MC-polisens utrustning!

Busapilot

Busapilot
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Rytande Busa, Husaberg TE 300 -12
Någon som vet hur mc-polisens hastighetsövervakare/-mätare ser ut / fungerar / heter / märke, och vilket värde informationen ifrån utrustningen har vid eventuell rättegång? Kan de kommunicera med andra enheter medan de kör, har de kamera monterad så de kan ta bilder, etc..... någon som vet? Har nämligen sett oroväckande många hojsnutar i Sthlmsområdet sista tiden!

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Trafikjuristen
Gå in på lag & länk.

Ville köra fort med mina förra bil så jag köpte en scanner till bilen.

I Storstäderna som Göteborg, Stockholm & Malmö kör polisen med det nya radiosystem 410-413 Mhz. Lite klurigt att lyssna av i storstäderna eftersom det är så tät trafik hela tiden. Blir svårt att hitta en trafikkontroll mitt bland alla ingripanden vid längehetsbråk & slagsmål på krogen.

Men jag fick reda på att Länstrafikpolisen kör på 7 frekvenser i hela landet. Fanns en gång en "Nordic Frequency List" på nätet men jag vet inte var den tog vägen ngnstans. Där gick det att hitta dessa. 5 standard frekvenser, en för MC-polis & en för helikopter. Det enda jag kommer ihåg är att de ligger ngnstans mellan 78-79Mhz.

Funkade kanonfint utanför Göteborg! Hörde dem varenda gång :D ! Det är mycket radiotrafik från dem när de har en trafikkontroll.

En gång låg jag i 160-180 på en motorväg och fick kanonfin mottagning från en kontroll. Då var det en kontroll i det motsatta körfältet precis i höjd med mig :crash .

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
Blev stannad av lagens väktare så sent som förra veckan av en på civil mc. (En röd bmw om intresseklubben vill anteckna).

Han stod och skulle ansluta till den vägen jag körde på och råka mosa på lite för mycket. Framhjulet var väl en decimeter upp i luften när jag passera han. Tyckte att han såg lite skum ut med en så ful vit hjälm så jag saktade omedelbart ner och alldeles riktigt ser jag honom kommandes i backspegeln.
Stannade vid vägkanten efter att han vinkat in mig och fick lite predikan, han var rätt trevlig faktiskt. Sade egentligen bara att jag skulle hålla mig utanför stan om jag skulle gasa på och att han inte ville hitta mig i ett dike nånstans (inte jag heller för den delen).

Hur som helst hade han en bildskärm på under styret som filmade vägen framför.
Vad han kunde utäsa för data av det vet jag inte, kändes som att jag inte ville stå där och snacka skit med han heller.. :rolleyes:
Men troligen stod väl där hastighet iaf.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...