metanol vs E85 vs Etanol??

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
hade tråkigt, så jag turbokonverterade min gamla vinterbil, en BMW 535 -86.

det blev bra, den går fint o jag laddar 0.4, sen räcker inte soppan.


jag ska bygga tillsatssprut på den, har beställt pryttlar (byggsats)
o ska ge den alkohol. de i usa som säljer grejorna kör med mettis.


vad skiljer när man använder det som bränsle? går det likabra med vilketsom?

metanol är krångligt att få tag i, så funkar etanol likabra så..!?



ja, ni fattar!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gå in på http://www.lazzat.nu och kika i forumen där. Där finns det några som har kunskap och erfarenhet av att köra mettis i sin bil.

HenRRik skrev:
hade tråkigt, så jag turbokonverterade min gamla vinterbil, en BMW 535 -86.

det blev bra, den går fint o jag laddar 0.4, sen räcker inte soppan.


jag ska bygga tillsatssprut på den, har beställt pryttlar (byggsats)
o ska ge den alkohol. de i usa som säljer grejorna kör med mettis.


vad skiljer när man använder det som bränsle? går det likabra med vilketsom?

metanol är krångligt att få tag i, så funkar etanol likabra så..!?



ja, ni fattar!
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Info om E85:
http://www.etanol.nu/

Det har ju liksom sina fördelar att kunna tanka direkt från en pump på macken (dvs en av de få mackar som har E85).

Etanol är bättre som bränsle än metanol pga högre energiinnehåll och inte lika stort behov av "fet" inställning.
Men i högeffektsammanhang är metanol bättre då det (delvis pga att man måste pytsa in ännu mer sås) ger bättre knackningsbeständighet. En del av knackningsbeständigheten består dessutom i exceptionellt hög specifik värme, dvs det åtgår mycket värme för att värma upp metanol. Denna "förbrukning" av värme resulterar i en lägre temp på färskgaserna under kompressionsgasen. Detta i sin tur innebär att man kan ha högre laddtryck, tidigare tändning eller högre kompression.

Men E85 är ju ett intressant alternativ för en högkompad/högladdad gathoj eftersom det är enkelt att tanka direkt ur pump. Mer knackningsbeständighet än 98 oktan och inte dyrare (eller billigare) relaterat förbrukningen heller.

Jag har nyligen provat att blanda i lite E85 i min Renault, mest för att jag är nyfiken men även för att puffran är på gränsen till spik med 98. Är dock inte helt nöjd, förbrukningen har dragit iväg lite väl mycket. Eller så är tankmätaren år helv*te, vet inte säkert ännu. Ska tanka imorrn bitti, då får vi se vad 29 mil på ca 30-40% E85 har ställt till med.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
vill minnas att metanol är frätande, så det ger nog mycket problem att använda eftersom jag antar att allt måste bytas till rostfritt.
Etanol fräter dock inte.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
HenRRik skrev:
jo, den biten är jag med på, men vad skiljer alkoholerna åt??
...
Metanol görs av cellulosa, dvs gamla träd. Borde bli billigt söderöver i landet nu tycker jag. :)
Lätt att komma ihåg att det görs av trä eftersom det kallas träsprit.

Etanol görs av spannmål.
E85 innehåller med andra ord 85% frukost! :D


Båda sorterna kan alltså förbättra handelsbalansen eftersom de kan produceras inom landet. Dessutom är dom bättre för miljön.
Om nu nån här bryr sig. Miljön är i alla fall en av orsakerna till att jag gärna testar i min bil.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Poacher skrev:
vill minnas att metanol är frätande, så det ger nog mycket problem att använda eftersom jag antar att allt måste bytas till rostfritt.
...
Det är det inte alls det.
Däremot är det, liksom etanol, hygroskopiskt, dvs det suger åt sig fukt ur luften. Denna fukt kan åstadkomma ärg eller rost i bränslesystemet.
Å andra sidan kan fukt i tanken på en bensindriven knarr, som alla säkert vet, botas med etanol eller metanol i tanken.
Min erfarenhet från över 23 års kontakt med metanol som bränsle är att fukt inte är några problem på de bitar som används regelbundet. Däremot kan det bli trassel om bitarna blir stillastående för länge.
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
det var svar på tal!!


många tack!!
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Robban_C skrev:
Det är det inte alls det.
Däremot är det, liksom etanol, hygroskopiskt, dvs det suger åt sig fukt ur luften. Denna fukt kan åstadkomma ärg eller rost i bränslesystemet.
Å andra sidan kan fukt i tanken på en bensindriven knarr, som alla säkert vet, botas med etanol eller metanol i tanken.
Min erfarenhet från över 23 års kontakt med metanol som bränsle är att fukt inte är några problem på de bitar som används regelbundet. Däremot kan det bli trassel om bitarna blir stillastående för länge.

ok, men jag vet att det brukas avrådas att använda det i vanliga bränslesytem, om du tittar på speedwayhojarna så har de rostfria grejor, saker måste hållas ren pga aggresiviteten hos metanol, men det kan förstås vara för att det suger åt sig mycket fukt då.
Men jag har ofta hört att man måste byta slangar och allt möjligt för att köra på metanol eftersom de fräter bort.

Så jag hoppas du är säker på din sak så ingen gör nåt dumt.

Metanol påstås ev. avge cancerogena ämnen vid förbränningen.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Metanol är elakt mot gummi. Du märker vilka gummidetaljer det är som behöver bytas - rätt snart. Självdiagostik. :D
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Poacher skrev:
vill minnas att metanol är frätande, så det ger nog mycket problem att använda eftersom jag antar att allt måste bytas till rostfritt.
Etanol fräter dock inte.

Förbränning av metanol ger myrsyra, detta är inte så nyttigt varken för metall eller kroppen. Dock i små mängder


Edit: Det är metanolen + vatten som ger upphovet av myrsyra, vilket är väldigt frätande
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Så det är bränsleslangar som kan ge upp mao?
Det var ju inte så farligt, jag har hört värre.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ursäkta om jag lägger mej i diskussionen, men mina blygsamma 80p kemi säger mej att metanol inte reagerar med några metaller som finns i bränslesystem. Möjligen kan det reagera med alkalimetaller, men har ni sådana i bränslesystemet lär ni ha tabbat er rejält... :)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Wunder skrev:
Ursäkta om jag lägger mej i diskussionen, men mina blygsamma 80p kemi säger mej att metanol inte reagerar med några metaller som finns i bränslesystem. Möjligen kan det reagera med alkalimetaller, men har ni sådana i bränslesystemet lär ni ha tabbat er rejält... :)


Nej men som sagt myrsyran som bildas. Samma sak som bildas i kroppen när man är bakfull av den lilla mängd metanol som finns i Alkoholen, Rödvin och Wiskey är de drycker som innehåller mäst metanol.... gissa vad man blir sämst av ;)
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Någonstans läste jag att det var elakt mot aluminium, men det känns lite oklart måste jag säga.
Men vi kan ju såga så här etanol har inet de problemen så det är nog säkrast att använda det även om vad jag förstår metanol kan ge lite mer.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag är inte kemist men:
Det är möjligt att metanolen kan ge div otrevligheter vid förbränningen. Men betänk att all världens modellmotorer har förgasarhus (liksom resten av motorn) av aluminium. Ljuddämparen är också av aluminium. Anslutningar är oftast av stål eller mässing. I ljuddämparen finns alltid en trycknippel av mässing eller förnicklat stål. Bränslenålar av stål, obehandlat eller förnicklat. Förvisso används olja i bränslet men i vissa fall med relativt låga inblandningar.
Mycket sällsynt med trassel baserat på soppan, dock kan det förekomma i samband med motorer som körts och därefter lämnats under lång tid.
I vissa sammanhang används sintrade filter i tanken, dessa används eftersom konstruktionen med sintrat material ger 100% bränsleförsörjningen ända tills tanken är fullständigt tom. Dessa tål definitivt inte att lämnas nåt år eller längre med soppa i tanken. De är alltså gjorda av sintrat mässing och brukar bli jättegröna om de får stå länge i gammal soppa.
Men som sagt, enligt min erfarenhet händer aldrig nånting så länge grejorna används.

Och det här med rostfritt material, jag får metanolen levererad i helt vanliga (hermetiskt tillslutna) helfat. Dessa är aldrig rostiga eller på annat sätt skadade inuti trots att de är helt obehandlade på insidan.
Jag tappar över på 1/4-fat för att få lite mer hanterlig storlek, dessa har idag ingen eller endast ytterst marginell rostning på insidan efter många års användning.
Jag har just nu ett helfat står på förvaring utomhus eftersom det inte fick plats inomhus (för många hojar ivägen). Det har stått där sen i höstas och jag har för avsikt att tappa upp detta fat på mindre förpackningar i slutet av veckan, jag kan återkomma med en rapport om hur fatet ser ut på insidan då om nån är intresserad.

Såvitt det gäller slangar så gäller alltid silikonslang vid användning av metanol i radiostyrda modeller. Det är ett säkert kort men det finns säkert "vanliga" gummislangar som också fungerar, dock är det alltid silikon i modellerna.


Kan också nämna att min Renaulthärk gurglade i sig 0,72 liter/mil av en sörja bestående av ca 30-40% E85 och resten gammal 96/98 som jag använt som tvättbensin (den hade dock fått stå ett par veckor och sedimentera ur det värsta skiten).
Denna förbrukning bestod mestadels av landsvägskörning i tempon mellan 90 och 130 ryck.
Viss inblandning av E85 har alltså fungerat utmärkt med reservation för en sak:
Nåt skumt har hänt med tankmätaren (dvs givaren). Den slår numer från fullt till lysande lampa på 22 liter (tanken rymmer ca 44). Var rätt nervös sista biten mellan Gävle och Söderhamn eftersom lampan lös hela tiden. Inga mackar och ingen reservdunk men det visade sig alltså att det uppenbarligen fanns bortåt halv tank kvar. Misstänker att nåt egendomligt hänt med flottören.
Så nu åker man på att riva ur tankinsatsen nästa helg. Det har man ju tid med. Suck.

Edit: Och som vanligt, skyll inte på mig! :7peta :)
 
Last edited:

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Jag har läst att Ford hade problem att få grejerna att hålla när dom försökte göra en FFV-bil för metanol. Sedan gick dom över till etanol och då funkade det bättre. Har dock inte några egna erfarenheter av metanol.

Däremot har jag erfarenhet av E85 och det funkar utmärkt. Ändå har mc:n stått med tanken full två vintrar i rad nu! Det enda som hänt är att bränslekranen hängde sig i öppet läge en gång så att etanolen läckte igenom till motorn. Har dock hört om bensinåkare som råkat ut för det med.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vad jag har hört så är metanolen riktigt elak mot oljan i motorn
vilket man kan se räjäla prov på hos dom som åker dragracing i topmetanol
och även topfuel vilka ju går på stor del metanol

Om jag inte misstar mig så är det därför man kör sån där "hedenhös "färskoljesmörjning i speedway och isracing
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top