Mer ljud/effekt i min Dr800?

MadMange

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DR 800 BIG
Tja alla!
Har en Suzuki Dr800 -95 som jag vill få ur lite gött ljud ur, har ni några bra tips på dämpare osv, jag är inte miljonär så tips på billiga ljuddämpare/slipons är att föredra. Kanske går att modda i hop en själv av någon simons burk eller liknande, eller är det helt åt helvete? Måste man bestycka om fuggarna efter ett sådant ingrepp?

Sen hur jag går tillväga för att få ur lite mer pulver ur maskinen skulle också uppskattas. :hihi

Det kanske inte finns så många Dr800 åkare är men någon borde ju kunna hjälpa mig.. tack på förhand :tummenupp
 

MadMange

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DR 800 BIG
Mattan skrev:
2336591 Tjena.

Laser har ljuddämpare till DR Big. Då ersätter man dom dubbla dämparna med bara en och tjänar en massa vikt samtidigt som du får lite roligare ljud.

http://www.laserexhausts.com/dotcon...torbike/SUZ_066_0800_DRS_912003_DR800SBig.pdf

Troligen kan din lokala Suzukihandlare ta hem åt dig. Eller kanske du kan hitta på ebay, där finns ju nästan allt.

Jaha där ser man..
Frågan är bara vad det kostar, antagligen för mycket för mig. Skulle vara om man hittade något begagnat isf, ingen som har någon burk till salu?? behöver ju inte passa "bolt on" jag kan ju modda om rörena själv så det lirar.

Men annars kanske jag skulle ta och svetsa ihop en rostfri burk själv, vad tror ni om det? vad ska man ha för storlek på inneröret osv?

Kom igen nu, ge mig lite bra ideer :D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
MadMange skrev:
2334651 Tja alla!
Har en Suzuki Dr800 -95 som jag vill få ur lite gött ljud ur, har ni några bra tips på dämpare osv, jag är inte miljonär så tips på billiga ljuddämpare/slipons är att föredra. Kanske går att modda i hop en själv av någon simons burk eller liknande, eller är det helt åt helvete? Måste man bestycka om fuggarna efter ett sådant ingrepp?

Sen hur jag går tillväga för att få ur lite mer pulver ur maskinen skulle också uppskattas. :hihi

Det kanske inte finns så många Dr800 åkare är men någon borde ju kunna hjälpa mig.. tack på förhand :tummenupp

hittar du en universal burk från en bil(typ simons) funkar den nästan lika bra som ett flera tusen kronors syste,.
kanske brölar lite mer.
bestycka fuggarna är väl ett måste..
142,5el likn har jag för mig man har som huvudmunstycken..
lågen bruka dom inte ändra men min går lite snålt efter bytet, ska nog upp till en 42-45 säkert på lågen.
beror på årsm vissa har 38 o vissa har 40 orginal.

har satt på en avkapad kolfiberdämpare på min..
all lösull flög ut när jag drog igång den :hihi
nu är den nog innehålslös..men den låter nå sjukligt skönt.

var nån som tipsa om en annan sida.
denna.
http://www.stylingbutiken.se/?cat_id=20&subcategory=0&sct_id=0&subcategory2=0
kanske skulle passa bra om man tar bort slutpipen..
om de nu går.

aja, viktigast är väl att du inte får för litet eller för stort utblås..
kanske minst 1,5 tum men helst 2 tum kan jag tänka mig funak bra på dr,n..
 

MadMange

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DR 800 BIG
ozeo skrev:
2337193 hittar du en universal burk från en bil(typ simons) funkar den nästan lika bra som ett flera tusen kronors syste,.
kanske brölar lite mer.
bestycka fuggarna är väl ett måste..
142,5el likn har jag för mig man har som huvudmunstycken..
lågen bruka dom inte ändra men min går lite snålt efter bytet, ska nog upp till en 42-45 säkert på lågen.
beror på årsm vissa har 38 o vissa har 40 orginal.

har satt på en avkapad kolfiberdämpare på min..
all lösull flög ut när jag drog igång den :hihi
nu är den nog innehålslös..men den låter nå sjukligt skönt.

var nån som tipsa om en annan sida.
denna.
http://www.stylingbutiken.se/?cat_id=20&subcategory=0&sct_id=0&subcategory2=0
kanske skulle passa bra om man tar bort slutpipen..
om de nu går.

aja, viktigast är väl att du inte får för litet eller för stort utblås..
kanske minst 1,5 tum men helst 2 tum kan jag tänka mig funak bra på dr,n..

Tack! Många bra tips! :tummenupp

Som jag har förstått så är det 130 org som huvudmunstycken i dom Mikuni fuggarna, så du tycker att en 142,5 skulle funka bra, eller är det 142,5 org och jag har fått siffran 130 om bakfoten?
Är den svårt att byta munstycken själv, är det mycket som måste skruvas bort innan man kan komma åt? Håller endast på med bilar till vardags så det här med MC är någonting helt nytt för mig, men skruva det kan jag =)

Planerna ang avgassystemet är enligt följande:
Jag tar bort Y-korset (den förgreningsburken som delar av systemet till två) och ersätter den med ett 2" (?) rör bak till en ex 2,5" Japs dämpare med hemasnickrad slutpip, låter det bra, eller är 1.5" fram till dämparen att föredra?

Raka rör is the shit! :yoparty
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
MadMange skrev:
2337719 Tack! Många bra tips! :tummenupp

Som jag har förstått så är det 130 org som huvudmunstycken i dom Mikuni fuggarna, så du tycker att en 142,5 skulle funka bra, eller är det 142,5 org och jag har fått siffran 130 om bakfoten?
Är den svårt att byta munstycken själv, är det mycket som måste skruvas bort innan man kan komma åt? Håller endast på med bilar till vardags så det här med MC är någonting helt nytt för mig, men skruva det kan jag =)

Planerna ang avgassystemet är enligt följande:
Jag tar bort Y-korset (den förgreningsburken som delar av systemet till två) och ersätter den med ett 2" (?) rör bak till en ex 2,5" Japs dämpare med hemasnickrad slutpip, låter det bra, eller är 1.5" fram till dämparen att föredra?

Raka rör is the shit! :yoparty


tror inte de spelar nån roll om du har 1,5 tum eller 2 tum istället för y-et.
men ett 2,5 tums öppet blås kan bli lite stort..
jo 130 e nog orgianl.. o 142 där har jag läst mig till.
man kan nog byta utan att ta bort fuggarna men de e faen inge kul..
får iaf räkna med att ta bort vaccum grejen om du har sån på din årsm..sitter starx nedanför o bakom fuggarna..
de går o få bort dom om du lossar på tank o sadel.
sen bort med den enda skruven som håller luftburken.
lossa batteri boxens 2 skruvar upptill sen borde de gå o skjuta allt nån cm bakåt.
de ger fritt spelrum för o ta bort fuggarna..
men prova gärna först o byta ändå..bara o lossa kopparna o sen sitter dom där..
lågfarten rekomenderar jag starkt att man tar bort dom för dom sitter i ett trångt hål.
sen e de mycke smågrejer o annat så tappa inte ut dom när du tar bort koppen.
kolla alla o-ringar däri..
dom går bla till choken o kan va uttorkade..då småchokar den hela tiden= dålig gång, fet bland, mycke soppa, svårstartad.
 

MadMange

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DR 800 BIG
ozeo skrev:
2338348 tror inte de spelar nån roll om du har 1,5 tum eller 2 tum istället för y-et.
men ett 2,5 tums öppet blås kan bli lite stort..
jo 130 e nog orgianl.. o 142 där har jag läst mig till.
man kan nog byta utan att ta bort fuggarna men de e faen inge kul..
får iaf räkna med att ta bort vaccum grejen om du har sån på din årsm..sitter starx nedanför o bakom fuggarna..
de går o få bort dom om du lossar på tank o sadel.
sen bort med den enda skruven som håller luftburken.
lossa batteri boxens 2 skruvar upptill sen borde de gå o skjuta allt nån cm bakåt.
de ger fritt spelrum för o ta bort fuggarna..
men prova gärna först o byta ändå..bara o lossa kopparna o sen sitter dom där..
lågfarten rekomenderar jag starkt att man tar bort dom för dom sitter i ett trångt hål.
sen e de mycke smågrejer o annat så tappa inte ut dom när du tar bort koppen.
kolla alla o-ringar däri..
dom går bla till choken o kan va uttorkade..då småchokar den hela tiden= dålig gång, fet bland, mycke soppa, svårstartad.

Mycket bra information ozeo! :tummenupp
Återkommer säkerligen snart igen när jag har börjat pillra lite på sakerna.. =)
 

MadMange

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DR 800 BIG
Jaha då har jag satt fart med bygget av ljuddämpare. (Kolla bifogad ritning)
Materialet blir rostfritt, funkar måttena tror ni, kommer det låta för mycket? :confused:

Har mest på skoj idag monterat en mini ljuddämpare som jag hittade bakom garaget från typ en Lada eller liknande, den var väl ca 30cm lång och röret igenom var väl kanske 35mm, det låter som fan! Värsta avgasknallarna blir det när jag släpper av. hehe :yoparty
 

Bifogat

  • SLIPON Ritning.jpg
    SLIPON Ritning.jpg
    47.8 KB · Visningar: 132
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Supertrapp är ett bra alternativ,
då kan man öka och minska motstånd/ljudnivån
gm att lägga till/ta bort diffussionsdiskar

t.ex. en IDS2:a
ids2pipe.jpg

ids2-racecore-cutaway-2.jpg


billiga också, ovanstående kostar under $200 ny

http://www.supertrapp.com/product_sections/universal/index.asp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
MadMange skrev:
2339560 Jaha då har jag satt fart med bygget av ljuddämpare. (Kolla bifogad ritning)
Materialet blir rostfritt, funkar måttena tror ni, kommer det låta för mycket? :confused:

Har mest på skoj idag monterat en mini ljuddämpare som jag hittade bakom garaget från typ en Lada eller liknande, den var väl ca 30cm lång och röret igenom var väl kanske 35mm, det låter som fan! Värsta avgasknallarna blir det när jag släpper av. hehe :yoparty

kan bli för kort burk..
funkar ju men vridet kan flytta sig..
bara du ser till att dämparn slutar ungefär där bak där dom slutar orginal så borde de bli samma register..
jag märkte skillnad på min med en kortare bit.
lite längre in kan den sitta men inte för långt bara
 

MadMange

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DR 800 BIG
ozeo skrev:
2339862 kan bli för kort burk..
funkar ju men vridet kan flytta sig..
bara du ser till att dämparn slutar ungefär där bak där dom slutar orginal så borde de bli samma register..
jag märkte skillnad på min med en kortare bit.
lite längre in kan den sitta men inte för långt bara

Opps. :3freak
Jag hade visst skrivit ut måttena lite fel på ritningen, den ska vara 380mm lång, inte 280mm.. hehe
Placeringen på burken kommer bli densamma som orginal, tänkte bara byta ut röret från där y-korset en gång satt fram till min nybyggda burk med ett rör som är 45mm eller ska jag köra 2" (51mm) ?

Men observera att jag endast ska ha en (1) burk, spelar det stor roll tror du?
 

Mattan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stockholm, norrort
Hoj
KTM 520SX Suzuki RMZ450
Jag skulle satsa på ganska stor volym i dämparen. Det ger ett skönare ljud tycker jag. Med liten volym blir det så smattrigt om du förstår vad jag menar. Dovare dunk med stor volym.

En burk blir nog bra. Lasersystemen har ju bara en burk.
 

MadMange

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DR 800 BIG
Mattan skrev:
2339954 Jag skulle satsa på ganska stor volym i dämparen. Det ger ett skönare ljud tycker jag. Med liten volym blir det så smattrigt om du förstår vad jag menar. Dovare dunk med stor volym.

En burk blir nog bra. Lasersystemen har ju bara en burk.

Ok.. det jag har kunnat läst mig till så brukar det vara ca 2" i dämparna, men man kanske ska gå upp till 2,5"?

Jag bifogar en ritning på hela systemet.

Ge mig så många tips som möjligt för på tisdag lämnar jag in burken för svetsning :)
 

Bifogat

  • SLIPON Ritning hela systemet.jpg
    SLIPON Ritning hela systemet.jpg
    70.9 KB · Visningar: 142

Mattan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stockholm, norrort
Hoj
KTM 520SX Suzuki RMZ450
MadMange skrev:
2339984 Ok.. det jag har kunnat läst mig till så brukar det vara ca 2" i dämparna, men man kanske ska gå upp till 2,5"?

Jag bifogar en ritning på hela systemet.

Ge mig så många tips som möjligt för på tisdag lämnar jag in burken för
svetsning :)

Jag menar att burken som det perforerade röret går igenom bör ha stor volym. Men röret som går igenom kan väl va 2" tycker jag. Verkar lagom.
 

MadMange

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DR 800 BIG
Mattan skrev:
2340002 Jag menar att burken som det perforerade röret går igenom bör ha stor volym. Men röret som går igenom kan väl va 2" tycker jag. Verkar lagom.

Hehe ok då är jag med.. är lite Zzz trött här framför tangenterna förtår du ;)

Jag provade med ett större rör tror det var ca 120mm, men då såg det så jäkla stort ut på hojen, så det var därför jag valde ett 98mm istället..
(nu blev jag lite osäker på om det verkligen var 98mm, hmm sitter här med ett måttband och det ser ju inte så stort ut =/ )

Men jag ska kolla imorgon om det inte funkar ändå, för jag vill ju inte ha det där "smattriga" ljudet hur som helst.

Nu är det kudden som gäller! :trött
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
MadMange skrev:
2340022 Hehe ok då är jag med.. är lite Zzz trött här framför tangenterna förtår du ;)

Jag provade med ett större rör tror det var ca 120mm, men då såg det så jäkla stort ut på hojen, så det var därför jag valde ett 98mm istället..
(nu blev jag lite osäker på om det verkligen var 98mm, hmm sitter här med ett måttband och det ser ju inte så stort ut =/ )

Men jag ska kolla imorgon om det inte funkar ändå, för jag vill ju inte ha det där "smattriga" ljudet hur som helst.

Nu är det kudden som gäller! :trött


mät orginaldämparn o jämför med den som ska dit.
som sagt..större=mer muller.
till min xr tog jag ganska stort men jag bonka den oval så den såg lite smidigare ut :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top