Medel som tar bort lack från fälgarna?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hejsan!

Jag har tidigare hört om att det finns ett medel som tar bort lack från fälgarna. Anledningen till att jag frågar är att jag ska kantpolera fälgarna.

Någon som har en aning om vad det är för medel? Sandpappra går ju inte, då kan man förstöra fälgens utbuktningar.

kungko

HAN MED KLYVD TUNGA...
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
CRF 250R -07
utbuktningar? du ska inte ha så grova kornstorlekar att du ändrar formerna på fälgen...fina papper som gäller det tar tid men det bästa sättet.....

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
H4 skrev:
Hejsan!
Jag har tidigare hört om att det finns ett medel som tar bort lack från fälgarna. Anledningen till att jag frågar är att jag ska kantpolera fälgarna.
Någon som har en aning om vad det är för medel? Sandpappra går ju inte, då kan man förstöra fälgens utbuktningar.

sandpappra på du :)
t.o.m. 240 papper går att starta med. sedan jobbar du dig fram.

annars är medlet du är ute efter en syra, finns hos lite olika firmor, inget man köper själv :gnissla (tror jag iaf :va )

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Förr fanns färgborttagningsmedel (ex vis Bums) men de flesta är dödade eller i alla fall kastrerade av miljöpartiet. Dock har CRC ett medel på spray som heter "Stripper" och som fungerar hyggligt.
Dessutom är metoden rätt kass om du ska ta bort färg på ett begränsat område eftersom färgborttagningsmedlet sprider sig hejvilt.

Jag skulle satsa på att svarva bort färgen från kanten men det förutsätter ju att man har goda resurser eller goda kontakter.

Edit: Granath: Det är inte alls syror som löser färg. Färg "löses" (egentligen "förstörs") med alkaliska medel (dvs i andra änden på ph-skalan). Problemet med alkaliska medel är att de i tillräckligt stark koncentration även tycker bra om ex vis aluminium och magnesium, två vanliga ämnen i fälgar.

Last edited:

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
H4 skrev:
Hejsan!

Annars kan man ta bromsvätska... tro mig jag spillde på min framfälg. Fick lacka om hela fälgen... Inte billigt och kanske inte bra för fälgen men det funkade.

kungko

HAN MED KLYVD TUNGA...
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
CRF 250R -07
som sagt är det bara ett begränsat parti så slipa...det GÅR att börja med typ 240 papper men rekomenderar inte grövre än 500, det räcker gott å väl....

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Arne_Duck skrev:
Annars kan man ta bromsvätska... tro mig jag spillde på min framfälg. Fick lacka om hela fälgen... Inte billigt och kanske inte bra för fälgen men det funkade.

Vissa delar o kolvar i bromsoken är ju i aluminium så det kan inte skada fälgen. Men färgen försvinner garanterat. Pensla på, ha tålamod över natten eller mer så kan du borsta bort färgen sen oftast...

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
HoOmer skrev:
CRC gasket remover + våtslippapper :tummenupp

Funkar bara på vissa fälgar tyvärr..inte på mina dvs.

jag köpte ett medel hos lokala färghandlar´n typ gele,det var
motsvarigheten till bums(även bättre än bums) det löste upp
lacken direkt :tummenupp

pm:a om du vill ha info om gelen..

/j

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Efter att man tagit bort lacken med det här gelet, tror ni att det räcker med lite autosol för att få en resonabel glans?

Gabor

Guest
Prova en lätt blandning av bromsvätska och lite fett. Smeta på och låt verka över natten...otroligt rent resultat. :tummenupp

magic_johnson85

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2005
Hoj
Yamaha WR400 Motard Edition
H4 skrev:
Efter att man tagit bort lacken med det här gelet, tror ni att det räcker med lite autosol för att få en resonabel glans?

Det går at få riktigt bra glans, det handlar bara om ditt tålamod. Har en polare som älskar att putsa, han fick sina fula alu fälgar på crossen att blänka nästan som krom, men det var efter flera dagars jobb med ohygglig många varv smerjel+autosol.

Nått jag aldrig skulle ha psyke till :3freak

Men det funkar.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom