Metallkulor/dankar, vart?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Är på jakt efter metallkulor, gärna bly men de verkar knivigt så stål är oxå intressant... Diameter runt 25mm... Nån som har tips på vart man kan få tag i sånt?

Dessa ska användas i en kvarn som malmedia, bly står högst i kurs på grund av den låga risken för gnistbildning...

Har själv bara hittat som störst 12mm i stål, till rimligt pris vill säga... Annars verkar de inte va så svårt...

Ingen som har en bunt herrejössesstora gamla slutkörda kullager dom vill bli av med? :hihi

Tog ett tag innan jag kompå vart jag hade sett sådana.
Men trott eller ej, ligger sådana stålkulor på vårat gamla vedeldade bastuagregat!

Du kan få köpa dom om du vill, 100 kr kilot ska jag ha. :hihi
Så fyller jag bastun med något annat skrot istället.

Blykulor borde inte vara allt för svårt sandgjuta.

Vad är det du ska mala? Bly är ju ganska så mjukt.
Alu blir för lätt eller?

Ska malas lite allt möjligt är tanken...

Kutsar i mässing ska funka men kulor är att föredra... Har även kollat lite snabbt efter kultänger men inte hittat nåt speciellt där heller...

Kan inte Fager mäta en av sina kulor? :rofl

Ska malas lite allt möjligt är tanken...

Kutsar i mässing ska funka men kulor är att föredra... Har även kollat lite snabbt efter kultänger men inte hittat nåt speciellt där heller...

Kan inte Fager mäta en av sina kulor? :rofl

Kan du inte göra en enkel form i gips och gjuta själv?

Använd mask när du smälter bara.

edit, om du inte vill låta göra en då alltså.

standard.jpg

Last edited:
Det är inte så att någon i familjen lider av inkontinens eller nära relaterad åkomma ... ?
Det är i så fall ingenting att skämmas för.

12kg bly i 12 små behändiga tackor inhandlat... Har inte beställt nåra kulor än dock... Måste erkänna att ja blev lite småbutter över frakten på 155:- när ja skulle ha grejer för 28:-, men så bor ja ju i småland oxå :hihi...

Kan en simpel kokplatta på 1500w räcka för å smälta blyet tro? När ja va mindre så stod ja vid spisen å smälte tenn till till mina karoliner iaf minns ja... Bly har smältpunkt på 320 grader, 100 grader över smältpunkt hos tenn... När ja gjöt mina hjulvikter ställde ja en gammal blå mocca-burk på glödbädden i grillen, e dock inte så jättepepp på å stå ute nu utan tänkte hålla till i verkstaden å där passar de inte me "öppen låga"...

För några år sedan köpte jag stålkulor från Momentum Tools. Jag gjorde en snabb sökning på deras hemsida men hittade inget just nu. Men slå en signal till dem och hör, jag letade inte särskilt mycket.

http://www.toolsmomentum.com/default.asp

Tackar för tipset! Men efter att Skäggo hittat billiga ihåliga kulor så tänkte ja ge mej på å tillverka en kultång, e trots allt bly ja e främst intresserad av...

12kg bly i 12 små behändiga tackor inhandlat... Har inte beställt nåra kulor än dock... Måste erkänna att ja blev lite småbutter över frakten på 155:- när ja skulle ha grejer för 28:-, men så bor ja ju i småland oxå :hihi...

Kan en simpel kokplatta på 1500w räcka för å smälta blyet tro? När ja va mindre så stod ja vid spisen å smälte tenn till till mina karoliner iaf minns ja... Bly har smältpunkt på 320 grader, 100 grader över smältpunkt hos tenn... När ja gjöt mina hjulvikter ställde ja en gammal blå mocca-burk på glödbädden i grillen, e dock inte så jättepepp på å stå ute nu utan tänkte hålla till i verkstaden å där passar de inte me "öppen låga"...

Den borde räcka gott för att smälta blyet.

Tänk bara på att inte ha någon vätska i närheten av smältan, inte ens öl.

Den borde räcka gott för att smälta blyet.

Tänk bara på att inte ha någon vätska i närheten av smältan, inte ens öl.

Då får de bli å inhandla en sån oxå... Sen behöver ja en liten behändig 1-fasmotor men de borde man väl kunna plocka från nån gammal tvättmaskin/torktumlare misstänker ja... Å nåra lagerbockar...

Har ytterligare en liten teori ja skulle vilja ha synpunkter på... Remskivor, om ja inte har sån tur att ja hittar nåra lämpliga hemma i gömmorna så ska de tillverkas... Nu kommer ju inte denna apparat utsättas för så hög belastning så ja tänkte faktiskt prova å svarva dom i trä... Finns de minast möjliga chans att de skulle funka me träskivor tro? Har visserligen metallsvarv men dåligt me stål å dåligt me material...

Förstår varför vätskor i smältan inte e önskvärt, nån spejsig värmeskyddsdräkt kommer ja ju inte knalla runt i... Ölen får helt sonika stå på en annan bänk :D...

Då får de bli å inhandla en sån oxå... Sen behöver ja en liten behändig 1-fasmotor men de borde man väl kunna plocka från nån gammal tvättmaskin/torktumlare misstänker ja... Å nåra lagerbockar...

Har ytterligare en liten teori ja skulle vilja ha synpunkter på... Remskivor, om ja inte har sån tur att ja hittar nåra lämpliga hemma i gömmorna så ska de tillverkas... Nu kommer ju inte denna apparat utsättas för så hög belastning så ja tänkte faktiskt prova å svarva dom i trä... Finns de minast möjliga chans att de skulle funka me träskivor tro? Har visserligen metallsvarv men dåligt me stål å dåligt me material...

Förstår varför vätskor i smältan inte e önskvärt, nån spejsig värmeskyddsdräkt kommer ja ju inte knalla runt i... Ölen får helt sonika stå på en annan bänk :D...

Jaga fatt i en motor med växellåda eller en gammal borrmaskin.

Fast borrmaskinen har ju borst, vilket kanske inte är önskvärt med tanke på gnistbildningen.

Tänk på att bly är snorgiftigt så investera i ordentliga andningsskydd och skyddskläder.

stå ute å smält blyet + skaffa en lämplig andningsmask. blir riktigt nasty ångor när man smäler bly har jag hört.

edit: too late!

köp en låda kulor för handladdning .... Wadcutters=bly ... FMJ=pläterade , inte specellt dyrt samt licens fritt .. inte runda men bör duga ganska bra
fixxa en gjutform för svartkruts ammo,smält bly och tillverka egna dankar ... utomhus ... blyångor är inte så nyttigt

köp en låda kulor för handladdning .... Wadcutters=bly ... FMJ=pläterade , inte specellt dyrt samt licens fritt .. inte runda men bör duga ganska bra
fixxa en gjutform för svartkruts ammo,smält bly och tillverka egna dankar ... utomhus ... blyångor är inte så nyttigt

WC i 4-bore?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...