mekhjälp? (inte mc)

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Hallå!

Fått ett sjukt bilproblem! (BMW 530 IA Touring-02)
Kan någon hjälpa mig??
Mot ersättning självfallet!!
Eller känner ni någon som kan fixa?

Min bakdörr på bilen har fastnat i låst läge,
där den då dessutom är stängd... :huvet så man når inga skruvar.

C-låset fungerar och flyttar upp "knappen" men den låser/flyttar inte upp låsmekanismen... Den går således inte att öppna vare sig innifrån eller utifrån, så hur gör man??!!

Som jag ser det:
1. Bästa alternativet, OM det går att på något sätt få in något mellan ruta och dörr och öppna den, och sen laga vad det nu är som hänt.

2. Att med så lite skada som möjligt försöka ta bort innersidan, och på så sätt få upp dörren, och sen laga vad det nu är som hänt.

Hör gärna av er om ni tror att ni kan fixa/känner någon som fixar det!
//Björn "Kongo"

Denny

#79 Rookie600
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
R6-07
jag vet att caddy hade samma problem med sina lås
men de var pga av väder så typ fryste dom ihop

nu värkar ju inte du ha samma problem

de låter som om de nu inte funkar å ställa den i värme en stund så får du ta ner dörr sidan med eller utan våld de märker du

sen försöka pilla på låset om du nu kommer åt bra

mvh Denny

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
jag vet att caddy hade samma problem med sina lås
men de var pga av väder så typ fryste dom ihop

nu värkar ju inte du ha samma problem

de låter som om de nu inte funkar å ställa den i värme en stund så får du ta ner dörr sidan med eller utan våld de märker du

sen försöka pilla på låset om du nu kommer åt bra

mvh Denny

Den har INTE fryst, utan det är något som antagligen gått sönder på insidan.. ett stag som losnat t.ex.

sportbike

Guest
Det är tyvärr ofta centrallåsmotorn som ger upp.
Det enda sättet att komma åt den är att demontera dörrklädseln, när du fått loss den runt om (ja, den sitter illa till bakom listen) så ska den dras rakt upp för att få loss fästet i mitten.
Gör så lite märken som möjligt i den (bra tips va )
Good luck.

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
vilket stag de som går från hantaget på in sidan eller de till
lås knoppen

till själva låset. knoppen far upp

Det är tyvärr ofta centrallåsmotorn som ger upp.
Det enda sättet att komma åt den är att demontera dörrklädseln, när du fått loss den runt om (ja, den sitter illa till bakom listen) så ska den dras rakt upp för att få loss fästet i mitten.
Gör så lite märken som möjligt i den (bra tips va )
Good luck.

c-låset verkar fungera, efterom den skjuter upp knappen... så tror inte att det är centrallåsmotorn... jag får nog lämna in den...

Last edited:

sportbike

Guest
till själva låset. knoppen far upp

c-låset verkar fungera, efterom den skjuter upp knappen... så tror inte att det är centrallåsmotorn... jag får nog lämna in den...

C-låsmotorn har två stag, ett till knoppen och ett till låskistan.

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
C-låsmotorn har två stag, ett till knoppen och ett till låskistan.

I know, och eftersom motorn går så kanske staget till Låset har åkt ur, eller ngt, tror inte att problemet ligger i vad det är för fel, utan att ta sig dit... Men någon sa att man måste plocka ur baksätet... Jeez, skitfel!

skagge

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2009
Hoj
Fet jävla bobber.
Låskistan gick sönder på min gamla Renault, gick ej att öppna dörren fast man drog i stagen inuti dörren. Fick såga av "låsknoppen", byta låskista, ny "knopp". Vet inte om det är till någon hjälp, vet inte hur det ser ut på BMW.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag vet inte hur det fungerar på just den bilen men demontera klädseln på motsvarande dörr på andra sidan och kolla hur det ser ut.(på de flesta bilar konstruerar man bara ena sidan, sedan speglar man konstruktionen till andra sidan)
Efter lite analys borde du kunna lista ut hur allt fungerar, klura ut en lösning, tillverka specialverktyg mm. och sedan försöka få upp den trasiga dörren.

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Jag vet inte hur det fungerar på just den bilen men demontera klädseln på motsvarande dörr på andra sidan och kolla hur det ser ut.(på de flesta bilar konstruerar man bara ena sidan, sedan speglar man konstruktionen till andra sidan)
Efter lite analys borde du kunna lista ut hur allt fungerar, klura ut en lösning, tillverka specialverktyg mm. och sedan försöka få upp den trasiga dörren.

Smart:tummenupp, är nog ett bra tillvägagångssätt, ska tipsa de som du gör det!

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
DR 650-99
Våran volvo v-70 kombi låste vänster bakdörr för oss...
tror den var barnlåset som jävlades, en liten knapp man själv kan pilla på i sidan på dörren (i öppet läge ) den e väl för ungarna inte ska kunna öppna dörren under färd .men på någotvis så var det den som spökade på våran .. vet inte om det finns något liknande på bmw ?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Elektronik som har hyss för sig kan ställa med allsköns trassel. På min bil slutade innerbelysning funka, i nån vecka, tills datorn fick för sig att slå på den igen :huvet Polarns Saab låste alla dörrar utom bakluckan, dvs låste = gick inte att öppna på något sätt alls. Han kopplade bort batteriet en stund, nollade bilen, å sen hoppade allt igång igen. Dvs, testa så att inte styrelektroniken har kommit i ofas innan du börjar riva isär grejerna. Du kan ju trots allt ha två servomotorer, en till knappen och en till låset, även om det låter långsökt. Men minst jobb är det ju iaf :)

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Har du kollat med nån låssmed?

Nu vet jag inte hur det ser ut på nyare BMW, men jag har fått hjälp att öppna en bildörr på en äldre bil med hjälp av ett verktyg (han var väldigt hemlig med utseendet på det) från utsidan, mellan fönstret och ytterplåten.

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000

Nu vet jag inte hur det ser ut på nyare BMW, men jag har fått hjälp att öppna en bildörr på en äldre bil med hjälp av ett verktyg (han var väldigt hemlig med utseendet på det) från utsidan, mellan fönstret och ytterplåten.

Går nog bra på äldre bilar, svårare med denna, bokat tid på vekstad på onsdag, bara betala och se glad ut :rolleyes:

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen

Hmm, undrar om jag har kvar min hemgjorda Slim Jim hos föräldrarna? :tungan De är ganskal lätta att tillverka.

SJ-100.jpg

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
sooo, det är därför du vill byta bil nu? Kränga iväg den innan allt rasar :D

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
sooo, det är därför du vill byta bil nu? Kränga iväg den innan allt rasar :D

RA-motor löste det perfekt utan att riva baksäte eller ha sönder ngn dörrsida:tummenupp bDet var en wire som lossnat, alltså inget fel på c-lås.. Nu är wiren spänd och bytt och allt funkar perfekt!
Bilen är i riktigt bra skick för sin ålder, vill byta mot en nyare bara ;-)!

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum