Mc-ryggskydd samma som snowboard-ryggskydd?

NikkeA

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
ingen :(
Sitter här med ny utrustning för sommarens äventyr. Dock så saknar jag ryggskydd!

Min fråga är det någon skillnad på ryggskydd?
För jag har nämligen ett snowboard-ryggskydd liggandes i garderoben och det skulle vara skönt om man kunde använda det ist för att gå o köpa sig ett till. :tungan
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Det har gjorts olika tester mellan dessa och hojskydden minns ja vart bäst. Ex ett scott skydd klarade inte vissa punkter som ex ett dainese wave klarade, jag har mitt ryggskydd när jag åker skidor/hoj. Men Googla och se vad just ditt skydd är godkänt för!

Du vill INTE ha snålat på skydden när olyckan väl är framme! (Förbrukad hoj) skydd räddar liv..
 

NikkeA

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
ingen :(
Det har gjorts olika tester mellan dessa och hojskydden minns ja vart bäst. Ex ett scott skydd klarade inte vissa punkter som ex ett dainese wave klarade, jag har mitt ryggskydd när jag åker skidor/hoj. Men Googla och se vad just ditt skydd är godkänt för!

Du vill INTE ha snålat på skydden när olyckan väl är framme! (Förbrukad hoj) skydd räddar liv..

Det har du helt rätt i, taack! :yoparty
Dock undrar jag vart man kan ta reda på vad ryggskyddet är godkänt för?
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu har jag inte hållit i Daineses ryggskydd för alpint bruk i handen, men jag tycker de ser likadana ut på bild utom på färgen som mitt Dainese Wave. Skulle dock kolla upp närmare vad skillnaden är. Ryggskyddet känns som ett väsentligt skydd på mc.
 

NikkeA

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
ingen :(
Kollat upp lite och mc-ryggskydd, de har ce-märkning: CE 1621-2. Det har de flesta nya alpin ryggskydden som scott tillverkar också.:banana
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
Nej de är ingen skillnad på så kallade mc skydd eller alpin skydd, däremot är det skillnad på billiga ryggskydd vs dyrare ryggskydd....

Spelar ingen roll om de säljs som alpin skydd, kross skydd eller mc skydd.. de är fortfarande MÄRKNINGEN som är skillnad..
 

NikkeA

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
ingen :(
Nej de är ingen skillnad på så kallade mc skydd eller alpin skydd, däremot är det skillnad på billiga ryggskydd vs dyrare ryggskydd....

Spelar ingen roll om de säljs som alpin skydd, kross skydd eller mc skydd.. de är fortfarande MÄRKNINGEN som är skillnad..

Märkningen menar du med?
Vad för ce-märkning?
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Kollade på ett Snowboard/skid ryggskydd och på det stod det särskilt att det inte var till för mc bruk.

Antar att det beror på att dem inte är testade under så extrema förhållande och det därför kan vara underdimensionerade, och även om det inte är så vilket företag skulle våga testa.?
 
Last edited:

NikkeA

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
ingen :(
Biltemas L2 m ryggskydd är klassat som level 2.
Det klarade alla tester utan anmärkning!
Sen var det ju dainese osv som gjorde det med.
Då undrar jag, varför köpa ett dainese för 1500kr när biltemas finns för 349kr och minst lika bra?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Biltemas L2 m ryggskydd är klassat som level 2.
Det klarade alla tester utan anmärkning!
Sen var det ju dainese osv som gjorde det med.
Då undrar jag, varför köpa ett dainese för 1500kr när biltemas finns för 349kr och minst lika bra?

Att uppfylla samma minimikrav och erbjuda bästa möjliga skydd är inte alltid samma sak :)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Biltemas L2 m ryggskydd är klassat som level 2.
Det klarade alla tester utan anmärkning!
Sen var det ju dainese osv som gjorde det med.
Då undrar jag, varför köpa ett dainese för 1500kr när biltemas finns för 349kr och minst lika bra?

Passform, ventilation, snyggare:hihi
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Minikravet är Level 1.

Jag antar att det finns minimikrav för att uppfylla både level 1 och level 2? Finns det någon högre klassificering än level 2?

Anta en fiktiv skala där 0 är minst och 100 är teoretiskt maximalt skydd. Anta att 25 är minimivärdet för level 1, 50 är minimivärdet för level 2. Ett skydd med värde 50 får då i detta test samma klassificering som ett skydd med värde 100.

Jag säger inte att skillnaden är så stor eller att Dainese nödvändigtvis är bättre än Biltema.

I detta test ger de ju ingen som helst info om vilka maximala anslagskrafter de olika skydden skyddar dig mot, bara huruvida de uppfyller två olika miniminivåer eller inte. Det betyder naturligtvis att enligt den metodiken är det rätta valet det billigaste möjliga skyddet som uppfyller level 2. Är det skyddet ditt bästa sätt att spendera pengarna på när du ligger lindad runt ett träd med ryggen först? Ditt liv, dina pengar...
 
Last edited:

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Det kan vara värt att tänka på att skyddet ska täcka nervcentrena i nacken och ländryggen. Något många skid- & brädåkare inte verkar ha fått reda på.
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
Prova skyddet på ryggen i MC-sittande ställning där du lutar dig ut åt sidorna. De alpina skydden skyddar oftast lika bra på pappret, men sitter de in kvar på ryggen när man sitter på hojjen så är CE-märkningen helt värdelös. Passform är lika viktigt som klassningen m.a.o! :fakta

Sen måste det vara skönt och så vidare, men det är ju en smaksak. Prova prova prova! Biltemas kanske passar dig alldeles utmärkt, det vet bara du.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Prova skyddet på ryggen i MC-sittande ställning där du lutar dig ut åt sidorna. De alpina skydden skyddar oftast lika bra på pappret, men sitter de in kvar på ryggen när man sitter på hojjen så är CE-märkningen helt värdelös. Passform är lika viktigt som klassningen m.a.o! :fakta

Sen måste det vara skönt och så vidare, men det är ju en smaksak. Prova prova prova! Biltemas kanske passar dig alldeles utmärkt, det vet bara du.

Jag har själv Biltemas L2 skydd. Skyddet är det inget fel på men fastsättningen på kroppen lämnar en del att önska. Problemet är att skyddets upphängning, axelremmarna, sitter fast på skyddet som om skyddet var en ryggsäck med 20 kg packning. Det innebär att när du spänner axelremmarna så åker skyddet upp. Och tar i värsta fall i hjälmen. Efter sett några skidåkningsryggskydd så var det lätt ändra. Skär/klipp loss de nedre fästena för axelremmarna och sy fast dem en eller två plattor högre upp. Och använd ett band över bröstet mellan axelremmarna som på bättre ryggsäckar så axelremmarna inte spänner mot armarna.
Anmärkning: Enligt principen ju större dessto säkrare köpte jag Biltema 9 plattors skydd. Det var dumt gjort. :( Skyddet tryckte upp hjälmen baktill och gjorde det svårt se längre än 30 meter framåt. Så jag har tagit bort de två understa plattorna och klippt/kortat stoppningen som satt under plattorna.
Själv 173cm lång med korta ben och förhållandevis lång rygg.
 

Bifogat

  • RyggskyddBiltemaL2Moddat.JPG
    RyggskyddBiltemaL2Moddat.JPG
    110.1 KB · Visningar: 503
  • DetaljRyggskyddBiltemaL2Mod.JPG
    DetaljRyggskyddBiltemaL2Mod.JPG
    105.7 KB · Visningar: 318
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Läsvärt gällande testet som all pratar om, men som få kan hänvisa till.
http://www.konsumentverket.se/Globa...011/2011_16_Marknadskontroll av ryggskydd.pdf

Jag kör med biltemas skydd. Tävlar med det i supermoto samt har det när jag kör cross och kan inte säga att det känns osmidigt. Det känns mycket säkert i och med att det är kraftigt.

Jag tog dock storlek L trots att min längd enligt deras mått ska ha M, men L satt bättre och täckte mer av ryggen på längden vilket känns bättre.
 

Kneedrag

Guest
Jag antar att det finns minimikrav för att uppfylla både level 1 och level 2? Finns det någon högre klassificering än level 2?

Anta en fiktiv skala där 0 är minst och 100 är teoretiskt maximalt skydd. Anta att 25 är minimivärdet för level 1, 50 är minimivärdet för level 2. Ett skydd med värde 50 får då i detta test samma klassificering som ett skydd med värde 100.

Jag säger inte att skillnaden är så stor eller att Dainese nödvändigtvis är bättre än Biltema.

I detta test ger de ju ingen som helst info om vilka maximala anslagskrafter de olika skydden skyddar dig mot, bara huruvida de uppfyller två olika miniminivåer eller inte. Det betyder naturligtvis att enligt den metodiken är det rätta valet det billigaste möjliga skyddet som uppfyller level 2. Är det skyddet ditt bästa sätt att spendera pengarna på när du ligger lindad runt ett träd med ryggen först? Ditt liv, dina pengar...

Ja med ditt resonomang så kan ju det dyra ryggskyddet vara sämre än biltema också men att det uppfyller kravet för level 2. Det enda vi vet är att båda uppfyller kravet inte villket skydd som tål lite mer än det andra. För att få fram sådant måste vi ha oberonde tester och det är ju en fråga om vem som vill göra dem!? Tro inte att mc-tidningar vill göra det , Du förstår ju vad är det som betalar mest pengar in till en tidning! inte är det den futtiga 500 hunkan som vi läsare ger för prenumation. Om du förstår min poäng. Tyvärr är inte alltid dyrast bäst ,som du så gärna vill tro.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top