Mellanklass hoj GSX600F eller RS250 ?

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
Funderar på vilken hoj man borde köpa var inställd på gsx600f strypt till 34hk men sen såg man ju Aprilia rs250 som ser riktigt fin ut och väger mycket mindre, dock måste den visst strypas till ca 30hk om den väger 135kg för mellanklass kort.

sen är den ju på 250cc vilket kan avskräcka lite men något säger mig att det kommer vara mer krut i aprillan ändå..

någon som kan komma med lite åsikter och fakta om de båda hojjarna? gärna en priside på vad en aprilla kan kosta med och vad man borde ge..
 
Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Gsx:en har jag haft som mellanklass och jag är väldigt nöjd då den kräver nästan ingen service utom oljebyten och ventilkoll. Krånglade aldrig och startade jämt.
Lite tung men det vägs upp av att den är så lätt att hantera och är ganska pigg trots 34Kw.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Varför inte en sportigare 600 GSXR, R6,CBR när du kollar på en APRILIA RS.
Du kommer ju nog inte köra stypt hela tiden...


Naim skrev:
Funderar på vilken hoj man borde köpa var inställd på gsx600f strypt till 34hk men sen såg man ju aprilla rs250 som ser riktigt fin ut och väger mycket mindre, dock måste den visst strypas till ca 30hk om den väger 135kg för mellanklass kort.

sen är den ju på 250cc vilket kan avskräcka lite men något säger mig att det kommer vara mer krut i aprillan ändå..

någon som kan komma med lite åsikter och fakta om de båda hojjarna? gärna en priside på vad en aprilla kan kosta med och vad man borde ge..
 

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Motala
Hoj
Fazer
250n är dyrare i drift, men roligare om du ska köra strypt. Däremot är väl försäkringen billigare, antar jag?
 

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
gsx r eller cbr osv är inte aktuella då försäkringen stiger rejält. en strypt gsxf får man hel/hel för ca 4000kr..

så en aprilla krånglar mycket? ingen annan skillnad i uppförande osv?

kommer nog köra strypt då det inte är kul att inte ha strypning om man råkar köra på någon, kan bli riktigt dyrt då
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tycker att aprilian är så mycke snyggare och så vidare, har kört mycke tvåtakt så jag skulle nog välja den, 135kg måste vara lättsvängt (har inte provat någon 250) å smidigt. Jag skulle inte tveka, RS250 skulle stå i mitt garage, antingen i delar lr ihopsatt, skulle ändå vara värt det!
Fast då beror det ju mycke på vem man är oxo...

BTW, vad ger en RS250 för gata i hästkrafter?
 

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
Sökte lite i forumet om rs250 och man får ju bilden att det är en banhoj som måste underhållas mycket och om man ska köra den på gatan så får man vara "händig" och byta en hel del slitdelar.

jag vill ju bara ha en snygg hoj som går bra och är kul att köra, inte kostar för mycket vid inköp eller försäkring, och inte krabbar ständigt :rolleyes:
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
FZR 600.... givet =)

Eller kanske en gammelgixxer 400 eller nått.... de är inte så dyra...

:hej
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Perfekt frågeställning, ligger nästan i samma sits

Naim skrev:
Funderar på vilken hoj man borde köpa var inställd på gsx600f strypt till 34hk men sen såg man ju Aprilia rs250 som ser riktigt fin ut och väger mycket mindre, dock måste den visst strypas till ca 30hk om den väger 135kg för mellanklass kort.

sen är den ju på 250cc vilket kan avskräcka lite men något säger mig att det kommer vara mer krut i aprillan ändå..

någon som kan komma med lite åsikter och fakta om de båda hojjarna? gärna en priside på vad en aprilla kan kosta med och vad man borde ge..

Mina funderingar lutar mer åt GSX R600 istället för F men RS 250 kan ju också vara ett alternativ.. den verkar ju rejält billigare, speciellt försäkring (inte kollat men svårt att tänka mig att den når samma summor som gixxern).

Hur mkt tror ni försäkringen går på en aprilia? (19 åring precis tagit kortet).

Vad tror ni om rolighetsfaktor med en strypt gixxer och en (strypt?) RS 250a?

Ni säger att aprilia kräver mer underhåll än GSX F, samma gäller R modellen - dvs. Aprilian kräver mer skötsel?

Något mer man ska tänka på när man jämför än priser, rolighetsfaktor och skötsel? Antar att Aprilian e mer lättkörd då också?

Sen har vi diskussionen om alltför starka hojar med kåpor som inte lämpar sig som nybörjare, hört att gixxern tillhör denna klass, men kan man säga det samma om 250an eller är den mer lämpad som första hoj?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Villee skrev:
Sen har vi diskussionen om alltför starka hojar med kåpor som inte lämpar sig som nybörjare, hört att gixxern tillhör denna klass, men kan man säga det samma om 250an eller är den mer lämpad som första hoj?
Nu är det ju skildnad om man haft en hoj tidigare som man inte behövt vara rädd om för att det var nån annans (lättare att hornen växer ut då). En RS250 i fulleffekt kan jag tänka mig är rätt pigg, är du vettig där uppe så är det nog inga problem att ha en sån, men lägger man ansvaret på hojjen så är det inte en bra förstahoj. Det är iaf så jag resonerar. Man ska inte ha en rottweiler om man inte kan uppfostra den rätt, samma sak där! Är du en sån som inte klarar av att hålla dig från att testa maxfarten å hur långt du kan åka på bakhjulet varje liten raka som du hittar av så är det inte en vettig maskin, kan du däremot begränsa dig själv å inse hur mycket du klarar av och hur långt det är säkert för alla inklusive dig själv så är det en bra hoj! Tyvärr är många som jag känner av första exemplet ;)
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
OlleR6 skrev:
Nu är det ju skildnad om man haft en hoj tidigare som man inte behövt vara rädd om för att det var nån annans (lättare att hornen växer ut då). En RS250 i fulleffekt kan jag tänka mig är rätt pigg, är du vettig där uppe så är det nog inga problem att ha en sån, men lägger man ansvaret på hojjen så är det inte en bra förstahoj. Det är iaf så jag resonerar. Man ska inte ha en rottweiler om man inte kan uppfostra den rätt, samma sak där! Är du en sån som inte klarar av att hålla dig från att testa maxfarten å hur långt du kan åka på bakhjulet varje liten raka som du hittar av så är det inte en vettig maskin, kan du däremot begränsa dig själv å inse hur mycket du klarar av och hur långt det är säkert för alla inklusive dig själv så är det en bra hoj! Tyvärr är många som jag känner av första exemplet ;)

Ja.. men är det skillnad på lämplighet mellan den och gixxern då? Brukar få sånt svar på den också..
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag tror att en strypt RS250 är lika rolig att köra som att se färg torka. En gsxf kommer inte lida extremt mycket av att vara strypt, karaktärsmässigt alltså, och kommer ge många bekymmersfria mil i bra fart. Pålitligheten hos en race-tvitaktare ger jag inte mycket för.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
OlleR6 skrev:
Hehe, nä det var en överdriven jämförelse :) Men nån stund borde den väl gå hålla uppe :D

haha, förstod det.... för både en strypt RS 250 å en ostrypt RS 250 är nog lika svåra att få upp på bakan som att få göka med madeleine...

eller nått...

:hej
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Villee skrev:
Ja.. men är det skillnad på lämplighet mellan den och gixxern då? Brukar få sånt svar på den också..
Jag tror inte du kommer att köra länge me strypningen på RSen, tvåtaktare brukar inte vara höjdare att strypa. Däremot på GSXen kan du nog ha kvar strypningarna ett tag. Så ur den synpunkten så är väl GSXen lämpligare
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
hållundan skrev:
haha, förstod det.... för både en strypt RS 250 å en ostrypt RS 250 är nog lika svåra att få upp på bakan som att få göka med madeleine...

eller nått...

:hej
Mja, tränar man så ska det nog gå, finns ju koppling att tillgå! Är väl samma vikt/effekt-förhållande som en supermotard kan jag tänka mig! (borde väl ge en 60hk iaf, eller? :))
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top