Mcbatteriet urladdat, bästa åtgärd?

Kawa6

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Ingen för tillfället
Idag kom vårkänslorna fram och jag tänkte väcka hojen från vinteridet. Jag har inte underhållsladdat batteriet under vintern, naturligtvis var det dött när jag försökte starta. Så fick dra igång hojen på 4:an, vilket gick bra. Vad skulle ni gjort härnäst, batteriet har dålig kräm i nuläget, hojen startar ej.

Vad tror ni, kan jag dra igång hojen, ta en rejäl sväng i typ nån timme och lita på att "systemet" fixar resten så batteriet får ursprunglig kapacitet?

Eller måste det laddas upp? Såg att Biltema har en sk intelligent laddare för endast 259 SEK. Annars har vi välkända laddare som verkar bra enligt folket här, men de kostar!

Eller åka till lokala mc-handlaren och ladda..
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Idag kom vårkänslorna fram och jag tänkte väcka hojen från vinteridet. Jag har inte underhållsladdat batteriet under vintern, naturligtvis var det dött när jag försökte starta. Så fick dra igång hojen på 4:an, vilket gick bra. Vad skulle ni gjort härnäst, batteriet har dålig kräm i nuläget, hojen startar ej.

Vad tror ni, kan jag dra igång hojen, ta en rejäl sväng i typ nån timme och lita på att "systemet" fixar resten så batteriet får ursprunglig kapacitet?

Eller måste det laddas upp? Såg att Biltema har en sk intelligent laddare för endast 259 SEK. Annars har vi välkända laddare som verkar bra enligt folket här, men de kostar!

Eller åka till lokala mc-handlaren och ladda..

Rullstarta, sen kör du en längre sträcka

Klart

Angående laddare så har jag hört att CTEK ska vara bra, finns på clas ohlsson för 500 pix.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Idag kom vårkänslorna fram och jag tänkte väcka hojen från vinteridet. Jag har inte underhållsladdat batteriet under vintern, naturligtvis var det dött när jag försökte starta. Så fick dra igång hojen på 4:an, vilket gick bra. Vad skulle ni gjort härnäst, batteriet har dålig kräm i nuläget, hojen startar ej.

Vad tror ni, kan jag dra igång hojen, ta en rejäl sväng i typ nån timme och lita på att "systemet" fixar resten så batteriet får ursprunglig kapacitet?

Eller måste det laddas upp? Såg att Biltema har en sk intelligent laddare för endast 259 SEK. Annars har vi välkända laddare som verkar bra enligt folket här, men de kostar!

Eller åka till lokala mc-handlaren och ladda..

tycker att du ska ladda batteriet ...
om du nu inte vill förstöra det ..
men som sakt kan du få igång hojen genom å rulla igång å sen köra så kolla ..
om den laddar genom det ..
annars e det plånboken som får svida .vet hur det känns
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
CTEK på biltema funkar finfint. Beror lite på hur bra din hoj laddar upp batteriet, du verkar ju ha en förhållandevis ny hoj, alltså borde det funka att ta en sväng...
 

lilmange

Live to ride - Ride to live
Gick med
2 May 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen, just nu
CTEK funkar kanon, min har stått på hela vintern och underhållsladdat min hoj och den gick igång direkt idag.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har Biltemas enklaste MC-batteri-laddare för typ 70 spänn. Funkar fint. :tummenupp

EDIT: Att bara köra hojen och försöka ladda upp batteriet är nog ingen hit tror jag, eller man får nog i alla fall köra i rätt många timmar.
 

Nålberg

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2006
Ort
Köping
Hoj
ER6n 06
Idag kom vårkänslorna fram och jag tänkte väcka hojen från vinteridet. Jag har inte underhållsladdat batteriet under vintern, naturligtvis var det dött när jag försökte starta. Så fick dra igång hojen på 4:an, vilket gick bra. Vad skulle ni gjort härnäst, batteriet har dålig kräm i nuläget, hojen startar ej.

Vad tror ni, kan jag dra igång hojen, ta en rejäl sväng i typ nån timme och lita på att "systemet" fixar resten så batteriet får ursprunglig kapacitet?

Eller måste det laddas upp? Såg att Biltema har en sk intelligent laddare för endast 259 SEK. Annars har vi välkända laddare som verkar bra enligt folket här, men de kostar!

Eller åka till lokala mc-handlaren och ladda..

Jag har också en ER6.
Tog premiärrundan 18/1. Batteriet var dött, men jag laddade med biltemaladdare. Skulle testa hojen igår igen, men batteriet var tvärdöttt. Så jag har laddat den 2 ggr i år... Jag låter den stå med nyckeln i, vet inte om det är något som drar ström då...
 

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
Köp en CTEK-laddare. Har en CTEK zaphir 90 från Clas olsson (ca 500:). Den laddar inte bara upp batteriet, utan analyserar och korrigerar batterier som inte är krya.
 

Andersson

Guest
Är det bara jag som hört att man inte ska köra en hoj i onödan med dåligt batteri?
Att det kan vara dåligt för övriga elsystemet? tex laddningsregulator?
Det blir på nätt sätt överbelastat...

Jag kan ha fått helt fel uppfattning så lita inte på mig förens någon som vet har sagt sitt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dåliga batterier kan ha för låg inre resistens vilket gör att laddregulatorn ger upp = dyrt.
Dessutom sulfaterar batterier som står oladdade, och det kan inte hojens elsystem göra något åt. Men smarta laddare, tex CTEK, kan rädda såna batterier om dom inte har gått för långt. Väl värd investering mao!
 

Tyldenhong

Ska du veta
Gick med
10 May 2006
Ort
Malmö
Hoj
2006 Suzuki SV650s
Tjenare!! Jag köpte en ctek zafir 90 i veckan (489 sek på Jula), och precis som det står i den här tråden och otaliga andra trådar så är dem bra och smidiga som bara den. Det finns ju olika modeller, men jag rekommenderar zafir 90 :tummenupp
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Är det bara jag som hört att man inte ska köra en hoj i onödan med dåligt batteri?
Att det kan vara dåligt för övriga elsystemet? tex laddningsregulator?
Det blir på nätt sätt överbelastat...

Jag kan ha fått helt fel uppfattning så lita inte på mig förens någon som vet har sagt sitt.

Du har helt rätt i din uppfattning. Dimensioneringen på vissa hojars laddningssystem lämnar ofta en hel del övrigt att önska....
Kör man med ett totalt urladdat batteri så kommer generatorn att "max:a" för att hålla uppe den spänning och leverera den ström som krävs dels för att ladda upp batteriet och dels för hojens förbrukning under drift. Onormalt hög ström under en längre tid genom generator och laddningsregulator medför hög värmeutveckling och finns inte den värmeavledningsförmågan som krävs i form av luft- och ev. oljekylning så finns risken att bränna upp någon av dessa.
Ett billigt sätt att undvika detta är att ladda batteriet innan och undvika att köra med batterier med dålig kapacitet.

Kawa6 - köp biltemaladdaren den är ett fynd.
 

Kawa6

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Ingen för tillfället
Du har helt rätt i din uppfattning. Dimensioneringen på vissa hojars laddningssystem lämnar ofta en hel del övrigt att önska....
Kör man med ett totalt urladdat batteri så kommer generatorn att "max:a" för att hålla uppe den spänning och leverera den ström som krävs dels för att ladda upp batteriet och dels för hojens förbrukning under drift. Onormalt hög ström under en längre tid genom generator och laddningsregulator medför hög värmeutveckling och finns inte den värmeavledningsförmågan som krävs i form av luft- och ev. oljekylning så finns risken att bränna upp någon av dessa.
Ett billigt sätt att undvika detta är att ladda batteriet innan och undvika att köra med batterier med dålig kapacitet.

Kawa6 - köp biltemaladdaren den är ett fynd.

Jag vill skona både elsystem och få ut max av mitt batteri, så jag gick till Claes Ohlsson och köpte en CTEC Zafir 90 för 495 SEK. Med denna kan jag även ladda bilbatteriet, vilket är en fördel mot Biltemas billigare laddare! Så det här var nog det bästa jag kunde göra. Batteriet står och laddar i köket nu så är det bra väder imorgon kanske jag kan ta hojen till jobbet =)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag fattar inte vad för kassa hojar ni har men jag har aldrig varit med om att ett batteri blivit urrladdat under vintern...
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Dåliga batterier kan ha för låg inre resistens vilket gör att laddregulatorn ger upp = dyrt.
Du menar förstås för hög inre resistans. :tummenupp

Jonte VSB R-T: Då har du haft tur. Ett blybatteri mår INTE bra av att stå oanvänt i flera månader.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min har stått utan ladd hela vintern, men startmotorn snurrade friskt ändå, men jag slängde på min CTEC ändå, det är nog någon vecka bort innan det blir körbart, så det skadar inte att toppa upp det.
Dessutom fyllde jag på lite vatten i batteriet, eftersom det tidigare har minskat i en av cellerna.

Jag har någon större/dyrare CTEC, jag fick min i julklapp av chefen som själv har MC/snöskoter/snöslunga och diverse andra småbatterier som står länge, så han vet hur det är.
Den absolut bästa laddare jag någonsin har haft, jag kommer att köpa en till och montera permanent i husvagnen.
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Idag kom vårkänslorna fram och jag tänkte väcka hojen från vinteridet. Jag har inte underhållsladdat batteriet under vintern, naturligtvis var det dött när jag försökte starta. Så fick dra igång hojen på 4:an, vilket gick bra. Vad skulle ni gjort härnäst, batteriet har dålig kräm i nuläget, hojen startar ej.

Vad tror ni, kan jag dra igång hojen, ta en rejäl sväng i typ nån timme och lita på att "systemet" fixar resten så batteriet får ursprunglig kapacitet?

Eller måste det laddas upp? Såg att Biltema har en sk intelligent laddare för endast 259 SEK. Annars har vi välkända laddare som verkar bra enligt folket här, men de kostar!

Eller åka till lokala mc-handlaren och ladda..

Tyvärr har du nog kortat ner batteriets livslängd ganska rejält nu när du tömde det helt.
Har du sen haft hojen i kall förvaring kan du nog inte räkna med att batteriet kommer att hålla krämen länge.
Bäst är nog att köpa ett nytt.
Tro mig, man blir sur om man kommer ut efter 2 veckors vila & hojen e död pga batteriet laddat ur trots fint väder.
Biltemas batterier är billiga.
 

Kawa6

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tyvärr har du nog kortat ner batteriets livslängd ganska rejält nu när du tömde det helt.
Har du sen haft hojen i kall förvaring kan du nog inte räkna med att batteriet kommer att hålla krämen länge.
Bäst är nog att köpa ett nytt.
Tro mig, man blir sur om man kommer ut efter 2 veckors vila & hojen e död pga batteriet laddat ur trots fint väder.
Biltemas batterier är billiga.

Jag har haft hojen i varm förvaring, ca 20 grader. Nu är batteriet på igen med full kräm. Vi får se om du får rätt eller inte!
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jag köpte min hoj i höstas, den har stått hela vintern utan laddare och har ej kopplat från batteriet. Var ner till garaget i helgen, då startade den utan större problem, på andra försöket hoppade den igång.
Bör jag ladda det ändå eller är det bara köra tror ni?


Edit: Hojen står i varmgarage.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top