Ok, efter att ha konstaterat att det absolut inte är något fel på förgasare eller något annat på moppen har jag nu lagt för automatchokens ingångar i förgasaren då den är bakvänd (öppen hela tiden när den är avstängd och täpper efter 5 min genom att trycka ut nån pryl som täpper för hålen.. Så att knippsa den var liksom meningslöst eftersom det ledde till att automatchoken var igång hela tiden).
Hursom helst så blev det inge vidare och jag tror den drar lite tjuvluft för jag råkade göra gängpaj på ena skruven och det är bara två som håller fast den.
Finns det några negativa saker med att täppa automatchoken helt?
(1)
Är ju ändå sommar snart och jag kan starta med startgas sålänge.
Sen undrar jag hur mycket en liten 150cc motor suger? Mitt insug är för stort för förgasaren (ökar mina misstankar om att 22mm inte är original och för liten för mcn(?))
(2), så när man spänner slangklämman fullt så är det fortfarande inte helt fast. Det går inte att rubba förgasaren eller ens vrida den, man får ta i med full kraft om man ska lyckas vrida den, så mkt kraft att man får ont i händerna alltså.. Tror ni den kan ta tjuvluft på det här viset?
(3) Borde väl vara tight nog när man inte ens kan skruva knasaren?
(3)
Iaf, såhär har det gått:
Rätt bombsäker - efter lite testande - på att den får för dålig gnista, jag hoppas det är pga att stiftet är slut (och inget annat, dyrt..) så ska köpa nytt imorgon för macken hade inte.
Går tändkabeln till någon typ av tändspole, så jag kan ta tändkabel från bilen te.x.?
(4)
Jag har provat justera gasspjället för att se om något händer; inget händer.
Jag testade med att skruva in blandningsskruven helt, sen ut 1,5 varv.
Då startade inte MCn och stiftet blev dyngsurt.
Skruvade ut skruven ytterligare 2 varv och då startade den hela tiden men orkade inte vara igång, för lite bensin eller tjuvluft från automatchoken tro?
(5)
Ska tilläggas att den ingången som går från automatchoken direkt in vid gasspjället är helt tajt, för det är precis vid skruven. Den andra går ner till flottörhuset och vad den tredje gör vet jag inte.
Drog in skruven ett varv men då hade jag soppatorsk
MEN! Progress! Drog ut stiftet.. Torrt!
Den surade alltså inte ner sig OCH startade, men orkade inte hålla sig igång, så absolut framsteg. Använde dessutom bara startgas vid första försöket, sen tog startgasen slut.
När jag gasade, fullgasade eller ryckgasade så höll den sig igång 5-10 sek innan den dog.
Nu har jag batteriet på laddning under natten och ska se vad som händer när jag skruvade tillbaka blandningskruven ett varv. Hoppas det går att köra på starten mer än 30 sek när det är fulladdat (15v laddar min laddare till, hoppas batteriet inte tar skada av det?)
(6)
Ang stift undrar jag också vad jag ska köpa för stift.
Finns det några nackdelar/fördelar med att köpa med två eller fyra elektroder?
(7)
Var någon som tipsade mig om att köpa ett "mjukare" stift, vad innebär det?
(8)
Sen står jag i valet och kvalet. 170cc trimcylinder + kam + cdi + 30mm förgasare + leka med variatorn för axx eller lägga pengarna på en helt ny likadan motor fast 250cc och större förgasare än 30mm. Vilket tror ni blir bäst?
(9)
Jag är totalt ointresserad av toppfart, vill endast ha acceleration och hur jag än gör lär den väl ändå toppa 100+.
Tänk även att min motor inte kommer kunna ha någon kick någonsin igen då det var metallsallad innanför kåpan pga att hållaren för dreven och kickaxeln hade gått paj.
Sen har jag en liten oseriös fråga, mest lekfull tanke..
Hur stor drivlineförlust (effekt) skulle man få av att montera en kompressor?
Har markerat frågorna med siffror så blir det enklare att svara.
Tacksam för alla svar jag kan få
/Fordie