Hej.
Någon, kan det vara så att Mässan ska vara inne på själva Arenan? Eller finns det en massa mindre, större utrymmen som tillhör Arenan, intilliggande byggnader? Har ej varit där och är nyfiken.
Har någon varit där på något liknande, utställning, mässa.
Stor jätteshow ( Trial? Stunt? Stadioncross? Prova på!? ) inne på Arenan och själva utställningen i intilliggande utrymmen?
Fundersam och frågande !?????
Mvh Toyman
Jag tror att besökarna skall sitta i sina stolar, så rullar dom in hojarna en efter en och en speaker från respektive importör berättar i högtalarna om hojen under max 15 minuter per modell.
Utställare som är medlemmar i branschorganisationen får extra exponering genom storbildsskärmar.
Ursprungstanken var att söta "cigarettflickor" skulle bära runt broschyrer bland publikraderna, men #metoo ville annat. Nu blir det istället EU-migranter som fått jobbet att välkomna besökarna med ett käckt "Hej hej" och lägga fram broschyrer att läsa.
Som besökare kan man boka VIP-BILJETT med numrerad plats. Mot ytterligare pristillägg får man också ett tidschema där man kan pricka in highlightsen, och så man vet när man hinner ut för att köpa sin vargtröja.
Generellt kommer inga motorcyklar att startas i arenan. De utställare som bokat tid på monitorerna har chans till att varva mot begränsaren i sin video.
Den enda hojen som startas och varvas inne på arenan kommer att vara Akrapovics ER-6a utan DB-killer.
Missa inte!
Ärligt?
Det pågår hela tiden ett lågintensivt krig mellan arrangör och ägare av lokalerna.
Den som sitter på lokalerna försöker plocka in så mycket stålars som möjligt av externa arrangörer - för att ha råd att utveckla nya, ofta dödfödda mässideer som man har själv, eller för att subventionera andras lama förslag "som man tror på".
Då pungslår man de större, externa arrangörerna tills dom tvingas se sig om efter andra lösningar.
Mc-mässan ägs av McRF som de senaste åren lagt ut arrangemanget på en eventarrangör.
Mässan erbjuder en möjlighet för McRFs medlemmar att komma ut på mässa till ett kvadratmeterpris dom aldrig skulle kunna ordna på egen hand.
Andra utställare, utanför McRF, betalar ett annat pris till arrangören - och subventionerar därmed det vi
vill se.
Tänk på det när ni fnyser åt indianmotiv på... ...allt möjligt.
Men, när även den rabatterade kostnaden svider för McRFs medlemmar? H-D hoppade av för en del år sedan.
"Ursäkta? Inget man sörjer...?"
Kanske det, men ser man till helheten och fördelning av kostnadsmassa så är det illa. Färre behöver betala på ungefär samma totalsumma.
(Stavningsförslag på kostnadsmassa = kostnadsmässa...)
Förr i väla' fanns Sollentunamässan som en konkurrent och nödlösning varje gång Älvsjömässan fick hybris och lät priserna gå genom taket.
Kanske försöker man sig på samma stunt nu - ett försök att bringa ner skenande kostnader som skall delas av allt färre och mer trängda aktörer.
Bara en sådan sak att vi förlorar en självständig importör när Honda nu representeras av Suzuki i Sverige
kan spela in: låt oss säga rent hypotetiskt att denna aktören säger att "kostnaden måste ner" annars kör vi egna mässor i butikerna landet runt samma helg" så MÅSTE McRF agera.
Man får MYCKET pompa och ståt lokalt för kostnaden att dra till Stockholm en helg...
Bara som ett tankeexperumemt, okay - jag vet inte om det
är så, men det ligger i farans riktning.
Så, döm inte ut den nya arenan för mässan innan ni besökt den, gott folk. Alternativet kanske är ingen mässa alls. Då är iväg fall jag beredd att pröva något nytt...