Mc-pris nu kontra nästa år.

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR750 08
Goddag!

Jag har just köpt en ny gsxr 08a, bytte in min gamla hoj och fick en rätt bra deal. Nu kanske jag ska flytta utomlands helt plötsligt och tänkte höra lite om ni tror att jag får mer för den om jag säljer den nu eller om jag bör vänta till våren?

Normalt sett skulle jag se det som sjävlklart att vänta till våren och få någon tusenlapp mer men med tanke på hur marknaden ser ut just nu blir jag lite osäker.. Säkerligen får jag fler intressenter i början av nästa år, men vad tror ni om prisbilden?

Är tacksam för svar!
Ha en strålande dag!

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
ser ju inte ljust ut för bilindustrin och då släpar väl inte motorcyklarna långt efter kan tänkas.

jag skulle nog börja annonsera på studs om jag vore du.

EmiliosFantomen

Guest
Ta med den, du kommer ändå få abstinens och köpa en ny.
Förutsatt att du inte ska flytta till sibirien.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Folk kommer väl vara försiktiga med sina pengar framöver.
Men det gäller väl inte hojåkare:rolleyes:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Bilindustrin har nog inget med Mcförsäljning att göra, tror den typen av konsumtion överlever lättare en bilköp pga, bilbytet får stå tillbaka för ny hoj om pengarna inte räcker till bägge.

En hoj är ju inte lika kostnadskrävande i inköp som en ny bil, 100-150K för hoj vs från 300K för en ny bil.
Tjänstebilsförsäljningens upp eller nedgång påverkar nog inte hojförsäljningen.

Sen att även den branchen får en knäck på samma sätt som övriga samhället är ju klart.

Det är nog mest en prio sak och hobby är nog det sista folk vill dra in på.
Minskar nyförsäljningen ökar beg priserna på sikt, folk väljer nästan nytt istället för helt nytt.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Priserna på hojjar har inte direkt gått uppåt i år, stora ras har skett på en hel del modeller. Mitt råd hade varit att behålla hojjen ett par år tills skiten blåst över, haft kul på köpet och kanske inte torskat så mkt doleras.. Nu när du skall flytta blir saken en helt annan. Jag hade nog väntat tills i vår med att sälja, sannorlikheten att du får den såld nu till vettiga pengar i snålblåsten både på finansfronten och på väderfronten är inte stor.

Låt den stå i garaget under vintern och sälj den när de första solstrålarna börjar dyka fram!

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Det blir väl som det brukar.
Till sommarn så begärs det säkert 90k för -04/05 1000cc. Och nu går dom för 60k

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Det e säkert mkt svårare nu men man vet inte förens man har provat . Vem vet det kanske sitter någon i UMEÅ & väntar på att du sälja .

Det räcker med att 1 vill ha den

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Oddsen att den där köparen som vill betala lika mycket för hojen som du vill ha dyker upp, är nog lika stor nu som den är till våren. En annons kostar inte mycket, sätt ut den på stuberten. :)

Kneedrag

Guest
det ser mörkt ut för dig

Tror inte du kommer få mer för hojen nästa år (vår).
Nya 09 modellerna kommer de som vill ha en ny hoj lägger till några tusingar och köper det senaste.
Vill du få sålt din hoj lägg dig under handlarnas pris på nya 08.
gsxr 1000 08 hos handlare 99000-93 000. Alla andra som ligger över det har svårt att kränga sina hojar, det ser man på blocket.

I slutändan handlar det om rätt pris.
Just nu är det lågkonjuktur och många har förlorat sitt jobb, kanske förlorar sina jobb om det inte vänder snart. Det finns redan ett överflöd av hojar till salu på nätet (folk säljer av grejer ,och hamstrar pengar)

Inte lika många köper.

Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Tror inte du kommer få mer för hojen nästa år (vår).
Nya 09 modellerna kommer de som vill ha en ny hoj lägger till några tusingar och köper det senaste.
Vill du få sålt din hoj lägg dig under handlarnas pris på nya 08.
gsxr 1000 08 hos handlare 99000-93 000. Alla andra som ligger över det har svårt att kränga sina hojar, det ser man på blocket.

I slutändan handlar det om rätt pris.
Just nu är det lågkonjuktur och många har förlorat sitt jobb, kanske förlorar sina jobb om det inte vänder snart. Det finns redan ett överflöd av hojar till salu på nätet (folk säljer av grejer ,och hamstrar pengar)

Inte lika många köper.

Priserna på hojjar har inte direkt gått uppåt i år, stora ras har skett på en hel del modeller. Mitt råd hade varit att behålla hojjen ett par år tills skiten blåst över, haft kul på köpet och kanske inte torskat så mkt doleras.. Nu när du skall flytta blir saken en helt annan. Jag hade nog väntat tills i vår med att sälja, sannorlikheten att du får den såld nu till vettiga pengar i snålblåsten både på finansfronten och på väderfronten är inte stor.

Låt den stå i garaget under vintern och sälj den när de första solstrålarna börjar dyka fram!

Den teorin tror inte jag på!
Tror att fler kommer sälja nu när det blir tuffare ekonomiskt.
Om man sitter där med lån på hus, bil o mc känns det nog tufft för många nu.
Att dessutom betala skatt o förs på hojen ca 2000 - 5000 kr/mån ex bensin o service...
Objekt finns i ett överflöd och om man kollar blocket verkar det inte röra på sig särskilt mycket.
Tror att inlägget överst är mer rätt ute!
Sätt ut hojen till rätt pris så får du den såld

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Köpare finns det iaf därute....fick 6 svar på min Blocket annons första 48 timmarna..varav två verkar seriösa...
Handlar ju BARA om priset...drömmarna sitter ju kvar med sina annonser läääänge....

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...