Medborgerlig samling (MED)

Raderad medlem 51742

Guest
Valresultatet kommer ha noll och intet värde. Man kan lika gärna rösta på ett parti med vettiga åsikter, för den egna sinnesfriden.
Den här begynnande oron vi ser i samhället är ändå bara en mikroskopisk föraning om vad som kommer och då talar man likväl om tillståndet som vore det något extremt. Extremt i ett historiskt perspektiv, extremt sett mot jämförbara länder, inte ens en krusning när vi tittar framåt.
Eller som jag skulle uttrycka det: problemen vi har är stora och kan inte lösas på kort sikt, särskilt inte problemet med att vår tillit börjar erodera så att människor snart inte längre kan prata med varandra. Har vi inte ett fungerande demokratiskt samtal kan vi inte lösa några samhällsproblem.

Vi har nu ett läge med SD som ser valet som existentiellt, ifall vi skall ha kvar någon nation. Ju starkare den sidan blir desto starkare blir också motståndarsidan som också ser valet som existentiellt och blir allt mer desperata. Där är det snarare planetens överlevnad och att förhindra ”ett nytt 30-tal” som utgör det existentiella. Ett par exempel på den desperationen bara det senaste dygnet är Håkan Hellström som på sin ullevikonsert lät Greta Tunberg hålla ett uppfostrande brandtal med uppmaning att rösta rätt samt Jan Guillios senaste krönika i Aftonbladet där han uppmanar vänstermänniskor att stödrösta på Miljöpartiet för demokratins överlevnad.

Vi har inte råd med att fastna i den typen av låsningar i flera år eller kanske decennier framöver. Man behöver tänka långsiktigt och ju tidigare man börjar röra sig mot den långsiktiga riktningen, desto bättre.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Borde väl vara ganska lätt att komma överens om att inte begå brott mot andra. Eller det behövs egentligen inte, redan idag är det inte tillåtet att tex hota, utpressa och stjäla. Bara börja tillämpa brottsbalken.

Vips så slipper bönderna sätta 32 lappar i öronen på kossorna och vi alla slipper betala för saker vi inte vill. Inga bråk om vad pengar ska läggas på eftersom man helt enkelt får välja själv vad ens pengar ska bytas mot. Bränslepriserna blir va de blir när köpare säljare möts, ingen tredjepart öht som kan tvinga sig till en del av kakan.

Raderad medlem 51742

Guest
Borde väl vara ganska lätt att komma överens om att inte begå brott mot andra. Eller det behövs egentligen inte, redan idag är det inte tillåtet att tex hota, utpressa och stjäla. Bara börja tillämpa brottsbalken.

Vips så slipper bönderna sätta 32 lappar i öronen på kossorna och vi alla slipper betala för saker vi inte vill. Inga bråk om vad pengar ska läggas på eftersom man helt enkelt får välja själv vad ens pengar ska bytas mot. Bränslepriserna blir va de blir när köpare säljare möts, ingen tredjepart öht som kan tvinga sig till en del av kakan.
Ja, där har du väl ungefär riktningen MED förespråkar, även om det inte är realistiskt att avskaffa staten som du och jag diskuterat flera gånger tidigare. Men en stat som i högre grad kan ägna sig åt kärnuppgifterna och göra dem bra, få bort skatteslöseriet och minska omfördelningen betydligt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det här är spot on vad frågan om MED handlar om.

Hade vi ett vitt papper så skulle läget vara helt annorlunda, men nu står vi där vi står och har inte tid med en massa ungdomsförbundfasoner.
f313305e678737841dcd56054df37d24.jpg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
För att få bukt med de problemen krävs en auktoritet vi inte har på den lagliga sidan. Förövarsidan har och den ökar. Inte minst mha nyttiga idioter, t ex de som skulle upprätthålla lag och ordning. Skulle polis göra sitt jobb omintetgörs det av rättsväsendet.
Så vad gör politiken?
Pratar, mest om annat.
Det är inte bara kört, det är duktigt kört.
När kriget förs mot sig själva, av de angripna, är det inte bara walk over. Det är värre än så.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Har man inte förstått att 2006 inte är 2022 så har man fortfarande inget förstått.

Sverige går under, det är frågan här.

Fyra år till med s/c/mp/v kommer göra landet ännu mer obeboeligt.

Jag vet inte vad mer jag kan säga, dagliga skjutningar och fortsatt massinvandring, det borde få tänkande människor att stanna upp.

Du har rätt, men gör ju en tankevurpa när du lägger fokus på folk som väljer att rösta borgerligt/liberalkonservativt.

Människor du inte kan förstå dig på är ju precis som för mig, människor som efter åtta år med Morgan Johansson, Annika Strandhäll, Ygeman, Mikael Damberg, Magdalena Andersson, Stefan Löfven, Åsa Romson, Per Bolund osv. osv. osv. och den svenska samhällsutvecklingen ändå fortsätter rösta just S/C/MP/V.

Om du ska ta striden mellan t.ex. MED och L/M/KD/SD så lyssnar jag gärna på vad L/M/KD/SD gjort de senaste 20 åren som gör att de bör förtjäna min röst, för jag kommer inte på något.

Att frivilligt sätta sig på åskådarbänken i två mandatperioder och bara titta på medan förfallet ökar exponentiellt är inget agerande som gör att de växer i mina ögon...
Eller sitta i sandlådan och käbbla om vem man kan tänka sig samarbeta med eller inte oavsett om man tycker lika i sakfrågan eller inte... vilken jävla dagisnivå...

Dagisbarn med 70 000 kr - 160 000 kr i månaden...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Du har rätt, men gör ju en tankevurpa när du lägger fokus på folk som väljer att rösta borgerligt/liberalkonservativt.

Människor du inte kan förstå dig på är ju precis som för mig, människor som efter åtta år med Morgan Johansson, Annika Strandhäll, Ygeman, Mikael Damberg, Magdalena Andersson, Stefan Löfven, Åsa Romson, Per Bolund osv. osv. osv. och den svenska samhällsutvecklingen ändå fortsätter rösta just S/C/MP/V.

Om du ska ta striden mellan t.ex. MED och L/M/KD/SD så lyssnar jag gärna på vad L/M/KD/SD gjort de senaste 20 åren som gör att de bör förtjäna min röst, för jag kommer inte på något.

Att frivilligt sätta sig på åskådarbänken i två mandatperioder och bara titta på medan förfallet ökar exponentiellt är inget agerande som gör att de växer i mina ögon...
Eller sitta i sandlådan och käbbla om vem man kan tänka sig samarbeta med eller inte oavsett om man tycker lika i sakfrågan eller inte... vilken jävla dagisnivå...

Jag hade gärna haft in MED i mixen men kommer imte slänga bort rösten i detta valet så jag gissar att det är typ max 1% chans att de kommer in i riksdagen nu.

Köper Markus argument. Svårt att vara kräsen när allt går åt helvete. Att då principiellt avstå sin röst är kontraproduktivt på kort sikt även om det såklart är bra på längre sikt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade gärna haft in MED i mixen men kommer imte slänga bort rösten i detta valet så jag gissar att det är typ max 1% chans att de kommer in i riksdagen nu.

Köper Markus argument. Svårt att vara kräsen när allt går åt helvete. Att då principiellt avstå sin röst är kontraproduktivt på kort sikt även om det såklart är bra på längre sikt.
PErsonligen känner jag väl att det är när det faktiskt är på gång att gå åt helvete man ska sluta rösta på de som sett till att ta oss hela vägen till helvetesportarna.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

Tänker precis exakt samma som du. Känns som att man är tvungen att se till att vi byter regering i första hand

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Tänker precis exakt samma som du. Känns som att man är tvungen att se till att vi byter regering i första hand

Hoppas ni inte slänger bort eran röst en tredje gång då.

För 2014 satte sig oppositionen frivilligt på åskådarbänken och släppte fram S och MP trots större väljarstöd och maktövertag.

Ni röstade säkerligen på dem igen 2018 trots det, och så gjorde dom exakt samma sak och släppte fram S och MP en gång till.

(förövrigt, S och MP ligger plus jämfört med 2018, så väljarna i helhet belönar dem för de senaste åtta åren...)

Nu tänker ni rösta likadant igen men ändå hoppas på ett annat resultat, friskt vågat, hälften vunnet? :)

"Jag röstar hellre på något jag vill ha men kanske inte får, än något jag inte vill ha men riskerar att få"

Sitter ni föresten fortfarande och försöker hitta vettiga svar på frågan om vad det faktiskt är som ni tycker M/KD/L gjort senaste 20 åren som gör att de förtjänar era röster? Annars får jag ta tystnaden som svar :)

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hoppas ni inte slänger bort eran röst en tredje gång då.

För 2014 satte sig oppositionen frivilligt på åskådarbänken och släppte fram S och MP trots större väljarstöd och maktövertag.

Ni röstade säkerligen på dem igen 2018 trots det, och så gjorde dom exakt samma sak och släppte fram S och MP en gång till.

(förövrigt, S och MP ligger plus jämfört med 2018, så väljarna i helhet belönar dem för de senaste åtta åren...)

Nu tänker ni rösta likadant igen men ändå hoppas på ett annat resultat, friskt vågat, hälften vunnet? :)

"Jag röstar hellre på något jag vill ha men kanske inte får, än något jag inte vill ha men riskerar att få"

Sitter ni föresten fortfarande och försöker hitta vettiga svar på frågan om vad det faktiskt är som ni tycker M/KD/L gjort senaste 20 åren som gör att de förtjänar era röster? Annars får jag ta tystnaden som svar :)
Still. Övriga partier ligger på 1,7%. de kommer inte in.

Sen tycker jag inte man kan skylla SD för att släppa fram någon. De andra har ju ingått i DÖ eller JÖK och andra dumheter. Detta valet har jag redan röstat SD men vad som händer 2026 kan jag inte svara nu. Kanske med, afs eller M.

Jag har flera gånger lyft fram regeringen Reinfeldt som gjorde skillnad. Isk, jobbskatteavdrag, utförsäljningar med mera.

Raderad medlem 51742

Guest
Still. Övriga partier ligger på 1,7%. de kommer inte in.

Sen tycker jag inte man kan skylla SD för att släppa fram någon. De andra har ju ingått i DÖ eller JÖK och andra dumheter. Detta valet har jag redan röstat SD men vad som händer 2026 kan jag inte svara nu. Kanske med, afs eller M.

Jag har flera gånger lyft fram regeringen Reinfeldt som gjorde skillnad. Isk, jobbskatteavdrag, utförsäljningar med mera.
SD eller deras väljare kan inte beskyllas för att det inte gått att bilda vettiga regeringar, men det går inte att komma ifrån att de är en viktig del av förklaringen. Deras existens och att de växt som de gjort har skapat enorma låsningar bland de andra partierna i 12 år och jag ser ingen anledning att tro att det inte kommer fortsätta. Återigen, det handlar inte om att beskylla SD eller visa bristande respekt för deras väljare, en stor del av problemet är kopplat till andra partiers reaktioner på SD, men den dynamik vi nu haft sen länge i svensk politik är djupt bekymmersam och gör att Sverige inte går att regera och människor tappar tilltron till demokratin.

Om SD med tiden kommit att betraktas som vilket parti som helst hade det varit en annan sak, men med tanke på att det nu gått 12 år sedan de kommit in i riksdagen och låsningarna till stor del består tror jag inte det kommer hända de närmaste åren iaf. Det är idag inte möjligt att bilda en regering som inte leder till dessa konvulsioner och låsningar från alla håll i politiken och det är rejält problematiskt på rätt många sätt. Ju mer SD växer, desto starkare blir motreaktionen och tvärtom.

För att få en ny och mer funktionell dynamik att uppstå tror jag det krävs några betydande förändringar i Sveriges riksdag, det behöver komma in nya människor med nya idéer, nytt ledarskap och som kan visa på en positiv riktning som andra vill följa. MED kan vara ett sådant nytt inslag som kan behövas på den borgerliga sidan, men jag tror också betydande förändringar kan komma bland andra partier, inte nödvändigtvis genom nya partier och andra som försvinner ur riksdagen, utan också genom generationsskiften bland dess främsta företrädare. En sådan förändring tror jag på sikt är oundviklig även om ingen vet exakt hur den kommer att bli. Beroende på hur valresultatet och efterföljande kollektiva plågor utvecklas kan en sådan förändring inledas snabbare eller långsammare.

Oavsett vilken sida som står som vinnare skulle jag tro att det hos de partier och dess väljare som ser valet som förlorat (dit även delar av regeringsunderlaget kan räknas) gör behovet mer påträngande för att den verkliga förändring som behöver ske också kommer igång. Och det kan vara viktigare än vilken av alla möjliga eller omöjliga konstellationer som kan bilda regering efter valet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag håller inte med om att det är en vurpa men det ligger möjligen i vurpans natur att man inte känner till den.

Så här tänker jag:
Det är fullständigt klarlagt att det finns två regeringsalternativ. (Är vi överens om det?)
Av de två alternativen är ett ohyggligt och ett är bättre.
Jag väljer det bättre av de två, inte ett utopiskt alternativ som alla vet inte ens kommer in i riksdagen.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Så här tänker jag:

Ja, det var väl så många tänkte både 2014 och 2018 också :död

Men ja, vi är överens om det du skriver
och jag tror vi är överens om att vi (samhället) är ganska fucked oavsett hur staplarna ser ut den 11 september kl.23:59 eller när de kan tänkas vara tillräckligt säkerställda.

I ett längre perspektiv så får man nog se fram emot att bosätta sig i ett gated community och låta resten förfalla (eller lämna landet).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, det var väl så många tänkte både 2014 och 2018 också :död

Men ja, vi är överens om det du skriver
och jag tror vi är överens om att vi (samhället) är ganska fucked oavsett hur staplarna ser ut den 11 september kl.23:59 eller när de kan tänkas vara tillräckligt säkerställda.

I ett längre perspektiv så får man nog se fram emot att bosätta sig i ett gated community och låta resten förfalla (eller lämna landet).
Jag har bara så svårt att acceptera att kloka människor som du själv inte håller med om att Johan Forssell påeldad av SD här och nu är det bättre av två alternativ.

2014 och 2018 fick vi socialdemokratisks regeringar så jämförelsen är inte relevant, jag håller däremot helt med dig om att det (likaså 2006 och 2010) gav oss ett förfärligt samhälle. Men jag ser inte Reinfeldt och Leijonborg, jag ser ett starkt SD och tre borgerliga partier som kommer behöva förhålla sig till SD agenda, och den innebär mindre invandring och hårdare tag. Exakt vad Sverige behöver. Jag förstår så klart att det inte är löst över en natt, men kanske kan vi ta små steg i rätt riktning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag skulle vilja ställa en fråga till mina kära, i huvudsak åsiktsfränder, och vänner som tänker rösta på MED, eller personer som röstar på andra partier som i stort delar problemformulering med de nuvarande högerpartierna:

Vilket av följande valresultat i riksdagsvalet gör er gladast och vad tror ni gör Sverige bäst för våra barn inom 1-4 år?

1.
M/SD/KD/L 51%
S/C/MP/V 49%

2.
M/SD/KD/L 49%
S/C/MP/V 50%
MED mfl 1%

Raderad medlem 51742

Guest
Jag skulle vilja ställa en fråga till mina kära, i huvudsak åsiktsfränder, och vänner som tänker rösta på MED, eller personer som röstar på andra partier som i stort delar problemformulering med de nuvarande högerpartierna:

Vilket av följande valresultat i riksdagsvalet gör er gladast och vad tror ni gör Sverige bäst för våra barn inom 1-4 år?

1.
M/SD/KD/L 51%
S/C/MP/V 49%

2.
M/SD/KD/L 49%
S/C/MP/V 50%
MED mfl 1%
Snackar vi bara det här valet och om opinionsläget skulle se ut som dina siffror på valdagen, tveklöst 1.

En viktig sak för min del är att få till en förändring inom politiken som gör att vi återfår ett anständigt samtal och förmågan att lösa samhällsproblem demokratiskt, annars kommer vi inte kunna lösa några av de stora problem vi har framför oss och då är det rätt kört för Sverige. Ju mer jag hör av det uppskruvade tonläget och fördumningen av debatten, desto mer får jag lust att skita i alltihop och rösta blankt, men det kommer jag förstås inte göra.

Så hur går mitt resonemang just nu?

Frågan är långt ifrån så enkel som att bara säga att lösningen är att rösta på MED i det här valet. Helst vill jag ha båda, dvs både en kursförändring NU och en långsiktig förändring enligt resonemanget ovan. Jag är beredd att i viss mån (inte för mycket) göra avkall på det kortsiktiga till förmån för det långsiktiga.

Därför landar jag just nu i att utvecklingen fram till valdagen kommer vara betydelsefull för hur jag i praktiken lägger min röst. Ser det ut att ändå vara kört för en M/KD-regering blir det antagligen det långsiktiga valet MED. Ser det ut att finnas en seriös chans till en M-ledd regering tillsammans med KD som även går att få ihop med L och SD utan att gå i baklås, ja då ser det ut att bli en röst på M ifall läget är så jämnt att ett fåtal röster kan bli avgörande. Som det ser ut i utvecklingen just nu ser SD ut att bli större än M och det skulle kunna betyda en skitstorm utan dess like och ytterligare låsningar efter valet, så skulle den utvecklingen stå sig faller jag nog tillbaka på det långsiktiga valet MED.

Sammantaget alltså: finns det en seriös chans till en funktionell M-ledd regering och det är jämnt mellan blocken på valdagen behöver du inte vara orolig.

Last edited by a moderator:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Snackar vi bara det här valet och om opinionsläget skulle se ut som dina siffror på valdagen, tveklöst 1.

En viktig sak för min del är att få till en förändring inom politiken som gör att vi återfår ett anständigt samtal och förmågan att lösa samhällsproblem demokratiskt, annars kommer vi inte kunna lösa några av de stora problem vi har framför oss och då är det rätt kört för Sverige. Ju mer jag hör av det uppskruvade tonläget och fördumningen av debatten, desto mer får jag lust att skita i alltihop och rösta blankt, men det kommer jag förstås inte göra.

Så hur går mitt resonemang just nu?

Frågan är långt ifrån så enkel som att bara säga att lösningen är att rösta på MED i det här valet. Helst vill jag ha båda, dvs både en kursförändring NU och en långsiktig förändring enligt resonemanget ovan. Jag är beredd att i viss mån (inte för mycket) göra avkall på det kortsiktiga till förmån för det långsiktiga.

Därför landar jag just nu i att utvecklingen fram till valdagen kommer vara betydelsefull för hur jag i praktiken lägger min röst. Ser det ut att ändå vara kört för en M/KD-regering blir det antagligen det långsiktiga valet MED. Ser det ut att finnas en seriös chans till en M-ledd regering tillsammans med KD som även går att få ihop med L och SD utan att gå i baklås, ja då ser det ut att bli en röst på M ifall läget är så jämnt att ett fåtal röster kan bli avgörande. Som det ser ut i utvecklingen just nu ser SD ut att bli större än M och det skulle kunna betyda en skitstorm utan dess like och ytterligare låsningar efter valet, så skulle den utvecklingen stå sig faller jag nog tillbaka på det långsiktiga valet MED.

Sammantaget alltså: finns det en seriös chans till en funktionell M-ledd regering och det är jämnt mellan blocken på valdagen behöver du inte vara orolig.
Klokt resonemang.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

1.
M/SD/KD/L 51%
S/C/MP/V 49%

2.
M/SD/KD/L 49%
S/C/MP/V 50%
MED mfl 1%
Det är inte alltid jag ser saker exakt lika som dig men i detta gör jag det.
Byta regeringen är för mig absolut primärt.
(Ska väl säga att jag nog inte röstat MED ändå i detta val.)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tack för svar.

Blir glad om fler kavlar upp.

Det finns hopp, se bara vad en ensam åklagare kan göra. Häkta 10 kriminella miljöpartister för sabotage.

Vi kan få vakna upp till fler sådana nyheter.

Vi måste få in bra människor i majoritet i riksdagen. Röstar ni M så kryssa bra personer, tex Kärrholm och Sonesson.

Rädda landet.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...