Mercedes Vito vs Peugeot Expert vs Citroen Jumpy

Matti

Håll käften när du pratar med mig!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM RC8 R, KTM 450 SMR, KTM 690 SMC och en KTM 250 SX-F.
Nån som har erfarenhet av dessa bilar?
Är på jakt efter en bil att transportera hojen med men som jag samtidigt kan använda till vardags.
Jag kör ca 6000 mil om året så den får gärna va billig att åka med.
Hdi motorn på Jumpy och Expert är väldigt bränslesnål och ska vara pålitlig men bilarna har inte riktigt samma komfort som en Vito. Bla har förar sätet väldigt begränsat med inställningsmöiligheter och passagerar sätet har en nästan 90 graders vinkel på ryggstödet så man sitter likaskönt där som på en parkbänk.
Åkte från Göteborg till Stockholm med mätaren på jämna 160km/h helavägen och då räknade vi ut att Experten med Hdi motor drog bara 0.7 - 0.8L milen full lastad med två hojar och prylar ända upp till taket. Godkänt!
Åkte ner till Tyskland i somras med en helt ny Vito men tänkte aldrig på att hur mycket den drog milen. Den va helskön att åka med!
Vito har haft problem med sina bilar fram till 2000(?). Hur är dom från 2000 och framåt? Har fått tips om att jag ska se upp för gamla Cdi 108 motorn.

Ge mig ris och ros på era bilar.

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vet tyvärr inte så mycket, men alla jag vet som har haft eller har en Vito är toknöjda, komfort, lastutrymme. Alla som har eller har haft en Jympy eller Expert är inte helnöjda. Dock så kostar Viton bra mycket mer än dom andra. Vet bara förbrukningen från en kille som kör vito hela halva dagarna och den ligger på ca 0,75. Utifall det är en bra referens eller ej kan jag tyvärr inte svara på, tungt lastad för jämnan men körs dock endel landsväg.

Verkar inte som om folk på SH vet så mycket om transportbilar, hade en tidigare tråd uppe om dom mindre bilarna och där var det inte många med erfarenhet.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Kompis hade en vito -01:a som min hoj fick åka med ett par ggr, och som jag lånade titt som tätt. Komforten i dem är helt ok, han har köpt sig den nya Volkswagen (Transporter?) nu, och den är snäppet bättre, komfortmässigt iaf.

//D

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft
jag kör en vito i tjänste, budbil... och jag tycker ärligt talat att den suger... drivknutarna går sönder, 2 gånger på ett halvår nu! växellådan är kass den också.. bilen startar knappt, riktigt trött...
Våran verkstadsgubbe sa att dom är skräp han också, iallfall som budbilar, dom är helt enkelt inte byggda för att gå så mycket och så hårt...

å andra sidan har vi en vito till på jobbet och den är det inget dirket fel på vad jag vet...

Dom 2 vi har är 01:eek:r, tror jag, med 108 cdi motorn...

Om allting bara fungerar så kan jag tänka mig att det är en helt ok bil, jag har kanske lite extra negativ inställning just nu...

lycka till hur som helst...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hade en 00:ans vito som firmabil förut och den var hyffsad komfortabel. Låg i ca 160km/h vid pendling och då drog den utan last ca 1.1liter milen (diesel). Toppade 180 så den går hyffsat fort iaf. 110 cdi tror jag motorn hette men är osäker. Vid normal körning runt 110 så drog den runt 0.8-0.9 beroende på hur mycket last det var.
Däremot tycker jag att renault master från 01 och framåt är ljusår bättre än mercan, finns inget negativt jag har att säga om den iaf. Drar ca 1 liter milen för mig vid 140km/h med full last (ca 900kilo plus förare).

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Matti skrev:
Jag kör ca 6000 mil om året så den får gärna va billig att åka med.
Hdi motorn på Jumpy och Expert är väldigt bränslesnål och ska vara pålitlig men bilarna har inte riktigt samma komfort som en Vito. Bla har förar sätet väldigt begränsat med inställningsmöiligheter och passagerar sätet har en nästan 90 graders vinkel på ryggstödet så man sitter likaskönt där som på en parkbänk.
Ge mig ris och ros på era bilar.

Själv sitter jag bättre i den nya Jumpyn än vad jag gör i en Vito 01-02.
Känns som om jag kan ha mer lut på ryggstödet i Peugeoten (stavning :va).

Dessutom går ju Jumpyn bättre :yoparty :död

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En Vito är förhållandevis dyr och ska man ha så låg bränsleförbrukning och hög toppfart som tidigare nämnts i tråden, så måste man ha CDI-motorn. De äldre dieslarna är mycket tröttare och en bit törstigare. En gammal 108 saknar intercooler och min 110D (med turbo) från -97 toppar i bästa fall 155km/h och då ligger varvtalet på 3.800rpm på femmans växel och det är precis där effekttoppen ligger. Med motvind så är det knappt den orkar upp i 120 om man inte får lite utförsbacke att ta sats i. Dessutom drar den aldrig mindre än 0,8l/mil och i blandad körning med tung gasfot (den är ju slå slö!) blir det lätt en liter. Så det är senare modeller av 110CDI eller 112CDI som gäller och då blir priset ofta 100.000 eller mer, beroende på mil och utrustning.

Den är dock bekväm att åka omkring i, om man har komfortstolarna. 30-40 mil i ett svep klarar man galant. De problem jag haft med min (som tidigare gått som firmabil i Göteborg, med saltslask och allt) är: Sönderrostad skyddsplåt under, sönderärgad ledning till drag och till baklysen (fick bytas ut helt), ihopsmält stift i dieselvärmaren, kupefläktmotor som gått sönder, glapp i kablaget för centrallåset, läckage i gummitätningar baktill så vatten kommer in i skåpet, utslitna bromsbackar och skivor bak, rost i framkant av motorhuven (i övrigt bara rost under bilen). Allt utom centrallåset fixat, men det kostar... Jb här på forumet fick en spricka i toppen på sin 96:a och det är tydligen vanligt vid ca 25.000 mil.

Jag skulle lätt skaffa mig en 04:a eller 05:a av Vito 115 CDI om jag hade pengarna till det, men nu letar jag efter en större bil istället; Mercedes Sprinter eller VW LT35 (med de större motorerna), men då inte längre som daglig pendlarbil.

Jag har kört några andra märken och de känns visserligen trevliga och i några fall väldigt bekväma, men andrahandsvärdet är mer osäkert och vissa detaljer känns mer rackligt och plastigt jämfört med Viton. Fast det kan ju vara subjektivt, pga märkesblindhet :) En stjärna i fronten är alltid en stjärna :D

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag funderar själv på en Jumpy eller Expert med HDi motor..

Jag har åkt ett par ggr med K-Micke som har en Expert HDi och jag måste säga att jag var grymt imponerad.

Positivt:
Bra tryck i motorn (Full last med tre pers och två hojar + verktyg o annat)
Bra förbrukning.. 0,5-0,6 l/mil när vi såsade fram i 90 Km/t bakom en lastbil.
Låg lasthöjd och dörrar (bak) som öppnar 180 grader.
Praktiskt med mycket fack i inredningen

Negativt
Två sits soffa för passagerare.. hade hellre haft två riktiga säten.
Lite hög ljudnivå, går väll att avhjälpa till viss del.
Hårda säten (soffan) som gjorde att man fick träsmak i arslet efter någon timme.
Bara en skjutdörr. Finns modeller med dubbla, men de är ovanliga.

Kort:
Jag skulle köpa en från Tyskland. Där finns de att få med dubbla skjutdörrar, glasad runt om och inred som minivan med plats för 5 (Fåtöljer fram, soffa bak). Enkelt att ta ur soffa och sätta i mellangallervägg när man skall köra hojarna.

Annars finns det ju större Jumper/Boxer till salu för billigare än vad en Expert/Jumpy kostar.

Angående Vito har jag bara "Hört" att de har lite problem med dem och att kvalitet inte är samma som Mercedes personbilar, men jag vill poängtera att det ENBART är andrahandsinformation.

Ikon

On the run since 82
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Letar ny
Problemet med vito som med alla andra mb bilar är rost.

En jobbarkompis har en vito-03 som redan har börjat rosta lite i kanterna.
Sen kostar ju skiten betydligt mer än en jumpy.

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
MB vito bara racklar! kjøp hellre en wolksvagen transporter tdi (efter 01'a)

crf 450

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
crf 450
Matti skrev:
Är på jakt efter en bil att transportera hojen med men Ge mig ris och ros på era bilar.

Ja, jag har farit runt i en Vito ett par år o det har gått utmärkt. 0.7l på platt mark blandad körning o 1.1l med full last o plattan i mattan bokstavligen. då menar jag proppfull (2 hojjar+verktygsskåp+depåställ+depåtält+ fälgar mm.) Med packbox på taket gjorde en 110 CDI-00:a mätarn ut efter att man pressat en stund på Autobahn. Mitt betyg blir bästa skåpbil om man vill ha så mkt. personbilskänsla som möjl. fast fortfarande en skåpbil. Ps.Jag har bara kunnat jämföra Boxer/Vito. Ds.

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Jag har haft en 97:ans VW transporter 2,5 TDI i 4 år. Köpte den begagnad med 12500 mil på mätaren och nu har den gått stax över 21000. Jag har inte haft några större problem med bussen, endast vanliga slitagegrejor. Den dricker oftast 0,8L/mil. Med 2 ton släp och tung högerfot drar den 0,9.

Ska nån köpa en så tänk på att bytesintervallen (stor service) på kam och pumprem mm är 12500 mil. Kostar ungefär 9000:- på VW verkstad.

Jag skulle gärna köpa en ny om dom inte var så dyra. Nu funderar jag på en Peugeot Expert istället, om inte nån i den här tråden får mig på andra tankar. En nackdel med Experten är släpvagsvikten, endast 1600Kg. :(
Jag har ju en fet Jeep som ska transporteras ibland. :D

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Matti skrev:
Är på jakt efter en bil att transportera hojen med men som jag samtidigt kan använda till vardags.

Jag har en Expert 2.0HDi -02 som jag köpte just för att ha den till vardagtransport också. Den har ju inte större yttermått än en större personbil, inga problem att parkera, köra in i P-hus med begränsad takhöjd etc. För mig fanns det inget alternativ, om man vill ha minsta möjliga skåp med plats för 2 sporthojar, alla andra skåp är för stora helt enkelt. När jag kör Sthlm-Kinnekulle t.o.r. så drar den 53l på 80mil med 2 hojar + 2 pers, marchfart ca 120kmh. Den går hyfsat tyst också, men som sagt sätena kunde gärna vara lite bekvämare.

Last edited:

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
amullo skrev:
Kort:
Jag skulle köpa en från Tyskland. Där finns de att få med dubbla skjutdörrar, glasad runt om och inred som minivan med plats för 5 (Fåtöljer fram, soffa bak). Enkelt att ta ur soffa och sätta i mellangallervägg när man skall köra hojarna.

Då heter den Peugeot 806. Finns i Sverige med, Citroens motsv heter Evasion, dom är byggda på samma chassi som Expert/Jumpy fast med lägre takhöjd. Kanske det går att få in 2 hojar i en sån också.

PS José har väl en Evasion? Testa att lasta i den. DS

Fire

Hmmm
Gick med
26 Aug 2003
Hoj
CB600F Hornet -03
En annan bil som är skitskön att köra är den nya Renault traffic, har kört 6000mil bud med den och kan bara rekomendera den, pigg o man sitter lika bra som i en vanlig personbil.. testa den.. :tummenupp

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka