DampKid
Gudomlig sporthojare
Hur gör ni som fortfarande kör hoj så här års? Hoppas på det bästa och kör på chans med originallykta? Kör bara där det finns vägbelysning, eller väntar in en fet SUV som kan lysa upp vägen? PunGkt. Eller skiftat originallyktans lampa mot något med mer juice, typ LED eller Xenon? Monterat fast extraljus? Labbar med pannlampor, liite vassare cykellyktor, och/eller stav-, fick-, eller söklampor som ni hängt på styret?
Själv kör jag det senare onehorserejset. Odrägligt ur ett trafiksäkerhetsmässigt perspektiv då mina lampor lätt dräller iväg en 3-4000 lumen totalt och inte det minsta asymmetriskt, heller. Så mycket ljus inte bara bländar de fordon man möter utan kan ge direkta skador på ögonen för de som utsätts. Nöden har dock ingen lag. Antingen ser man eller så ligger man utspridd i grönsakslandet. Simple math.
Så, hur gör ni, mer eller möjligen mindre upplysta tvåhjulsvänner?
Citerar gärna vår Herre i det här fallet: Varde ljus! Även om han i hastigheten tycks glömt hojåkaren...
Själv kör jag det senare onehorserejset. Odrägligt ur ett trafiksäkerhetsmässigt perspektiv då mina lampor lätt dräller iväg en 3-4000 lumen totalt och inte det minsta asymmetriskt, heller. Så mycket ljus inte bara bländar de fordon man möter utan kan ge direkta skador på ögonen för de som utsätts. Nöden har dock ingen lag. Antingen ser man eller så ligger man utspridd i grönsakslandet. Simple math.
Så, hur gör ni, mer eller möjligen mindre upplysta tvåhjulsvänner?
Citerar gärna vår Herre i det här fallet: Varde ljus! Även om han i hastigheten tycks glömt hojåkaren...
Last edited: