MC-Parkering i HBG

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Halloj
Jag ska vara på en kurs måndag - torsdag nästa vecka i HBG.
Finns det någon bra MC-parkering i centrum?
Gärna gratis men inte gärna 15-20:- / timme. Hotellet erbjuder P-plats för 195:- /dygn :skrämd
Jag ska inte parkera dygnet runt utan end dagtid.

Kanske man kan passa på att vara med på ett tisdags-Gazz?

Om du endast tänkt parkera motorcykeln under dygnets ljusa timmar hade jag ställt den på valfri parkering. Det finns en mc parkering b la nere på stortorget. Mer centralt än så kan du inte parkera. Själv har jag aldrig betalt när jag parkerat motorcykeln mer än i p-hus med bom eftersom det inte går att fästa lappen på något vettigt sett. Om stadens lapplisor är på min linje kan jag inte svara på. Har aldrig fått böter. Å andra sidan så är det sällan jag parkerar motorcykeln utomhus. Vill vara på den säkra sidan och komma billigt undan kan du parkera motorcykeln på norr (bakom gröningen som ligger vid havet). Gratis på tvärgatorna med städning varannan måndag/tisdag och 2 kr/tim längst tågtunneln på Karl Johans gata efter tågagatan. Tar inte mer än 10 minuter att promenera ner till stan.

Om du endast tänkt parkera motorcykeln under dygnets ljusa timmar hade jag ställt den på valfri parkering. Det finns en mc parkering b la nere på stortorget. Mer centralt än så kan du inte parkera. Själv har jag aldrig betalt när jag parkerat motorcykeln mer än i p-hus med bom eftersom det inte går att fästa lappen på något vettigt sett. Om stadens lapplisor är på min linje kan jag inte svara på. Har aldrig fått böter. Å andra sidan så är det sällan jag parkerar motorcykeln utomhus. Vill vara på den säkra sidan och komma billigt undan kan du parkera motorcykeln på norr (bakom gröningen som ligger vid havet). Gratis på tvärgatorna med städning varannan måndag/tisdag och 2 kr/tim längst tågtunneln på Karl Johans gata efter tågagatan. Tar inte mer än 10 minuter att promenera ner till stan.

Aldrig fått böter på hojen nä, men hur många gånger på bilen? :hihi

4 kr/tim var inte så farligt. Eftersom jag själv bor nedanför landborgen så tänkte jag inte på att det faktiskt finns parkeringsmöjligheter på den gamla skolgården trots att jag gått förbi 1000 tals gånger genom åren. Bra val!

Bästa alternativet blev uppe vid kärnan, tror att det var i anslutning till en skola. 4 tim p-plats för 4:-/tim, helt ok o väldigt centralt.

Vid Nicolai skolan?

Efter skoltid kan jag tänka mig parkera där, men skulle inte sätta min hoj där när snorungarna är i skolan... :hihi (har själv gått där...)

Vid campus är det gratis MC-parkering på mycket bra ställe. vet dock inte var i stan du ska. Men det ligger 5min gångväg från knutpunkten rakt söderut.

+ är att jag kollar till den på mina raster.... jobbar nämligen i närheten

Är det bara hamntoget som har riktig MC-parkering?

Var parkerar ni när ni t.ex är på Väla? Sidan om ingångarna där folk ställer cyklarna?

MC-Parkering i HGB

Man kan inte annat än älska HGB. MC parkeing finns på stortorget, väl utmärkt ned skylt. (se bild från februari) Dyraste parkeringen i stan :huvet.
Lapplisorna är pigga och lappar gärna MC. Parkeringsbiljetten måste finnas på MC'n. Biljett i fickan är inte lönt att försöka med, vet av egen erfarenhet.

Bifogat

• IMAG0081.jpg
    IMAG0081.jpg
    169.6 KB · Visningar: 306
Fortfarande gratis att parkera på tvärgatorna till och längst Drottninggatan norrut. Tar inte mer än ett par minuter att promenera in till stan.

Pratade mejlledes med en Trafikinspektör förra året gällande parkering för MC och nedanstående var hennes svar till mig:

"Parkeringsregler för MC är det samma som för personbilar, sen finns det även p-platser för endast mc. Dessa brukar vara avgiftsfria, men kolla skyltningen.
Övriga parkeringar som det skall lösas biljett på får du ta med biljetten, skulle du få en anmärkning så brukar det bli rättelse mot uppvisande av biljett.
Nu är p-vakterna rätt snälla mot Mc och det e inte det dom prioriterar när dom skriver. Så jag tror nog du klarar dig.
Hoppas detta gav svar på dina frågor, annars är du välkommen att kontakta mig igen
"
Antar att detta gäller även i år, men jag kommer nog att skicka iväg en fråga även i år.

Kom ihåg! Detta gäller endast kommunala parkeringsplatser.

Man kan inte annat än älska HGB. MC parkeing finns på stortorget, väl utmärkt ned skylt. (se bild från februari) Dyraste parkeringen i stan ....

Märkligt... Frågan har varit uppe i SMC, o kommer jag ihåg rätt, så har staden eller nån p-lisa uttalat sig om att man "inte får parkera vid cykelställ, för det är ju en "grastisparkering" utanför sundsbussarna"... :confused:

Jag kan tycka det är läge att göra som de gjorde i GBG o gå folk ur huse en lördag fm o lägga beslag på alla parkeringar i Centrum ett par timmar... :D

En hoj = en ruta. Kan vi få ihop 150 hojar? :)

Jag kan tycka det är läge att göra som de gjorde i GBG o gå folk ur huse en lördag fm o lägga beslag på alla parkeringar i Centrum ett par timmar...

En hoj = en ruta. Kan vi få ihop 150 hojar? :)
Det är säkerligen inte några problem, men med tanke på vilka mentalt underutvecklade ägg vår vackra stad inhyser är tanken inte särskilt tilltalande. Man kan räkna med att få sin hoj omkullvält och repad. Minst...

Vi tar med kaffe o kaka och sitter ned vid våra hojar hela dagen :D

Väla en lönehelgslördag kanske?!

Det är säkerligen inte några problem, men med tanke på vilka mentalt underutvecklade ägg vår vackra stad inhyser är tanken inte särskilt tilltalande. Man kan räkna med att få sin hoj omkullvält och repad. Minst...

Jag är nog mer inne på TG's linje. Behöver inte gå långt ifrån hojen.

...Väla en lönehelgslördag kanske?!

Har ingen effekt. Gratis att parkera på Väla. :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...