Mellankortsfråga

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Idag har jag haft mitt mellankort i 2 år. Har jag då automatiskt körkort för tung MC eller måste jag göra ngt? ringa någon beställa nytt körkort eller är det bara att ge sig ut och köra?

Tack på förhand
Simon
 

Mr-Andersson

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Skara
Hoj
KTM 990 superduke
Simp skrev:
2496487 Idag har jag haft mitt mellankort i 2 år. Har jag då automatiskt körkort för tung MC eller måste jag göra ngt? ringa någon beställa nytt körkort eller är det bara att ge sig ut och köra?

Tack på förhand
Simon



Bara ut och köra :yoparty
 

Degpekka

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
2009 Ktm 690supermoppe-r
men måste man inte ändra något? alltså skaffa ett nytt körkort? eller kommer det hem? för på körkortet är där ju plats för datum på både mellankort och utan begränsning... fast det kanske är annorlunda, har bara mitt B-kort hemma nu, har inte hunnit få det nya kortet eftersom jag tog mitt mellankort för en vecka sen :D.. eller där kanske redan står iskrivet på körkortet när det går över till obegränsat?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Degpekka skrev:
2496584 men måste man inte ändra något? alltså skaffa ett nytt körkort? eller kommer det hem? för på körkortet är där ju plats för datum på både mellankort och utan begränsning... fast det kanske är annorlunda, har bara mitt B-kort hemma nu, har inte hunnit få det nya kortet eftersom jag tog mitt mellankort för en vecka sen :D.. eller där kanske redan står iskrivet på körkortet när det går över till obegränsat?

Nope, inga ändringar skall behövas, datumet för det utan begränsning borde man få när man uppdaterar kortet efter 5(eller var det 10?)år. :tummenupp
 

Degpekka

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
2009 Ktm 690supermoppe-r
Probotector skrev:
2496587 Nope, inga ändringar skall behövas, datumet för det utan begränsning borde man få när man uppdaterar kortet efter 5(eller var det 10?)år. :tummenupp

okej.. hmm...
var och hämtade mitt nya kort idag.. A(mellan) + B... men då kommer det ju stå på stället för mellankort att jag får köra hojj i flera år efter jag får börja köra tugnt! va fattigt ;)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Degpekka skrev:
2498178 okej.. hmm...
var och hämtade mitt nya kort idag.. A(mellan) + B... men då kommer det ju stå på stället för mellankort att jag får köra hojj i flera år efter jag får börja köra tugnt! va fattigt ;)

Jo det känns lite fånigt, varför kan de inte skriva in datumet direkt för när det obegränsad körkortet börjar gälla :mad:
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Simp skrev:
2496487 Idag har jag haft mitt mellankort i 2 år. Har jag då automatiskt körkort för tung MC eller måste jag göra ngt? ringa någon beställa nytt körkort eller är det bara att ge sig ut och köra?

Tack på förhand
Simon


men lilla vännen=)
vad kul att du fått tungt kort nu=)
vore ju orättvist om du skulle göra något=)
ut och kör bladen med boobsen nu=)
kram på dig

ps. kör försiktigt det finns fler älgar än poliser.
 

Jonas I

Mc-Ord.
Gick med
22 May 2006
Ort
Trångsund
Hoj
Ingen...
Jaha, jag trodde man var tvungen att göra en uppkörning. Kommer det fungera likadant för mig? Jag kommer ta A-begränsat när jag är 19 (kanske 20), kommer det också ändras till obegränsat efter 2 år automatiskt?
 

kiisen

Fegis
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K8
Jonas I skrev:
2504863 Jaha, jag trodde man var tvungen att göra en uppkörning. Kommer det fungera likadant för mig? Jag kommer ta A-begränsat när jag är 19 (kanske 20), kommer det också ändras till obegränsat efter 2 år automatiskt?

jepp det kommer det står även i teori boken till mc ;).
 

Ohls

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha R6 -99
Jonas I skrev:
2504863 Jaha, jag trodde man var tvungen att göra en uppkörning. Kommer det fungera likadant för mig? Jag kommer ta A-begränsat när jag är 19 (kanske 20), kommer det också ändras till obegränsat efter 2 år automatiskt?

Dom håller just nu på att anpassa alla regler till EU regler osv. Så nån gång nästa år eller året därpå kommer dom ändra så att man inte får ta mellan förän man är 20 eller har haft lätt i 2 år. Lätt får man fortfarande ta när man är 16 dock. Och tung flyttas upp till 24 år. Så om du vill ha kort så skulle jag rekomendera att göra det snarast i vår.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jonas I skrev:
2504863 Jaha, jag trodde man var tvungen att göra en uppkörning. Kommer det fungera likadant för mig? Jag kommer ta A-begränsat när jag är 19 (kanske 20), kommer det också ändras till obegränsat efter 2 år automatiskt?
Det finns ingen mening med att ta mellankortet när man är 20 eftersom att det då inte övergår till ett körkort utan begränsning förens man är 22 år om man inte väljer att göra en ny uppkörning när man är 21.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det finns faktiskt ett kryphål i lagen som gör att en 18 eller 19 åring kan få köra obegränsat har jag för mig :tummenupp
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Esquire skrev:
2504927 Det finns ingen mening med att ta mellankortet när man är 20 eftersom att det då inte övergår till ett körkort utan begränsning förens man är 22 år om man inte väljer att göra en ny uppkörning när man är 21.

vad menar du med att det inte är någon mening med det. blir man sugen när man e 20 så e de ju klart man ska ta kortet istället för o vänta ett år,, hojj som hojj.. kör med full effekt vettja
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Degpekka skrev:
2498178 okej.. hmm...
var och hämtade mitt nya kort idag.. A(mellan) + B... men då kommer det ju stå på stället för mellankort att jag får köra hojj i flera år efter jag får börja köra tugnt! va fattigt ;)


Känns det jobbigt att ha datumet på begränsat så kan du ju alltid "tappa" bort kortet sen när det gått 2 år, och beställa ett nytt! :tummenupp

Kostar ju bara 120kr + fotografi :)

Då borde väl datumet hamna under tung antar jag! :)

Jonas I skrev:
2504863 Jaha, jag trodde man var tvungen att göra en uppkörning. Kommer det fungera likadant för mig? Jag kommer ta A-begränsat när jag är 19 (kanske 20), kommer det också ändras till obegränsat efter 2 år automatiskt?

Det ändras automatiskt när det gått 2 år.
Men tar du begränsad när du är 20 år, så får du göra en uppkörning för obegränsad när du är 21 om du inte orkar vänta de 2 åren.
Men väntar du 2 år så behövs ingen uppkörning! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top