Mera Öhlinare...

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Okej, efter en del snack här om Öhlinare börjar jag också fundera.

1) Om jag byter dämpare bak (enligt mig är det den som är sämst, jag skruvar och hojen gungar efter några hårda varv) och behåller original fram, kommer jag att få det bättre då eller blir man bara irriterad på att den är dålig fram då?
Frågan är alltså måste man byta både fram och bak?

2) Enligt Öhlins hemsidan skall jag ha en 46HRCLS till min trajja, MÅSTE man använda just den eller finns det flera som passar? Om jag nu hittar begagnat alltså. Vissa har ju reservoaren (eller vad det kallas) vid sidan andra har den monterad vertikalt på dämparen, andra horisontellt. Jag har rätt gott om plats på hojen, men är fästena likadan som andra?
När jag sedan säljer hojen är det nog bra att säja dämparen för sig, finns det andra hojar som 46HRCLS passar på? Funkar den på t.ex. R1:an har man ju rätt stor marknad…
Enligt någon hemsidan passar den till ZX7 t.ex., men det är ju inte världens vanligast hoj…

3) Vad skulle en dylik tingest betinga (46HRCLS) för värde? 7000-8000? Var köper man billigast Öhlins grejer?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
46HRCLS till Traja är inte identisk med 46HRCLS till Kawasaki. HRCLS är en H=monotube with hose mounted reservoir, R=justerbar för rebound, C=justerbar för compression, L=adjustable length och S=Hose mounted hydraulic spring preload. HRCLS innebär alltså ingen indikation påvilka hojar den passar.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vänta, nu flummar jag zx7r ÄR världens vanligaste hoj :kocko

Men skulle det gå att köpa en från en zx7r och skruva rakt på min trajja? Det är inte så att det är samma dämpare men med olika fästen?!?!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nej dämparens grundlängd kan vara annorlunda och dessutom är det långt ifrån säkert att fästena för övrigt passar men du kan ju försöka kolla en crossover lista.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Borsiin skrev:
Nej dämparens grundlängd kan vara annorlunda och dessutom är det långt ifrån säkert att fästena för övrigt passar men du kan ju försöka kolla en crossover lista.

"crossover lista" Någon som vet var sådana finns?

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Ring Scott Svenska, tfn: 018-56 28 00, så får du reda på var du kan köpa dämparen.

I Stockholm är det AVA MC och Yamaha Center i Haninge som säljer dessa.

Priset till min hoj,TR 702 46HRCLS, är 9.070 SEK. Misstänker att priset för TR 201 till din är detsamma.

Jag lär nog ta min dämpare från Jack Lilley i England. De tar £ 546 för min.

Last edited:

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
Borsiin skrev:

Dessutom är nog "bestyckningen" olik. (Fjäder, dämpning / retur och kompression.)

Hittar du en där infästningen och grundlängden är densamma så går det väl att bygga om men frågan är vad det kostar...

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tackar!, det låter som om någon får åka till Jack Lilley, och helt enkelt acceptera att jag inte kan sälja den till någon annan sedan. Jag hittade en lista, och alla har olika art.nr. så...

Men hur bra kommer det att funka om man bara byter dämpare bak? Det är bara det du tänkt Swedo, eller?
Jag är rätt nöjd med hur den känns fram faktiskt, men jag menar om man får hårdare fjäder och en dämpare som är bättre, blir fram den svaga länken! Bör man byta fjäder till öhlins också? Eller kan man leva med original? :gnissla

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
triple skrev:
Tackar!, det låter som om någon får åka till Jack Lilley, och helt enkelt acceptera att jag inte kan sälja den till någon annan sedan. Jag hittade en lista, och alla har olika art.nr. så...

Men hur bra kommer det att funka om man bara byter dämpare bak? Det är bara det du tänkt Swedo, eller?
Jag är rätt nöjd med hur den känns fram faktiskt, men jag menar om man får hårdare fjäder och en dämpare som är bättre, blir fram den svaga länken! Bör man byta fjäder till öhlins också? Eller kan man leva med original? :gnissla
Vet inte hur din funkar triple.
Men min gamla häck har taskig frigång och alldeles för flack styrvinkel.
Detta resulterar i att den är svårsvängd och slipar kåpor vid kraftiga nedlägg.
Vidare är jag så pass tung att fjädringsvägen måste bli längre, som det är nu studsar arslet när det börjar gå fort.
Med Öhlinaren kan jag höja bakpartiet och enkelt justera dämparen för väg, rejs, bana m.m. :D

P.s. Jag tror inte jack Lilley hade Öhlinare till din men kontakta dem D.s.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...