Mekhjälp på Öland/Kalmar sökes

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag har en Yamaha XV535 Virago (2001) som behöver få förgasarna rejält rengjorda på och troligen även byta förgasarmembranen/trottlarna på. Problemet är att jag inte har någonstans att vara och meka och dessutom saknar kunskapen.

Jag vet snacket att ska man ha hoj så ska man banne mig även fixa att meka men så är dessvärre inte fallet i mitt fall. :rodnar

Någon som bor i Borgholm/Öland/Kalmar som kan hjälpa mig mot en skälig ersättning?

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
förgasarmek kan man väl göra på köksbordet med en heynes bok ?

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Håll ut. Snart öppnar Owes Motor i Färjestaden. Tills dess kan du handla rep-sats via Mascot motor... Plats för mek kan jag inte hjälpa dig med. Själva mekandet kan du göra själv. Finns handböcker, typ: Haynes. Annars kan du googla... Kan ev vara behjälplig men du får skruva själv.....

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Funkar bra att riva ut förgasarbryggan och ta hem för rengöring som sagt. Krävs ingen speciell kunskap, bara man är noggran med vad som är vad och vilken ordning det är på saker. Gjorde det själv första gången förra året. Köpte en ultraljudstvätt från Kjell och slängde ner lite munstycken och sånt i.

Man fick stå ut med lite bensinångor och huvudvärk i sin lilla lägenhet men det gick bra. Var bara att klura ut hur man tryckte dit allt igen och starta, efter någon minut brummade den igen. :banana

Det ska väl göras en synkning samtidigt och det är väl däremot knepigare.

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
förgasarmek kan man väl göra på köksbordet med en heynes bok ?
Hojen står ju utomhus under en lättviktspresenning så ska jag mecka så blir det just för dagen ute i en snödriva och framöver framåt våren på gräsmattan. Då det är otroligt lätt att bli av med delar ute i snön/gräsmattan samt att jag totalt saknar både verktyg och kunskap så tänkte jag kolla om någon ev är intresserad av att tjäna en slant för att göra jobbet.

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Håll ut. Snart öppnar Owes Motor i Färjestaden. Tills dess kan du handla rep-sats via Mascot motor... Plats för mek kan jag inte hjälpa dig med. Själva mekandet kan du göra själv. Finns handböcker, typ: Haynes. Annars kan du googla... Kan ev vara behjälplig men du får skruva själv.....
Jag ringde faktiskt och snackade med Birger Rommedahl i början av december förra året eftersom jag hade hört snacket om att han skulle öppna redan i höstas. Han berättade då att nedpackningen av hela konkursboet inte hade gått enl planerna så nu blev det istället ett megajobb att packa upp och sortera allt. Så därför är öppningen i Färjestaden framflyttad till våren... troligen ungefär när MC säsongen börjar enl Birger.

Hade väl tänkt att försöka få hojen fixad under vintern för att den ska kunna vara körklar när snön och halkan har smällt bort... kanske om några veckor... och våren gör sitt antågande på Öland. :)

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Har själv inget bra mekställe här i M-långa. Får bli på kalkstenen utanför. Men visst allt går.... Vinterförvarar bågen hos Egon..... Ska renovera upp en förrådsbyggnad här på tomten, kommande vår-sommar. Då ska det bli plats för inomhusmekande.... Även jag hoppas på snar vår då jag sett snödroppar både i Färjestaden samt här på tomten i M-långa. Blev dock lite betänksam utifrån de senaste dagarnas snöande... :(

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!