Mera kg=dragracingvinnare?!?

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Detta är stulet från snowriders sida som i sin tur har stulit det av ?

FAT MAN'S HEADS-UP CLASS



DRO's favorite class had to be the "Fatman's Heads-up class." The bikes were restricted to a 64-
inch wheelbase, street tires and the rider had to weigh a minimum of 240 lbs. Other than those
three restrictions, anything else in the way of power-adder was authorized.

The low qualifier was Shane Ratliff from Roseville, Michigan. His 2001 Suzuki ran a mind-boggling
8.69 flat with no wheelie bar and a street tire. Eventual winner John Vermeulen,
ADVERTISEMENT
also from Michigan, was the No. 3 qualifier at 8.830/164.13. Vermeulen won the class beating No.
4 qualifier Ehren Litten of Louisburg, North Carolina in the final.

One of the more entertaining moments for the Fat Man class was the official weigh-in. Just before
each round each driver had to step on the scale to make sure he made the minimum weight.
Looked like there were plenty of spectators and officials making sure the rider wasn't packing
extra lead in his shorts, shoes or pants. Sometimes the crowd around weigh-in looked more like
what you would see at a heavyweight fight than a drag race. Evidently there were some spectators
at the race placing a friendly wager or two on the outcome and everyone had a vested interest in
making sure the driver was of legal weight. I loved the whole deal from the weigh-in to the eight-
second laps.

Jag tror inte att det är någon klass för mig. 240 lbs är väl ungefär 120 kg? Detta skulle innebära en nästan 100 % viktökning från min sida, tungt...
Fast å andra sidan skulle det kännas ganska skönt att ladda med skrov och pizza varje dag i vecka före race istället för som nu med pasta, bananer och kosttillskott.
 

Bifogat

  • bikephoto04.jpg
    bikephoto04.jpg
    37.1 KB · Visningar: 56

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RJ skrev:
Jag tror inte att det är någon klass för mig. 240 lbs är väl
ungefär 120 kg?
109 kilo. Klassen körs i MIR/Rock serien. Dom började med klassen precis när jag åkte hem så jag hann inte vara med någon tävling i just den klassen. Väldigt populär klass. Mina (då) 112 kilo körde som snabbast på 8.60/263 km/h. Tidlappar finns att beskåda på min hemsida.

Felplacerad vikt är bara av ondo när det gäller dragracing. Möjligtvis hängmage nere vid fotknölarna kan hjälpa lite. :D
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Jaha där ser man! Min matte var lite dålig när jag trodde på en 100 % ökning av min kroppsvikt, ca 80 % skall det vara. Fast då hade jag ju fel angående lbs till kg. En 109 kilosgräns skulle innebära en viktökning på drygt 40 kg eller nästan 70 %. He e bäre å eta opp se!
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Konstigt att det var i USA som en 109+ klass skapades :rolleyes:
 

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Ja hur kan något sådan här komma från landet som uppfann Mc Donalds till frukost, lunch och middag.
Förstår inte sambandet :tungan
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top