mellankort

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Hej.
Jag undrar hur det verkligen är med mellankort, får man ta det när man är 18 och man inte har haft A1 före det? Jag har fått för mig att man måste ha haft A1 kort i två år, annars är det 20 åldersgräns som gäller. Stämmer det eller är det bara att ta mellankort när man har fyllt 18?

Jag vet att jag kan söka, men ingen på forumet verkar dela uppfattning om saken, så det vore bra med en källa. Har kollat på vv men där står det inget om saken.

Tack på förhand.
 

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
Du får ta mellan (25kw) när du är 18, sen när du har haft kortet i två år (du är 20 då) så får du automatiskt köra "tung" MC (Full effekt).

Alt. så får du ta "tung" direkt när du är 21 år gammal.

:tummenupp

PS. A1 är ghey och spelar ingen som helst roll :tuttar DS.
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Du får ta mellan (25kw) när du är 18, sen när du har haft kortet i två år (du är 20 då) så får du automatiskt köra "tung" MC (Full effekt).

Alt. så får du ta "tung" direkt när du är 21 år gammal.

:tummenupp

PS. A1 är ghey och spelar ingen som helst roll :tuttar DS.

Tack, jag har gått runt och oroat mig för att jag ska få vänta tills jag är 20 innan jag ska få ta mc-kort, men då löser det sig. Tack ännu en gång:pannkyss
 

Durka

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Sörping
Hoj
Yamaha YZF R1 -04
Om man tar A begränsad vid 18års ålder får man då köra A tung automatiskt vid 20. Man slipper uppkörning för tung också???? (Länge gott och grubblat på)

Mellan A1 och A begränsad är det ju i alla fall en uppkörning vet jag.

MVH/ Durka
 

Boodh89

Medelkortare....
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Linköping
Hoj
FZR 600 R -94
Om man tar A begränsad vid 18års ålder får man då köra A tung automatiskt vid 20. Man slipper uppkörning för tung också???? (Länge gott och grubblat på)

Mellan A1 och A begränsad är det ju i alla fall en uppkörning vet jag.

MVH/ Durka

Du har rätt när det gäller övergången mellan A1 o A men när det gäller begr till full effekt behöver du inte göra något alls! Du får inte ens ett nytt kort utan det gäller automatisk för tung när tiden på baksidan på kket (datumet när du fick akortet) är två år gammalt.
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Du har rätt när det gäller övergången mellan A1 o A men när det gäller begr till full effekt behöver du inte göra något alls! Du får inte ens ett nytt kort utan det gäller automatisk för tung när tiden på baksidan på kket (datumet när du fick akortet) är två år gammalt.

Japp det stämmer :yoparty
 

brainstorm

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Susuki GSX400
Jag är 23 år.
Får jag ta körkort på mellanmotorcykel och sen efter 2 år få tung automatiskt utan någon skrivning eller uppkörning?

Svara om ni verkligen vet svaret, vill verkligen vara säker på det innan jag tar mellankort. Svara helst du som har tagit körkort nyss och inte för ett antal år sedan.

TACK
 

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Gött e "Tu"borg!
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
Du har rätt när det gäller övergången mellan A1 o A men när det gäller begr till full effekt behöver du inte göra något alls! Du får inte ens ett nytt kort utan det gäller automatisk för tung när tiden på baksidan på kket (datumet när du fick akortet) är två år gammalt.

Stämmer det verkligen. Är det inte den dagen då du fyller 20 som du får A obegränsat? "om du tar A begränsat vid 18 års ålder".

Jag är 23 år.
Får jag ta körkort på mellanmotorcykel och sen efter 2 år få tung automatiskt utan någon skrivning eller uppkörning?

Svara om ni verkligen vet svaret, vill verkligen vara säker på det innan jag tar mellankort. Svara helst du som har tagit körkort nyss och inte för ett antal år sedan.

TACK

Men eftersom du är 23år så ska la du ta tungt kort alltså A obegränsat istället för begränsat! Det är ju 21 års gräns för A obegränsat.

Men passa på att ta kortet detta året nästa år träder nya lagen i kraft som innebär att du ska ta A1 kort först sedan A begränsat och sedan A obegränsat för att få det så tidigt som möjligt annars får man vänta tills man blir 24 år och det är ju skit trist.
 
Last edited:

brainstorm

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Susuki GSX400
Men jag vill ta mellan kort och inte tungt.

Frågan var om jag får ta mellan kort när jag är 23 år och kommer jag att få tungt utan någon uppkörning när jag är 25 år?

Stämmer det verkligen vad "alexander_pehrs" skrev om den nya lagen?
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Har läst i nåt EU-dokument om att det ska införas nya prylar angående mc-kort. Bla något om A2 med maxeffekt på 35kW...ska se om jag hittar det igen!
 

gorbatjof

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
staden på landet
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Finns nya direktiv från EU.

Utdrag från körtkortsportalen så står de


Nya behörighetsregler för MC blir:
A1 - max 125 cm3, 11kW, 0,1 kW per kg motorcykelvikt
A2 - max 35 kW, 0,2 kW per kg motorcykelvikt
A - alla motorcyklar
Åldern för A1 är 16 år; för A2 18 år antingen med två års erfarenhet av A1 och körprov eller utbildning eller 18 år och direkt tillträde (kunskapsprov och körprov); för A 20 år med två års erfarenhet av A2 och körprov eller utbildning eller 24 år för direkt tillträde.


De här är inga regler som gäller i dagsläget men kommer antagligen att komma längre fram.

Lånar tråden lite och frågar om man tar mellankortet när man är 20år får man automatiskt tung när man fyller 21 eller är de fortf 2år som gäller ?
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Är det inte så att dom nya reglerna träder ikraft tidigast 2009 och senast 2012. Hör för mig att det är så iallafall
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top