MC till en tjej

MrsIce

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2005
Ort
Alingsås
Hoj
BMW R 1150R Rockster
Hej.
Har planer på att ta MC-kort. Kommer ta det tunga kortet direkt och behöver därför en MC som uppfyller de kraven som krävs vid uppkörningen.
Har kikat lite i de trådar som handlar om nybörjar-MC med många tipsar om 600cc m.m och det måste ju vara minst 750 cc.
Så tips på en MC som är lätt att köra, billig att försäkra, samt uppfyller kraven för tung MC.
Jag är inte intresserad av någon superracing utan en hoj som jag kan lära mig på.

En annan fråga också. Om man tar A-kort med begränsning, övergår det automatiskt till ett vanligt A efter 2 år?
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
du kan även hyra/låna en mc över 750 cc för uppkörningen och köpa den hoj du egentligen vill ha.
Svårt att hitta en rolig 1000 som fortfarande är billig i försäkring.
 

MrsIce

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2005
Ort
Alingsås
Hoj
BMW R 1150R Rockster
du kan även hyra/låna en mc över 750 cc för uppkörningen och köpa den hoj du egentligen vill ha.
Svårt att hitta en rolig 1000 som fortfarande är billig i försäkring.

Jag vill gärna köra hojen innan jag har uppkörningen så jag är helt säker och bekväm med den.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ja, en A-begränsad behörighet övergår till A-obegränsat efter 2 år.

Säger som innan för övrigt, köp den hoj du vill ha om det nu är en 600cc du tittar på & hyr eller låna en 750cc av touringmodell för att kunna manövrera den enkelt på manöverplanen.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Jag vill gärna köra hojen innan jag har uppkörningen så jag är helt säker och bekväm med den.

hyr/låna den 2 dar innan uppkörning och kör en 8 timmar dagen innan så lovar jag att du är säker på den, ifall du då redan är säker på att köra hoj (din egen tex 600) sen tidigare.

det gjorde i alla fall jag och det gick bra.
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Denna tråd passar verkligen här i "Modellspecifika diskussioner"........ Lås eller flytta tråden. Det blir bara rörigare och rörigare.
 

mattepatte

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2008
Ort
Göteborg!
Hoj
Monster 600
Jag hade nog köpt mig en honda cb750 eller motsvarande.. Riktigt lättkörd (körde en sån på bilskolan). Ful som stryk och tråkig att köra men bara att kränga av den sen när du har kortet. Tror inte man förlorar mkt pengar på det iaf.. Detta e iaf vad jag hade gjort.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Jag hade nog köpt mig en honda dominator 92 eller tidigare. ful som stryk men riktigt rolig att köra, både på gata och på åkrar. kan vara vettigt att ha en hoj som även funkar i skogen om man vill bygga på sig körtimmar men inte har någon handledare, och i skogen lär man sig även lite grejjer som man kan få nytta av senare.
sen kan man tappa dom hur mycket man vill utan att ngt händer.

de hojjarna har legat på 20'000 de senaste 7 åren så det verkar inte vara nån värdeminskning på de heller, bara att kränga iväg så fort man vill uppgradera sig.

sen får man hoppas att trådskaparen har långa ben annars kanske den är lite stor.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
GSX-R 750 års 2006->... Kompakt, låg sitthöjd, grymt smidig, går baby mjukt tills du vrider på...
 

MrsIce

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2005
Ort
Alingsås
Hoj
BMW R 1150R Rockster
Denna tråd passar verkligen här i "Modellspecifika diskussioner"........ Lås eller flytta tråden. Det blir bara rörigare och rörigare.

Om jag lagt tråden på fel ställe får någon moderator gärna flytta den. Jag skrev här eftersom jag ville ha tips på specifika modeller, inte bara "köp en offroad" eller liknande svar.

Jag är mycket tacksam på tips på modeller att köpa om man är nybörjare. Jag tar egentligen MC kort bara för att få köra de elektriska motorcyklar som min sambo säljer. Så jag vet inte om jag kommer behålla MC´n sedan.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top