Mc semester i Skottland

MrD13

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
Sålda :(
Vi hade tänkt oss att åka till skottland i sommar. Vi tänkte åka till Amsterdam och ta färja därifrån över till Newcastle för att sedan tillbringa ungefär 5 dagar i skottland. Hemresan tänkte vi ta en färja från Newcastle till Göteborg. :tummenupp

Har ni några tips eller erfarenheter vad man ska göra eller tänka på i skottland? Eller bra erfarenheter och tips på vad man generellt ska tänka på när man åker utomlands en vecka på mc?

Erfarenheter av att åka färja med mc?

Last edited:

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Det låter underbart!
Vänstertrafik är väl enda problemet.... 5 dagar låter lite lite när man ändå ska åka så långt! Åk direkt från Göteborg och var där lite längre i stället. Jag har bekanta som åkt neråt Holland, Belgien och dom sa att det inte var mycket att se. Skottland däremot verkar underbart! GB över huvudtaget är underbart!!! Tänk er att åka över på östsidan till alla destillerierna! Det kan vara skitväder bara... Dimman som lägger sig där uppe kan ligga i flera dagar.

Har själv drömt om en resa dit på hoj!

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
Såld
MrD13 skrev:
Vi hade tänkt oss att åka till skottland i sommar. Vi tänkte åka till Amsterdam och ta färja därifrån över till Newcastle för att sedan tillbringa ungefär 5 dagar i skottland. Hemresan tänkte vi ta en färja från Newcastle till Göteborg. :tummenupp

Har ni några tips eller erfarenheter vad man ska göra eller tänka på i skottland? Eller bra erfarenheter och tips på vad man generellt ska tänka på när man åker utomlands en vecka på mc?

Dricka skotskt lantvin! :tummenupp
Åk runt och besök div. destillerier. Landskapet är väldig varierande så även vädret så glöm inte regnkläder.

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Trevligt folk, god och billig whisky, samma sak vad gäller ölet. Inte åkt hoj där, men bil en vecka. Edinburgh är en fantastisk stad. Loch Ness borde väl vara ett måste. Glöm inte regnkläderna, och se upp för världens mest egendomliga trafiklösningar. För att inte tala om att dom kör på fel jävla sida av vägen dessutom! :D

rsvr

rsvr
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RSV R Tuono Lim.Ed
MrD13 skrev:

MYCKET krogiga vägar, MYCKET god öl.Trevligt att bo på B&B.
5 dagar är lite kort tid om man skall se hela Scotland, satsa på västra sidan.
RSV R

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
En av mina stora drömmar är att åka svenska kusten upp, till finska gränsen, sen över till Norge, och kustvägarna ner, sen tar man färjan till Skottland, och åker runt där, kanske en sväng till Irland, sen färjan mellan Dover och Calais, och upp efter kusten, genom Danmark å hem igen! Borde väl ta en månad kanske? Nån gång i livet så... :)

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Kanonfin mc-åkning, lite lurt med vänstertrafiken kanske men man kommer snabbt in i det. Skall du upp i Highlands och åka så se upp för får! Vägarna är många gånger i klass med en roadracingbana så man frestas lätt att vrida lite extra på rullen men det är farligt eftersom fåren gärna lägger sig på vägarna. Annars är det ett kanonfint land att åka hoj i!

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Håller med alla! :tummenupp

Vägarna, wirren och folket är outstanding!!! Var där och åkte i tre veckor för fyra år sedan. Värt varenda regndroppe, så glöm inte täta regnkläder om utifall att.......

MrD13

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
Tack för alla bra tips!

Vad ska man tänka på när man åker över med mc på färjan? (spännband, något att skydda lacken med?) Jag vet inte hur det går till att frakta mc på färja.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
MrD13 skrev:
Tack för alla bra tips!

Vad ska man tänka på när man åker över med mc på färjan? (spännband, något att skydda lacken med?) Jag vet inte hur det går till att frakta mc på färja.
Jag har åkt med bägge färjorna du ska åka med och de har gott om spännband och krokar i golvet för transporten. Ett par uttjänta handdukar kan vara bra att ha för att skydda känsliga delar från spånnbanden.

MrD13

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
Nu är det verklighet! Biljetterna är beställda, så den 24 maj bär det av till skottland i 9 dagar. Kan det bli en bättre start på sommaren? :D

Vi ska åka jag och min tjej på min r6:a. Sedan ska ML och Daniel_Liss (ockkså från forumet)åka på en cbr600rr respektive zx9r. Vi har fortfarande inte kommit underfull på hur vi ska lösa packningen. :va En touringhoj kanske hade varit bättre...

Last edited:

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
MrD13 skrev:
1966862 Vi hade tänkt oss att åka till skottland i sommar. Vi tänkte åka till Amsterdam och ta färja därifrån över till Newcastle för att sedan tillbringa ungefär 5 dagar i skottland. Hemresan tänkte vi ta en färja från Newcastle till Göteborg. :tummenupp

Ta sikte på Inverness, sen är det bara stanna överallt på vägen dit :tummenupp

MrD13

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
Mr_White skrev:
2146746 Ta sikte på Inverness, sen är det bara stanna överallt på vägen dit :tummenupp

Vi tänkte stanna första natten i Edinburgh sedan tar vi sikte mot västkusten och följer den uppåt

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
MrD13 skrev:
1971197 Tack för alla bra tips!

Se bara till att komma till färjan i tid. Det är inga problem att spänna fast hojen om du bara tänker lite. Jag tog med egna spännband men det fans bra på färjan den långa färjan.
Problemet blir om du skall åka någon kort färja när du väl är framme. Vi åkte en som inte hade spännband men heller inget att spänna i. Dessutom fick vi inte stå kvar vid hojarna även fast färjan tog 20min, det är svårt att slapna av på soldäck när hojen bara står på stödet!!
Problemet med skottland är vädret, därför skall man alltid ha väldigt gott om tid; blir det taskigt väder är det bättre att sitta på en pub och dricka öl och titta på regnet. 9 dagar är i underkant, du kan lätt vara två veckor i skottland och ändå vilja stanna längre. Toppen ställe för hoj om vädret är bra!

Captain_Insane

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR-750 (sold) Kawasaki ER-5 (BILLIG) Husaberg FS (lånad)
Jag och polaren köre 250 mil i skottland för 2 år sedan... helt otrolig resa.. rekomenderar den varmt!

vi landade i newcastle och tillbringade första natten i Edingburg, helt fantastisk resa... resvägen var ungefär som en 8:a där iverness är i mitten så att säga.. vi åkte igenom iverness 2ggr...

jag har massor av kort om ngn är intresserad.. vet inte om jag orkar lägga upp dom nu bara för dom är ganska stora i nuläget..

men men... hoppas ni har lika tur med vädret som vi hade... vi körde igenom ett regnväder under 1.5-2 timmar någoting... det var allt... helt otroligt!!

jaja nu blev jag avundsjuk på er... ha det så roligt!!! kör lungt för det finns en miljard fartkameror, och poliserna är sugna på att jaga av egen erfarenhet.. :D

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
MrD13 skrev:
2146770 Vi tänkte stanna första natten i Edinburgh sedan tar vi sikte mot västkusten och följer den uppåt

Ska kolla om jag har kvar adress & nr till stället vi bodde på,
lägger upp om jag hittar. Ett besäk på BlairCastle är ett måste!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
MrD13 skrev:
2146770 Vi tänkte stanna första natten i Edinburgh sedan tar vi sikte mot västkusten och följer den uppåt
Precis samma upplägg hade jag och min polare förra året. Se till att inte missa Isle of Skye, oerhört vackert! När ni är där så kan ni stanna till vid Talisker och bo på puben/vandrarhemmet där, väldigt trevligt och prisvärt och sen ta en tur i destilleriet som är litet och inte så "turistigt".

Att spänna hojarna på färjan är inga problem, det blir lite svettigt bara när man står där i skinnställ och spänner fast sin bebis :). Jag spände fast min hoj så jävla mycket att den nog hade varit det enda som stått upp efter ett totalhaveri.

Bifogat

• DSCN0280.JPG
    DSCN0280.JPG
    79.8 KB · Visningar: 147
  • DSCN0325.JPG
    DSCN0325.JPG
    70.5 KB · Visningar: 137
  • DSCN0331.JPG
    DSCN0331.JPG
    54.9 KB · Visningar: 134
  • DSCN0316.JPG
    DSCN0316.JPG