Mc och ryggen!

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Jag är lite intresserad av att veta hur många som får ont i ryggen av mycket hojköra? Eller får man det av för lite höjköra?

Själv har jag lite ryggsmärta ibland, inte av att åka långt än, utan vanlig ryggont som man får vid 45!
Kan få jävligt ont i ryggen om jag sitter hukad länge tex om jag skruvar eller bygger något.
Jag skaffade ett ”njurbälte” ifrån Dainese förra sommaren, som skulle underlätta för den lägre ryggen, och det kändes OK. Men tyckte inte det var så värst stor skillnad, jag kanske inte behöver det än?

Har även börjat göra lite övningar på kvällarna där jag sträcker ut ryggen och försöker hålla efter den.
Jag kan nästan känna att när jag sätter mig på hojen och slappnar av så känns det bättre i ryggen!

Har någon här några tips, eller kanske något som man testat och det funkade?

En riktig gubbtråd med andra ord ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Får ont av för LITE hojköra, många timmar i bil är förödande.

På hojen sitter (finns olika sorts hojar, kanske därför… ööööh) jag rakt upp och ner mycket avslappnat och kan röra mig i alla riktningar, inta lätt sits vid svårare ojämnheter, ställa mig osv. Svinbra för ryggen.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag är lite intresserad av att veta hur många som får ont i ryggen av mycket hojköra? Eller får man det av för lite höjköra?

Själv har jag lite ryggsmärta ibland, inte av att åka långt än, utan vanlig ryggont som man får vid 45!
Kan få jävligt ont i ryggen om jag sitter hukad länge tex om jag skruvar eller bygger något.
Jag skaffade ett ”njurbälte” ifrån Dainese förra sommaren, som skulle underlätta för den lägre ryggen, och det kändes OK. Men tyckte inte det var så värst stor skillnad, jag kanske inte behöver det än?

Har även börjat göra lite övningar på kvällarna där jag sträcker ut ryggen och försöker hålla efter den.
Jag kan nästan känna att när jag sätter mig på hojen och slappnar av så känns det bättre i ryggen!

Har någon här några tips, eller kanske något som man testat och det funkade?

En riktig gubbtråd med andra ord ?
Inte av mc-körning (50 mil resp 40 mil på GS resp S med tank o fikastopp)
Men däremot av cykling.
Ryggproblem sägs oftast bero på svag magmuskulatur, man tar upp kraft i armarna istället o låter ryggen säcka ihop.
Gubbproblem - tja, kanske - jag är en generation äldre än vad du är men har känt av ryggen sedan jag var i din ålder
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ni får börja sova på hårt underlag , 15mm friluftsliggunderlag på spånskiva+lakan - tränar o kör mycket så - aldrig ryggproblem.

Har en skönmadrass på 23cm också från jysk , sov 200 nätter förra året på hårdvarianten

Vanesak
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Får ont av för LITE hojköra, många timmar i bil är förödande.

På hojen sitter (finns olika sorts hojar, kanske därför… ööööh) jag rakt upp och ner mycket avslappnat och kan röra mig i alla riktningar, inta lätt sits vid svårare ojämnheter, ställa mig osv. Svinbra för ryggen.
Samma här. därför undviker jag bil.

Att köra en motorcykel man själv gillar på vägar man uppskattar i ett trevligt tempo minskar ryggbesvär tror jag. Men det är vad jag tror...

För övrigt mår min rygg bra av att jag cyklar.

Jag kan sitta på en planka i timmar utan att få ont i röven. Ryggen däremot, den gillar inte alls statiskt sittande.
Kör du en Brattskramlerbobber med moderiktig sadel? :hihi
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Riktigt kul att höra vad andra som kör mycket hoj säger om det här med ryggen.

Jag trodde att jag var ”knäpp” som känner att jag får ont i ryggen när jag INTE kör…men ser här att fler känner samma sak ?
Vilket känns bra.

Inte av mc-körning (50 mil resp 40 mil på GS resp S med tank o fikastopp)
Men däremot av cykling.
Ryggproblem sägs oftast bero på svag magmuskulatur, man tar upp kraft i armarna istället o låter ryggen säcka ihop.
Gubbproblem - tja, kanske - jag är en generation äldre än vad du är men har känt av ryggen sedan jag var i din ålder

Bra där ang bålen, att den ska vara tränad för att underlätta för ryggen. Så man får väl ta och börja med lite sånna tränings övningar också.


Ni får börja sova på hårt underlag , 15mm friluftsliggunderlag på spånskiva+lakan - tränar o kör mycket så - aldrig ryggproblem.

Har en skönmadrass på 23cm också från jysk , sov 200 nätter förra året på hårdvarianten

Vanesak
Det här låter också som ett jäkla bra tips!
Om jag tänker efter, så började jag känna i ryggen efter vi skaffat ny säng med nyare madrasser.

Har även hört att man pajar ryggen av all jävla snöskottning genom åren.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har ni sett dom där "hästsadel stolarna" man ger till folk på kontor när dom får ryggproblem?

Jag har alltid relaterat dom mera till en MC sadel, man sitter ganska likartat och balanserar sin överkropp aktivt istöllet för att luta den mot ett ryggstöd.

Det finns nog ett samband med att en del känner sig bättre av att köra motorcykel,, förutom det generella mentala välmåendet
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har lite halvklass rygg normalt men den blir alltid bättre då jag åker hoj.
Är väl något som "hoppar rätt" på nåt sätt. ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har ni sett dom där "hästsadel stolarna" man ger till folk på kontor när dom får ryggproblem?

Jag har alltid relaterat dom mera till en MC sadel, man sitter ganska likartat och balanserar sin överkropp aktivt istöllet för att luta den mot ett ryggstöd.

Det finns nog ett samband med att en del känner sig bättre av att köra motorcykel,, förutom det generella mentala välmåendet
Jag får ont i ryggen av de stolarna. På kontor behöver jag sitta med en ganska markant bakåtlutning för att avlasta ryggen istället. Och för ett par år sedan kom en studie som visade att det är ett av de bästa sätten att sitta. :hihi
Många kontorserkonomisanningar är enligt den studien direkt felaktiga.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag fick ont i ryggen av att åka customcykel. Det var svårt att få hjälp av benen att fördela vikten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag får ont i ryggen av de stolarna. På kontor behöver jag sitta med en ganska markant bakåtlutning för att avlasta ryggen istället. Och för ett par år sedan kom en studie som visade att det är ett av de bästa sätten att sitta. :hihi
Många kontorserkonomisanningar är enligt den studien direkt felaktiga.

Framförallt ska man kanske vara försiktig med tvärsäkra lösningar som passar alla...

Folk är olika, speciellt jag....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Framförallt ska man kanske vara försiktig med tvärsäkra lösningar som passar alla...

Folk är olika, speciellt jag....
Helt rätt gällande tvärsäkra lösningar.

Jag tillhör också de som är olika. Så jag älskar att tillbringa timmar i sadeln på min SkitHoj oavsett vad andra tycker...
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Ja jävlars vad gubbigt?

Har en Alfa Romeo Giulia som jag kör till vardags. Är totalt inkompatibel med stolen, räcker med 40 minuter sen är jag körd. Blir ett byte då jag i regel sitter avsevärt mer än 40 min i bilen dagligen.

Har även en gammal Posse Boxster som agerar fikabil på somrarna. Där sitter jag så jävla illa att jag fått köpa externt svankstöd för att stå ut mer än i 20 minuter.

På hoj, aldrig ett problem oavsett om dagsträckorna vart 100 mil. Möjligen att en glidare skulle döda ryggen men ngn sådan har jag inte provat och har heller ingen avsikt med det heller.

Kontentan blir att Alfan får stå när det är hojväder och brukar sluta med att jag lagt mer mil på hojen än i bilen.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top