MCN - 06 R6 mot 06 R1

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
MCN1.JPG

MCN2.JPG

MCN3.JPG

MCN4.JPG
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Vad menar de med mer MotoGP-prylar än någon annan hoj? Jag kan bara komma på fly-by-wire som inte "alla" andra har och det har väl Ducati också eller..?
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Nu blir MC-News säkert jätteglada... ifall tidningen nu inte är gratis.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Neutral skrev:
Vad menar de med mer MotoGP-prylar än någon annan hoj? Jag kan bara komma på fly-by-wire som inte "alla" andra har och det har väl Ducati också eller..?
Chassi, som i ramens struktur, fjädringskomponenter, ecu'n som är förprogrammerad med massa coola saker, gp-vinklad luftspruta
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Har aldrig kunnat förstå hur 600 kubikarna gör sig bättre tider på banan än 1000 kubikarna. (om de är original vill säga)
Det är väl skillnad tex 2.5 sec från 0-200 mellan en r6a och en r1. Eller har jag fel? Bara där borde man knapa igen iaf ngt då de kanske redan är uppe i ngn hastighet. Men tycker r1an borde ha så fett mkt mer power över 100 km/h. Sen väger de ju lika mycket också.

Vad är det som påverkar :va :va :va
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
kAtanAmAn skrev:
Har aldrig kunnat förstå hur 600 kubikarna gör sig bättre tider på banan än 1000 kubikarna. (om de är original vill säga)
Det är väl skillnad tex 2.5 sec från 0-200 mellan en r6a och en r1. Eller har jag fel? Bara där borde man knapa igen iaf ngt då de kanske redan är uppe i ngn hastighet. Men tycker r1an borde ha så fett mkt mer power över 100 km/h. Sen väger de ju lika mycket också.

Vad är det som påverkar :va :va :va


Men du vet att en bana svänger oxå.

Neutral skrev:
Vad menar de med mer MotoGP-prylar än någon annan hoj? Jag kan bara komma på fly-by-wire som inte "alla" andra har och det har väl Ducati också eller..?

Slirkoppling har den oxå,det lär ju kapa en del tid.
 

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R6 -06-
kAtanAmAn skrev:
Har aldrig kunnat förstå hur 600 kubikarna gör sig bättre tider på banan än 1000 kubikarna. (om de är original vill säga)
Det är väl skillnad tex 2.5 sec från 0-200 mellan en r6a och en r1. Eller har jag fel? Bara där borde man knapa igen iaf ngt då de kanske redan är uppe i ngn hastighet. Men tycker r1an borde ha så fett mkt mer power över 100 km/h. Sen väger de ju lika mycket också.

Vad är det som påverkar :va :va :va



Ju mer det svänger ju mer till fördel för en 600:a jämfört med en 1000cc......antagligen för att 600:an är lättare att hantera, dvs att du kan köra snabbare genom kurvorna. där knappar man in en del tid.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
P@trik skrev:
Slirkoppling har den oxå,det lär ju kapa en del tid.
Slirkoppling kanske är unikt på en Yamaha men Kawa har haft det sedan -03 och Ducati ännu längre.

Jag tycker tidningen på tidningars vis har flosklat till det igen.
 

IronMike

Guest
PROPAGANDA !!!!!

:kocko

..men de e klart. En generell mellanklass-hoj framförs oftast av en "groda" - dvs. en person med stor mun och liten kropp.

:fatta!
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
kAtanAmAn skrev:
Har aldrig kunnat förstå hur 600 kubikarna gör sig bättre tider på banan än 1000 kubikarna. (om de är original vill säga)
Det är väl skillnad tex 2.5 sec från 0-200 mellan en r6a och en r1. Eller har jag fel? Bara där borde man knapa igen iaf ngt då de kanske redan är uppe i ngn hastighet. Men tycker r1an borde ha så fett mkt mer power över 100 km/h. Sen väger de ju lika mycket också.

Vad är det som påverkar :va :va :va

Full gas används kanske 20% runt en bana. Har du kört din R6:a än? Har den 'lite' effekt?
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Kul läsning! Nya R6:an verkar vara en kanonhoj, men jag hade gärna sett en jämförelse med nya GSX-R600 också.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
P@trik skrev:
Men du vet att en bana svänger oxå.



Slirkoppling har den oxå,det lär ju kapa en del tid.

hmm skrev också med vikten, vilket borde ha fet inverkan.

Racercukel skrev:
Ju mer det svänger ju mer till fördel för en 600:a jämfört med en 1000cc......antagligen för att 600:an är lättare att hantera, dvs att du kan köra snabbare genom kurvorna. där knappar man in en del tid.

ja men fattar inte det när de väger lika mycket...

Valentinic skrev:
Full gas används kanske 20% runt en bana. Har du kört din R6:a än? Har den 'lite' effekt?

ja det är klart man inte gasar fullt. Ja det är galet!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
kAtanAmAn skrev:
ja men fattar inte det när de väger lika mycket...
Men de roterande delarna i motorn väger inte lika mycket och det ger mer gyrokrafter i den större motorn som gör den mer svårsvängd i hastighet.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top