MC-semester i Polen?

mudroom

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Hoj
Ducati Monster 1100
Hej,

Jag har 5-6 dagar som jag och en kompis skall iväg med hojarna och funderar på resmål. Helst skulle jag dra till alperna (har två resor tidigare dit med hoj) men det blir nog lite ont om tid.
Vi har börjat fundera på att åka till Polen och nu undrar jag om någon har någon erfarenhet på hoj av detta land?
Hur är det? Vart skall man åka?

Jag tar tacksamt emot förslag på andra resmål som är lämpliga för ca 5 dagar!! Lite brådis är det dock, vi skall sticka i övermorgon (7/7-10).

Mini SV ?

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 690 SMR
Jag och farsan ska dit om två veckor, har båten ifrån nynäshamn till gdynia sedan ska vi åka längs polska kusten och via tyskland.

Ska vara riktigt fint har vi hört

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
jag skulle inte rekommendera polen som just ett resemål, om man måste okej men då åka med stor försiktighet!!!! De kör verkligen som idioter 5 bilar som kör om varann osv så se upp.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nej, inte Polen. Har du ont om tid så kolla baltstaterna istället. Där är rätt fint och mycket lugnare på vägarna. Finns finfina avsnitt längs kusten.

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Jag har nyss varit en sväng i Polen.

Kvalitén på vägarna varierar mycket, , stora vägarna mellan större städer kan vara ypperlig motorväg. Runt Krakow fick jag betala 8 zloty (20 kr) vid 2-3 stationer. ont om av- och på-farter till den motorvägen. små vägar kan vara lapptäcken och i värsta fall enstaka stora potthål. Det mesta jag körde på tyckte jag var ok ändå, inga stora överraskningar.

Trafiken upplevde jag som intensiv, snäppet värre än Italien. Många fordon och höga hastigheter. En del skulle prompt om även om jaglåg 30 km/h över hastighetsbegränsning. Liten respekt för nedsatt hastighetsbegränsning vid vägarbete. En del omkörningar trots möte, dom räknar med att mötande går ut i vägrenen. Lastbilschaufförer något slarviga med teckengivning vid filbyten. Men men, det funkar ju om man är lite försiktig...

Jag var på en camping www.clepardia.pl (rekommenderas) 6 km eller så utanför Krakow centrum, Kollade in Auschwitz (lite mindre siten med skylten "Arbeit macht frei") och Birkenau (stor site, där järnvägen går in genom mur och dumpade av fångarna). Intressant att ha sett... Och så har dom en saltgruva som dom lagt ner och gjort om till museum, rätt stor och fint faktiskt.

Översvämningarna såg jag inte ett spår av, det verkar ju ha flyttat till Rumänien nu.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ska själv över till Polen i slutet på månaden. Tar färjan från Karlskrona -Gdynia. Stannar över i Sopot och åker därefter vidare till Poznan.

Vet inte om jag kan rekommendera att köra motorcykel i Polen. Jag skulle då inte vilja åka dit med min Ducati. Instämmer med föregående skribent. Vägarna är sjukt dåliga på många håll. Nerslitna och fyllda med hjulspår efter tung trafik och eftersatt underhåll sedan årtionden tillbaka. Vid regn måste de vara en riktig trafikfara. Säkerheten är minst 30 år efter oss. Hastighetsgränserna är en rekommendation anser nog polackerna. Man anpassar sig snabbt till deras sätt att köra. Ett måste för att ta sig fram. Tänk på att det tar mycket längre tid att köra i Polen. 30 mil kan ta minst 5 timmar.

Semestertid lär det vara rätt mycket trafik längst kusten från Sopot till Tyska gränsen. Var beredd på köbildning. Enda kuststräckan de har ligger mot Östersjön. Även om inte 37 miljoner människor åker dit samtidigt lär det nog vara ett av semestermålen.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Så kul att läsa om alla som varnar för Polen för att förarna kör 30 km/h över skyltat och kör om mycket och ofta.

Den beskrivningen passar ju på 99% av alla sporthojsförare :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ser inget konstigt med det. Det råder vilda västern i Polen, något man knappast kan säga om trafiken här hemma. Därför är ett varnande finger på sin plats tycker jag.

Så kul att läsa om alla som varnar för Polen för att förarna kör 30 km/h över skyltat och kör om mycket och ofta.

Kneedrag

Guest

Svenska sporthojsförare kör mycket bra om man jämför med polska fordons förare.:gnissla

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...

Mjae, asså det är väl snarare så att de långsamgående fordonen kör 30km/h över skyltad hastighet. Det är dessutom kutym i Polen att köra i väggränen för att underlätta för folk som kör om i motsatt riktning, således kör folk om lite här och var, så det gäller att vara vaken bakom ratten/styret. En annan intressant sak är att även långtradar ekipagen gör detta, hamnade en gång mitt emellan 4st lastbilar på en landsväg, måste vara bland det läskigaste jag gjort i mitt liv xD

voody75

Guest
Har jobbat mycket i polen och har funderat på att köra ner, men mina arbetskontakter där har sagt att jag ska låta bli. Skaderisken är för stor tycker de. Jag har även varit med om incidenter när jag suttit i taxi. De kör verkligen som idioter. Speciellt i större städer.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Om man tycker det är farligt/svårt att köra i Polen ska man i alla fall inte fundera på att köra längre nedåt balkan, Polen är ju rena semetern om man jämför med hur det blir längre söderut. :D

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/rE8K4Yg07x8&hl=en_US&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/rE8K4Yg07x8&hl=en_US&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning