Mest sporthoj för pengarna+ försäkring?

Ondketchup

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
KTM RC8R -11
Har idag en ktm 1190 -11 som är sjukt dyr att försäkra:(
Så min fråga är vilken sporthoj (1000cc) skall man köpa typ för 80 tusen
o billigast att försäkra? inte äldre än -05.

Lite sugen på att byta ner mig efter man har fått ökning i familjen mm

Tacksam för alla svar.

/Johan

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Har tyvärr inget bra svar på din fråga men jag har en fråga till dig.

Vad betalar du i försäkring på rc8:an?
Håller med om att det är sjukt dyrt men jag hittade en annons på blocket där det stod "billig försäkring" om en rc8-r -09. My ass, tänkte jag. :)

Fz1 kanske kan vara något? En Polare till mig hade en förut och om jag inte minns fel så låg premien på ca 5000 hel/hel. Mer fighter än sport visserligen men ändå...

Last edited:

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Nakna sporthojar (streetfighters) är ju billigare att försäkra.
Upplevelsen tycker jag inte är sämre än en renodlad sportis.

För rena sportisar så har ju Suzuki en egen försäkring via länsförsäkringar.
Där kostar väl en K7-K9 runt ca 10.000 i helförsäkring men med 25.000 i självrisk. Kör vackert.
Självrisken är lägre för Suzuki hojarna äldre än 10 år.

Annars är väl Bmw's egna försäkring via IF prisvärd, ca 10.000 i helförsäkring och ca 6-8.000 i självrisk.
Men hojjarna ligger högt i pris.

Jag skulle rekommendera en naken streetfighter som ex Speed Triple, Superduke, CB1000R, Tuono etc.
Själv går jag för en CB1000RA och får en premie på 4.200kr helförsäkring/helår. :tungan
Jag 40, boende St.sund,

Ondketchup

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
KTM RC8R -11
Ja betala ca 2700:- i månaden för den, de va de billigaste ja kunne hitta o då har ja kollat runt.

/Johan

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
inte för att vara tråkig! men jag har en ide! Köp båge i polen =)! Försäkra den här, kommer få betala 150pln (300kr) för ett år trafikförsäkring på en Yamaha FZ6N 2006:a (jag är 22)

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
inte för att vara tråkig! men jag har en ide! Köp båge i polen =)! Försäkra den här, kommer få betala 150pln (300kr) för ett år trafikförsäkring på en Yamaha FZ6N 2006:a (jag är 22)

Det innebär polsk regplåt och vem fan vill åka runt med det?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
regplåten spelar väl ingen roll =)! hojen lär väl inte bli annorlunda för de =) ! jag kommer åka med det =)

Ehh jo....om du torskar för snuten eller klotar så kommer det att spela en viss roll att du åker med en polskreggad hoj i Sverige. :fakta Men du kan ju pröva att rycka på axlarna och babbla på polska, det kan ju funka...

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Alternativ 1: En ny Touno. Går som en sporthoj men kåplös. Sätt på en vidavvisare så blir det bra.+
Alternativ 2: Superduke med stora vindavvisaren. Inte jättesnygg kanske, men blir som dag och natt. Jag hade det på min förra och då var det inga problem att marcha 160-180...

Ingen "ny" sporthoj har försäkring som enligt mig är rimlig att betala.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Kollat upp LF nya mc försäkring?
Jag skulle få ge 10.000 för helf helåret för en -08 cbr1000rr. Dvs 833kr månaden. Med 3000kr i självrisk.

Rätt ok tycker jag. Då jag är 26, haft A i 5 år. (a1 i 10år) bor 2mil utanför Kalmar.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Förresten, Ducati brukar i regel vara billigast när det gäller premier. Lite mognare/äldre som kör det här märket.

Jämfört med min brors blade 2009 så är min 2007 1098S nästan hälften så billigare i trafikförsäkring.

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Annars kan man spara pengar genom att köra ägarbyte till farsan eller ngn äldre fram mot vintern samt köra en avstälnings försäkring. Sen när det är säsong igen så ställer du den på dig själv igen. Fick tipset från en som jobbar på if.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Annars kan man spara pengar genom att köra ägarbyte till farsan eller ngn äldre fram mot vintern samt köra en avstälnings försäkring. Sen när det är säsong igen så ställer du den på dig själv igen. Fick tipset från en som jobbar på if.

Inget nytt - såpass gammalt att bolagen har nu medvetet gjort att de månaderna säsongen är som "aktivast" så kostar det mer, man sparar med andra ord inte lika många slantar på att ställa av den under vintermånaderna. Men några slantar är mer än inga... smålänning som jag är så kommer jag fortsätta med det :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC