Mc tvätt/vård

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Hej! på Er
Undar bara vad ni använder för tvättmedel,typ bilschampo osv.

Sen en lite viktigare fråga,vilka vax produkter använder ni o är nöjda med resultatet.Gärna produkter som håller i sej me skydd o
ger hojen fräscht lyster.
Finns det nån av Er omtyckta vaxer som täcker eller får små repor till o synas mindre?.
Själv varit ganska nöjd med Hagmans lättflytande vax,blir bara ett tunt lager som är lätt o eftertorka.
Turtles färg vaxer är hyfsade oxå men gillar inte o kladda ner hojen sedan ha ett himla bry o torka upp all torkad vax,blir liksom lite dammigt av det.
Mvh Peter
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Shampoo= Kärcher, Auto-glym
Avfettning= Kärcher
Svarta plastedetaljer= Hagmans Bumpershine
Vax= Lahega, Hagmans, Auto-glym
Lackrengöring= Lagega, Hagmans

Diskmedel brukar inte vara en bra ide eftersom de har fel Ph, kan bli fula fläckar i lacken. Använd bara produkter avsedda för lackerade ytor.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Tvätt - diskmedel (t.ex. Yes)
Vax - hårdvax (t.ex. Hagmans) om ytan är oxidfri, annars tvätta först med en lackcleaner.

Allmänn avfettning är av ondo! Om du har kedjestänk och liknande ta lite 5-56 eller lacknafta på en trasa och torka rent, tvätta som vanligt sedan.
 

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kramforce
Hoj
Kreidler
Goines skrev:
Yes diskmedel funkar ypperligt. :)
Får du solsken på den under tiden har du en garanterat sabbad lack sen! Finns schampoo enbart avsett för bil/hojtvätt använd detta istället!
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
v-g skrev:
Får du solsken på den under tiden har du en garanterat sabbad lack sen! Finns schampoo enbart avsett för bil/hojtvätt använd detta istället!

Har använt Yes i tjugofem (25) år utan att sabbat någon lack....
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
v-g skrev:
Får du solsken på den under tiden har du en garanterat sabbad lack sen! Finns schampoo enbart avsett för bil/hojtvätt använd detta istället!

Hmmmm? Har tvättat hojarna med YES i 10 år, och ingen sabbad lack... ? Vad i YES skulle paja lacken? YES är ju bla suveränt bra för att få flugorna "glida av" tex kåpglaset, dvs jag "smörjer in" framändan av hojen med koncentrerad YES en stund innan jag tvättar av hojen, sedan rinner flugorna av!

/B
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Mera tips! Ange inte bara produkter utan förklara även tillvägagångssätt. Hur gör du för att din hoj ska se sådär tokfräsh ut? :)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Finns en tråd nån stans på forumet som tar upp ämnet "vax". Där diskuteras vilket som är bäst!

För grundliga undersökningar om vilka vaxer som och hur man rengör bilar/hojar så kolla denna sajt!!!

http://www.cms-internet.com/carcare/index.asp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kramforce
Hoj
Kreidler
FZ1 skrev:
Har använt Yes i tjugofem (25) år utan att sabbat någon lack....

benkar skrev:
Hmmmm? Har tvättat hojarna med YES i 10 år, och ingen sabbad lack... ? Vad i YES skulle paja lacken? YES är ju bla suveränt bra för att få flugorna "glida av" tex kåpglaset, dvs jag "smörjer in" framändan av hojen med koncentrerad YES en stund innan jag tvättar av hojen, sedan rinner flugorna av!

/B

Bilshampoo är avsett att tvätta bilar med. YES är avsett att ha när man handdiskar.

Jag har sett en bil som blev totalsabbad i lacken av YES. Alla gör dock som de vill. Men jag skulle inte ta matolja i motorn.
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Ett litet tipps bara, gör inte som jag!

Efter jag varit på hojsemester och tog bort tejpen jag satt på tanken för att skydda när jag hade tankväska, så fick jag inte bort lite av kletet från tejpen. Vad gör mr osmart då? Jo, på med vax bara det brukar lösa intorkade flugor så bra...
Men jag kan säga att det satt fast ett litet jävla sandkorn i klistret, och hur går det om man kör runt ett sandkorn på tanken med puttstrasan??? :rolleyes: :rodnar

GÖR INTE SÅ. Det skall fan i mig vara rent när man lägger på vaxet!
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
v-g skrev:
Bilshampoo är avsett att tvätta bilar med. YES är avsett att ha när man handdiskar.

Jag har sett en bil som blev totalsabbad i lacken av YES. Alla gör dock som de vill. Men jag skulle inte ta matolja i motorn.
Jag har oxå hört(!) att vissa lacker är känsliga för YES, vad gäller långvarigt och frekvent användande av detsamma.
Förklaringen skall visst vara att det finns ett ämne i diskmedlet som kan matta lacker.
För enskilda tillfällen är det väl dock OK med YES.

Själv använder jag oftast vanligt förekommande bilschampoo vid tvätt, samt fotogen till en smutsig kedja (skadar inte o-ringarna).
Lite avfettning på fälgarna en gång om året kan oxå förekomma.

Det där med att spraya på 5-56 verkar värt att prova.
Det funkar också utmärkt att spraya 5-56 på en massa ställen (inkl. lack på sving o ram) inför vinterförvaring.
Skyddar och motverkar mot oxidering, samt att hojen blir väldigt fräsch efter första tvätten när man tar ut hojen på våren.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top