Mercedes sequentronic växellåda - bra skit?

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Här finns många motorintresserade och motorkunniga...så hoppas få svar på något förvirrande.

Stött på något jag inte kände till tidigare. Mercedes hade i början på 2000-talet något som kallas för sequentronic växellåda. Dvs, nån sorts halvautomat. Det går köra i automatläge men växlar då på ett manuellt sätt.

Var detta nån flopp? Isåfall varför. Någon med erfarnehet av en sådan här låda? Bra skit eller anus? :va

För jag har ingen aning och google ger inte så många svar (så som jag söker iaf) ... så den kan inte vara helt vanlig företeelse.

Samma elände som i Sprintrarna och de tunga lastbilarna antar jag.
Ingen vidare bra lösning enligt mig.

Vanlig automat eller vanlig manuell låda.

Lite OT, men finns det någon semiautomatiskt växellåda som både är bra ny men även när den får några år på nacken? BMW SMG (är den ens särskilt vanlig)??

VW/Audio/Skodas DSG är väl spridd har brukas hyllas i nybilstester men verkar har väldigt mycket problem när den blir lite äldre, och det gäller både dom som har våt respektive torr koppling, åtminstone om man läser (näst?) senaste numret av Teknikens Värld.

Jo BMW har ju fått mycket skit för SMG sägs det men personligen har jag sett och hört om mer strul för VW och DSG, möjligen för fler sålda/finns i ett större utbud av fordon. Taxibilar som fått byta låda vid så tidigt som 5000 mil osv, råka själv köra en deffekt DSG med för låg oljenivå trots obefintligt läckage (:va) och där small växlarna i så jag höll på art ramla ur stolen. Annan nackdel och möjlig anledning till ökat slitage för DSG är att de inte har driv vid stillastående om jag förstod det rätt. Som van förare ex taxi kan det vara bekvämt att slippa behöva jobba med bromsen vid kö/lite motlut vilket motverkar ryckig körning. Samma effekt vid rödljus, bromsen släpps normalt upp, ligger på driv och väntar på att bilen framför ska komma iväg men DSG'n håller inte dragläge, bilen rullar bakåt och gas ges = ryck. Låter ju kanske harmlöst men blir körningen så som regel kan det kanske förklara en del av rasen.

*/ ?>
Back