Mc startar inte efter att ha tagit hem den liggandes.

Fordie

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2010
Ort
Enköping
Hoj
150cc sporthoj, vet inte så mkt om den än.
Lite allmänna problem med 150cc kinahoj. CV fugge. Surar, dör vid 7k rpm, startar ej

Hej

Ändrar detta inlägg eftersom det var så mycket text jag skrivit och ifall någon söker och hittar denna tråd så kommer dom sitta halva dagen och läsa och sedan inse att dom inte blivit ett dugg klokare.

Har kommit fram till att det är inställningarna på förgasaren, automatchoken (numera urkopplad och urpluggad) samt tändstiftet (kanske tändningen) det är fel på..

Så vi fortsätter från inlägg 7 :)

/Fordie
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har slitit av förgasaren nu, men då jag har en tomgång på 4000 rpm vid start (dom gångerna den startar, fick igång den 2 gånger idag men dog snabbt) så fick jag tipset att prova knipsa av automatchoken.

Vad finns det för nackdelar med att göra sig av med automatchoken om jag ändå kommer använda startgas för att starta resten av vintern?

(Äckliga vacuumförgasare)

Ska spjället i förgasaren vara lite öppet i dödläge eller ska det vara helt stängt?

Vad innebär du med dränera?

Tack

/Fordie

Troligen är förgasarna överfulla med bränsle så att dom inte doserar in rätt mängd bensin. för mycket bensin i förgasaren medför oftast att man får in mycket fetare blandning i cylindern än normalt sett. Lägger du på choke på det så är resultatet antagligen en ohyggligt fet bränsleblandning. Förgasarna brukar ofta ha en dräneringsskruv som du kan ta loss och tömma ur och börja från början.

Annars kan du ju iofs kanske tömma förgasarna genom att dra runt motorn men det tar en stund och du riskerar att den surar ner sig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det skruven som sitter längst ner på flottörhuset (eller vad man ska kalla det)?

Hur ska jag ställa mässingskruven tro? 2,5 varv ut? Eller ska jag försöka få igång den och ställa medans den är igång? Men om jag inte får igång den, vad är då original tro? Lyckas inte hitta nån information alls om varken motor eller förgasare eller mc..

/Fordie

Utan att ha kollat på just dina förgasare så är det nog skruven längst ned på flottörhuset.
Ställ inte om något på förgasarna innan du fått igång den och konstaterat att den behöver justeras om. Du har ju fått igång den tidigare alltså ska den gå att starta med dom inställningarna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jupp, förstod hur du menade och tömde den.

Kolla gärna min edit i inlägget ovanför!

Håller på laddar batteriet nu (står på 12.3volt, räcker det eller ska jag vänta tills den är på 13-14?) och så fort det är klart ska jag ut och prova igen med automatchoken urkopplad. Den står i "varmgarage" (+ där inne iaf), så då ska väl inte choke behövas ändå, dessutom startar jag den med startgas.

/Fordie

Låt det gärna gå lite högre än 12,3 volt. Det är ett ganska tomt batteri. Ett fulladdat batteri ligger på över 13 volt. slutladdning av ett batteri brukar ske med omkring 14 volt laddningsspänning. (sen har ju givetvis batteriet i sig inte så hög spänning även om det är fulladdat)
Huruvida choken behövs eller inte beror lite på skick på motor samt hur förgasarna är inställda men du borde i alla fall få den att tända med startgas. Sen är det bara att varmköra den ordentligt och se om den går osm den ska.
 

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
Att du har för små munstycken ska väl inte var något större problem om du nu har de de är väl bara att gasa lite mer?
Så tycker jag du testar byter tändstift fungerar inte de så dränera förgasarn ordentligt, ta ur förgasaren och töm ut den på allt och spruta in brake cleaner/bräklen i alla håll möjliga så du är säker det är tipptopp det brukar göra susen :tummenupp
Är de inte tändstift eller skit i förgasarn så blev de inte lika lätt helt plötsligt..
 

Fordie

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2010
Ort
Enköping
Hoj
150cc sporthoj, vet inte så mkt om den än.
Ok, efter att ha konstaterat att det absolut inte är något fel på förgasare eller något annat på moppen har jag nu lagt för automatchokens ingångar i förgasaren då den är bakvänd (öppen hela tiden när den är avstängd och täpper efter 5 min genom att trycka ut nån pryl som täpper för hålen.. Så att knippsa den var liksom meningslöst eftersom det ledde till att automatchoken var igång hela tiden).
Hursom helst så blev det inge vidare och jag tror den drar lite tjuvluft för jag råkade göra gängpaj på ena skruven och det är bara två som håller fast den.
Finns det några negativa saker med att täppa automatchoken helt? (1)
Är ju ändå sommar snart och jag kan starta med startgas sålänge.

Sen undrar jag hur mycket en liten 150cc motor suger? Mitt insug är för stort för förgasaren (ökar mina misstankar om att 22mm inte är original och för liten för mcn(?))(2), så när man spänner slangklämman fullt så är det fortfarande inte helt fast. Det går inte att rubba förgasaren eller ens vrida den, man får ta i med full kraft om man ska lyckas vrida den, så mkt kraft att man får ont i händerna alltså.. Tror ni den kan ta tjuvluft på det här viset?(3) Borde väl vara tight nog när man inte ens kan skruva knasaren?(3)

Iaf, såhär har det gått:
Rätt bombsäker - efter lite testande - på att den får för dålig gnista, jag hoppas det är pga att stiftet är slut (och inget annat, dyrt..) så ska köpa nytt imorgon för macken hade inte.
Går tändkabeln till någon typ av tändspole, så jag kan ta tändkabel från bilen te.x.?(4)

Jag har provat justera gasspjället för att se om något händer; inget händer.

Jag testade med att skruva in blandningsskruven helt, sen ut 1,5 varv.
Då startade inte MCn och stiftet blev dyngsurt.
Skruvade ut skruven ytterligare 2 varv och då startade den hela tiden men orkade inte vara igång, för lite bensin eller tjuvluft från automatchoken tro? (5)
Ska tilläggas att den ingången som går från automatchoken direkt in vid gasspjället är helt tajt, för det är precis vid skruven. Den andra går ner till flottörhuset och vad den tredje gör vet jag inte.

Drog in skruven ett varv men då hade jag soppatorsk :(
MEN! Progress! Drog ut stiftet.. Torrt! :D Den surade alltså inte ner sig OCH startade, men orkade inte hålla sig igång, så absolut framsteg. Använde dessutom bara startgas vid första försöket, sen tog startgasen slut.
När jag gasade, fullgasade eller ryckgasade så höll den sig igång 5-10 sek innan den dog.
Nu har jag batteriet på laddning under natten och ska se vad som händer när jag skruvade tillbaka blandningskruven ett varv. Hoppas det går att köra på starten mer än 30 sek när det är fulladdat (15v laddar min laddare till, hoppas batteriet inte tar skada av det?)(6)

Ang stift undrar jag också vad jag ska köpa för stift.
Finns det några nackdelar/fördelar med att köpa med två eller fyra elektroder? (7)
Var någon som tipsade mig om att köpa ett "mjukare" stift, vad innebär det? (8)

Sen står jag i valet och kvalet. 170cc trimcylinder + kam + cdi + 30mm förgasare + leka med variatorn för axx eller lägga pengarna på en helt ny likadan motor fast 250cc och större förgasare än 30mm. Vilket tror ni blir bäst? (9)
Jag är totalt ointresserad av toppfart, vill endast ha acceleration och hur jag än gör lär den väl ändå toppa 100+.

Tänk även att min motor inte kommer kunna ha någon kick någonsin igen då det var metallsallad innanför kåpan pga att hållaren för dreven och kickaxeln hade gått paj.

Sen har jag en liten oseriös fråga, mest lekfull tanke..
Hur stor drivlineförlust (effekt) skulle man få av att montera en kompressor?

Har markerat frågorna med siffror så blir det enklare att svara.

Tacksam för alla svar jag kan få :)

/Fordie
 
Last edited:

Fordie

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2010
Ort
Enköping
Hoj
150cc sporthoj, vet inte så mkt om den än.
Köpte ett NGK-R stift igår. Utan att ens ha dragit i startgas provade jag dra på starten, vrom, den hann knappt gå ett varv innan den startade. Men 5000rpm tomgång och dog vid 7000rpm ville jag förstås göra lite inställningar.
Ställde ner tomgången till cirka 1,5k rpm, då när man gasade iväg tog den en halvtimme på sig att reagera att jag gasade fullt. Ställde upp tomgången till cirka 2,5k, då svarade den bättre men var fortfarande seg. Skruvade på blandningskruven men absolut ingenting hände, fullt in, fullt ut, ingen skillnad alls.
Öppnade förgasaren och flyttade trottelnålen ett steg uppåt, dvs nippeln ett steg neråt.

Nu startar den inte alls igen, spelar ingen roll hur jag gör eller vad jag har för inställningar och nu vet vi ju iaf att det inte är stiftet.
Är det bara köra skiten på skroten eller? Går ju inte att få den att gå normalt verkar det som. Den drar inte tjuvluft nånstans, har provtryckt överallt.

Fattar inte varför den inte startar och då när jag fick igång den fattar jag inte varför den tvärdog vid 7k rpm. Skillnaden på nu med nya stiftet och andra stiftet är att den smattra utav helvete innan den dog vid 7k rpm. Vad kan det vara? Jag har helt slut på idéer.

Lite långdraget kanske men ska jag prova ändra kamremen ett steg? Dvs jag överkuggar ett steg på kamremen?
För på alla mopeder, crossar och allt jag haft så har dom alltid startat oavsett inställningar, dom har bara gått olika mycket skit.. Sen att den tvärdör vid exakt 7k rpm verkar ju ha något med tändningen att göra imo. Hade den tjuvluftat hade den väl gått till olika antal rpm varje gång den började smattra?

/Fordie
 
Last edited:

Fordie

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2010
Ort
Enköping
Hoj
150cc sporthoj, vet inte så mkt om den än.
Om verkligen ingen har något tips eller så så drar jag den efter bilen imorgon och ser hur länge det tar innan det bara är lite stål kvar. På ett så stort forum måste ju NÅGON ha NÅGOT tips om vad det kan vara? ANYTHING som jag inte provat hittils :/

/Fordie
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har bara läst de 2 sista inläggen, orkar inte läsa allt.

Du tror inte att den kan gå för fett? Släng i mindre munstycke och ha nålen där den var från början eller ett steg ner. Choken kan inte ha hängt sig?
 

Fordie

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2010
Ort
Enköping
Hoj
150cc sporthoj, vet inte så mkt om den än.
Det är väl bara från "Köpte ett NGK-R stift..." och vidare som är intressant så.

Har inte möjlighet till mindre munstycke, men 4t 70-80cc moppar med mindre förknasare kör med större munstycken så tror inte det är problemet.
Ska sätta tillbaka nålen till där den var från början, dvs högst upp.
Choken har jag kopplat ur helt, dvs tätat hålen som går in i förknasaren.

Jag kan ju få igång den lite då och då, men förstår inte varför den TVÄRDÖR vid 7k rpm, det är helt f-cking omöjligt att komma upp i ens 7.1k rpm. Går ej! Och upp till 7k rpm drar den skitbra.

/Fordie
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top