Mc tvättråd?

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
När ni brummat färdigt för dagen så ser ofta bågen, kläder, hjälm ut som fan eller hur? Mygg, flugor och skit finns insprängt överallt?
Hur tar ni bort detta och behåller glans på mattplast, kåpor, fälgar tja överallt? Vilket vax, schampoo etc används med fördel?

Hur hindrar ni kedjeoljan att hamna på fälgen? Används det immskydd? Vilket medel smörjer ni ställ, kedjan, damen med. Alla tips om mc hygien mm skriv nedan. Alla tips är bra utom de dåliga..

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Vaxa och hålla på vettefan, det gör jag så sällan som möjligt, men de där riktigt äckliga flugliken som blir som en femkrona och vägrar försvinna kan man ta en blöt handduk o lägga över kåpan ett tag. Efter det försvinner de fint.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Asylum Nakazas hoj är den mest blänkande av allas här inne, han kan tvätta :fakta
Han har lovat att tvätta och vaxa min så även den kommer blänka nån dag :) ÄR SÅ STOLT JUH! :fakta

Fråga honom.

750RR

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Vill man vara fin får man lida pin.
Hjälm, vanligt vattten, mycket vatten för att inte repa visiret.
Ställ, vanligt vatten och lite diskmedel, smörj med något medel för skinnställ. Finns en uppsjö av medel svårt att säga vad som är bäst, sist använde jag någon smörja från Hestra, stället blev väldigt blankt (nästan lite gayigt). :p
Hoj, vatten och diskmedel (Yes), sitter flugorna kvar köp Turtles insektsborttagning, fungerar kanon. Det enda som fungerar för mig på fälgarna är avfettning, kolla vad det är för avfettning, det får inte vara för kraftigt samtidigt som det inte ska vara för klent. Miljöavfettningsmedel som finns på varje mack är bara skit.
Är lacken matt runt tanken t.ex tar jag LITE rubbing därefter sonax flyttande vax, blir kanonsnyggt.
Kedjan smörjes efter jag har kört, jag smörjer från insidan och håller en liten pappskiva under kedjan så det inte ska hamna på däck och fälg. :squid

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
Kanon bra tips av alla men kanske inte riktigt så specificerat som det skulle gå att göra. Vilken kedjespray/olja använder ni? Vilka medel/märken kör ni med för att hålla "gumman" skinande och poser vänlig?

Kom igen nu, det finns många trix och "skrubb bögar" där ut det vet jag.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Sergeant skrev:
Min är den mest vältvättade hojen :fakta .

Minst 30min putsning efter varje tur :tummenupp .

:hej

Nix, d e asulums :fakta
Finns ingen annan hoj som glänser mer :fakta INGEN :fakta

750RR :fakta

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS500E
Ren kedja

Pappsen skrev:
Vilken kedjespray/olja använder ni? Vilka medel/märken kör ni med för att hålla "gumman" skinande och poser vänlig?

Till kedjan använder jag sedan en tid Bel-Ray Chain Lube. Tvättade av kedjan med lampfotogen och applicerade sedan detta mirakelmedel. Blir som en vit hinna på kedjan och det släpper inte. På mässan i Göteborg påstod en representanten att "Hayabusa-killarna i Stockholm brukar köpa massor av detta". Konstigt nog var montern tom men jag hade hört om detta medel innan mässan så jag var tvungen att prova.

http://www.belray.com/consumer/productpages/chainlube.html

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
Re: Ren kedja

gs500e skrev:
Till kedjan använder jag sedan en tid Bel-Ray Chain Lube. Tvättade av kedjan med lampfotogen och applicerade sedan detta mirakelmedel. Blir som en vit hinna på kedjan och det släpper inte. På mässan i Göteborg påstod en representanten att "Hayabusa-killarna i Stockholm brukar köpa massor av detta". Konstigt nog var montern tom men jag hade hört om detta medel innan mässan så jag var tvungen att prova.

http://www.belray.com/consumer/productpages/chainlube.html

Bra. Riktigt bra information som leder till att jag kommer att köpa denna produkt. Nu återstår bara att finna nån som säljer detta. Kostar väl fett men det är ju bra. Det ska ju fetta in kedjan :rodnar Hatar allt klägg som mina tidigare medel gett fälgarna :mad: kanske kan detta vara lösningen?!

Fler nyttiga tips om vad man bör tänka på!! Vad använder ni på olackade delar bl.a?

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
maverick_750rr skrev:
Nix, d e asulums :fakta
Finns ingen annan hoj som glänser mer :fakta INGEN :fakta

750RR :fakta

hahaha... låter ju bra det där mavve!!! :bow

jag brukar spola rent den med vatten först, inte för kallt inte för varmt och inte så hårt tryck heller.. sen på med bilshampoo och svamp och svampa ner allt. sen spola rent igen, sen torka med special papper, återkommer med fabrikat. sen på me vaxet, blue polyphony tror ja det heter, väldigt lättflytande är det iaf.. sen putsa ner.. på med ett lager vax till.. alla matta ytor som sving och ram torkar jag bara, plast och kåpor vaxas..

pm:a om du undrar över nått särkillt, återkommer med fabrikat på grejerna ja använder...

img3e9f045e8d81d.jpg

för mer bilder: http://ninjaz.kicks-ass.net/asylum_nakaza/

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
Asylum_Nakaza skrev:
hahaha... låter ju bra det där mavve!!! :bow

jag brukar spola rent den med vatten först, inte för kallt inte för varmt och inte så hårt tryck heller.. sen på med bilshampoo och svamp och svampa ner allt. sen spola rent igen, sen torka med

Imponerande, du verkar vaxa varje gång du tvättar som du säkert gör ett par gånger i veckan :confused: pappsen kanske är en lort gris. Jag tvättar "bara" en gång i veckan eller efter behov. Vaxa har jag inte behövt än, den är som helt ny. Fördel att köpa av en brud tror jag. Tänk er en 160cm brud på en TLR=sexigt :slicka ? Jag använder fejk sämskinn att torka med. Det verkar vara det bästa och lämnar inga dammrester eller ränder. Avfettning är inget du använder alls verkar det som? Imponerande!

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...