Underskatta inte fotskador. Fötter är lika komplicerade som händer. En fot som smärtar permanent gör dig nästan rullstolsbunden. Hårda stövlar rekommenderas varmt.
Det är inte fötterna som är problemet när du går omkull utan fotlederna. Fötterna kan ta mkt stryk och är ganska "mjuka" men fotlederna not so much....
Fastnar du med foten under hojen och rullar så kan fotleden vara godnatt för lång tid framöver och utan en massa rehab och pannben kan du få men för livet.
Med detta glada budskap kan du dra slutsatsen att mc-sneakers antagligen är bättre än vanliga sneakers.Dock att orsaken till att större delen av mc-kollektivet använder stövlar är inte för att de är fulare, varmare och låter förjävligt när man går utan att de helt enkelt erbjuder bättre skydd...
Har du kraschat i dom?Jag har ett par och är jättenöjd med dom
Pratar vi fotledsbrott är ju det ganska långt ner på benet/foten.
View attachment 448305
En CE godkänd mc streetsko av exempelvis denna modell går en bit ovanför och relativt bra uppbyggd upp till smalbenet där skon / skaftet slutar.
View attachment 448306
Skillnaden i så fall att smalbenet eventuellt skyddas mer av en touringstövel men det beror på kvalité/modell. Tycker många stövlar inte direkt är som ett smalbensskydd direkt.
Jag förordar inte en street sko framför en stövel, jag kör stövel, men många är så tvärsäkra på sin sak.
Finns någon källa på den "fakta" som läggs fram här att än det ena eller det andra är säkrare?
Det hade varit intressant tycker jag att se statistik över fotskador och typ av sko som använts.
Men det e ju vad jag tycker
Det beror helt på vad du tänker att din sko ska skydda mot. En CE-godkänd sko ger säkert ett fullgott skydd mot att ligga och glida på asfalten.Pratar vi fotledsbrott är ju det ganska långt ner på benet/foten.
View attachment 448305
En CE godkänd mc streetsko av exempelvis denna modell går en bit ovanför och relativt bra uppbyggd upp till smalbenet där skon / skaftet slutar.
View attachment 448306
EN 13634 Skyddande skor för yrkesmässig motorcykelåkning.
För att en sko ska bli godkänd och CE-märkt ställs krav på såväl materialets kvalitet och vridstyvhet som dess motståndskraft mot nötning, penetrering samt riv- och slitskador. Även denna standard är uppdelad i två nivåer.
Testmetod: Nötningsmotståndet är viktigt och testas på samma sätt som för EN 13595-2 genom att tryckas mot en bandslip. För att godkännas i ”Level 1” krävs att skornas ovansida klarar 5 sekunder. För ”Level 2” är det hela 12 sekunder som gäller för att bli godkänd. Dessutom testas motståndskraften mot skärskador. Sulornas material får heller inte påverkas av kemikalier, olja och bensin. Certifiering kan ske med eller utan skydd för anklar och skenben.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |