick du betala för det larmet? Eller var det kanske monterat från början!?

amullo skrev:
Jag har ett Spyball larm på min hoj. Det har fungerat klanderfritt i 3 år nu och har förmodligen räddat hojen en eller två gånger från stöld.

Den modellen jag har ha inbyggt backup batteri, startspärr, rörelsekänning (Om någon rör hojen räcker i känsligaste läget) och möjlighet att koppla in externa slingor om man vill skydda ex. mot kåpavtagning eller sidoväskor.

EDIT: Självklart har den radiofjärr, varningsdiod och överfallslarm också.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag betalade runt 2500:- tror jag, med monteringen. Jag köpte mitt via Ducati Stockholm, eftersom de monterade det och skickade papper till F-bolaget.

Fördeln med Spyball är att det är godkänt, så man slipper självrisk i händelse av stöld eller skadegörelse (inkl. stöldförsök beroende på bolag). :)

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
amullo skrev:
Fördeln med Spyball är att det är godkänt, så man slipper självrisk i händelse av stöld eller skadegörelse (inkl. stöldförsök beroende på bolag). :)

Då har man lite vinter project då,dags att ta upp spyball larmet ur påsen i garderoben och montera det..

Har varit lite skeptisk till det,vill inte gärna bli stående 20 mil hemifrån och hojen inte går och starta för att nått med larmet strular..

Ergu

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Ok, tack för det! Nu är det bara att scanna marknaden då...
Mvh Ergu

amullo skrev:
Jag betalade runt 2500:- tror jag, med monteringen. Jag köpte mitt via Ducati Stockholm, eftersom de monterade det och skickade papper till F-bolaget.

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Ergu skrev:
Vad är bra/dåligt, vad kostar de?
Om man som jag, kanske är lite förvirrad och glömsk. Kan du fixa dej ett DEFA-Mc Larm.
Det är ett transponderlarm, dvs du slipper hålla på att jollra med en liten larmdosa.
Den aktiverar sej när cykeln stått stilla i ca:15 sek. Mycket praktiskt! Då jag
faktiskt har glömt nyckeln i en gång :rolleyes: (har inte transponderantennen vid tändningen).Det gick lös på ca: 2500 utan montering (Gjorde jag själv).

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Spyball i min tiller. Larmet kanske är bra men fel inkopplat (inte jag som monterat), inte vet jag men det fungerar kass.
Hursomhelst så är det två fel:
1. Larmet "låser" tändningen då hojen varit avstängd en stund. Skitbra när man håller på och mekar. Not. Jag vill _själv_ betsämma när min hoj ska vara larmad. Funktionen kanske är bra för den som aldrig mekar med hojen.
2. Startmotor och all el utom tändsystemet fungerar trots att larmet är låst. Alltså kliver man på och trycker på startknappen och sen funderar man på varför galten inte hoppar igång.

Men dessa fel kan ju bero på felaktig montering, jag vet vem som har varit mek på på den här hojen tidigare. :kocko En så kallad "riktig" mc-mek.

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
R1150R
Robban_C skrev:
Spyball i min tiller. Larmet kanske är bra men fel inkopplat (inte jag som monterat), inte vet jag men det fungerar kass.
Hursomhelst så är det två fel:
1. Larmet "låser" tändningen då hojen varit avstängd en stund. Skitbra när man håller på och mekar. Not. Jag vill _själv_ betsämma när min hoj ska vara larmad. Funktionen kanske är bra för den som aldrig mekar med hojen.

Så fungerar spyball.
Om man inte gör något på ca 30 sek. så sätts startspärren på.
Man måste trycka på fjärrkontrollen för att få på tändningen och kunna starta motorcykeln.

Men gällande ditt mek problem så går det ju att stänga av den funktionen med lite knapptryckningar.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Jovisst går det att stänga av men det blir ju ett jä*la knapptryckande om man ska hålla på med knarren en kväll. Får ju SMS-tumme av larmdosan :D . Och startmotor, lysen med mer ska ju inte gå att få igång när larmet är i låst läge tycker man (åtminstone inte utan att det larmar) men det kan ju vara felaktigt installerat. Meken är ökänd bland de som kan mer än att tanka och jag har ingen bruxx till larmet (den behöll meken när han monterade larmet åt förre ägaren) :kocko .
Jaja, hursomhelst så åker skiten bort om jag har kvar knarren nästa sommar.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag hade ett Bike-guardlarm på min gamla knarr. PMC-bikes.se tror jag det var köpt från. Det var lätt att installera och fungerade skitbra. Ej självriskreducerande, men lite skrämselbildande och lite pimpigt med fjärr och dioder å grejer.

Kostade ca 1000lappen.

Ädit: http://www.pmc-bike.se/larm.html

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Man tackar men tyvärr är manualerna lösenordsskyddade. Men din tanke uppskattas. :tummenupp

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Då jag försökte kom en ruta upp med användarnamn och password. Eller rättare sagt plats att d:eek: i.

FAN, varför i helvete ska batteriet ta slut just när man skriver? Satans gamla vedeldade dynga! :gnissla

Hejhopp!

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bifogar skärmdump på vad som händer då man försöker.

Bifogat

• spyball_manual.jpg
    spyball_manual.jpg
    60.6 KB · Visningar: 101

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Robban_C skrev:
Bifogar skärmdump på vad som händer då man försöker.
Du är inte speciell (inte på det viset i varje fall ;)) Jag får samma sak om jag försöker med modellspecifika PDF:erna, generella installationsmanualerna under resp. larmmodell funkar däremot.
/Hasse

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...