Mediaserver till PS3

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Köpte julklapp till familjen, men det var inte riktigt lika enkelt att streama film som jag trodde...

För att streama film (etc) genom en PS3 krävs tydligen någon variant av mediaserverprogram på filservern. De jag har provat nu (PS3 Media Server och Plex) verkar båda bygga på realtids transkodning i värddatorn - trots att PS3:an rimligen har mer än tillräcklig hårdvara för att ta hand om det själv. Min filserver har inte riktigt prestanda för att transkoda HD-filmer i realtid, det var liksom aldrig tanken. :gnissla
Min fråga till PS3-gurus är således om det finns någon mediaservermjukvara som är "dummare" och klarar att bara peka på filmfilerna utan att själv koda om dem - eller om det finns något sätt att göra det med PMS eller Plex? Eller måste man köra en realtidskodande servermjukvara för att kunna streama film genom PS3?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Förstår inte problemet.. varifrån streamar du?

Jag kör film från NASen med PS3an som spelare, enormt sällan några problem om det inte är en usel fil (tar ej MKV).

Streamar från Netflix, viasat etc utan några som helst problem och med bra kvalitutt också. Mitt intryck när det var nytt var mer eller mindre plug and play. Nasen var ju lite trixig att sätta upp, med roller och behörigheter etc. När PS3an kom in i bilden fanns mediabiblioteket där direkt så fort nätverkskabeln trycktes i.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag streamar från en dator/filserver (win XP) som inte syns i PS3:an med mindre än att jag kör nån form av mediaserver på datorn. Problemet är att transkodningen - som vad jag förstår krävs eftersom PS3:an är kinkig med vad den behagar spela upp för format - äter mer cpu-kraft än vad som finns.
Kör du från en NAS antar jag att antingen filerna redan är i något format som PS3:an ser som native, eller att du kör nån DLNA mediaservermjukvara (vilken?)på NAS:en?

Jag skulle ju helst vilja "bara" streama från NAS eller dator utan nån mediaserver inblandad, och framför allt ingen realtids transkodning...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping