Metzeler Karoo 3 vs Michelin Anakee 3

Davva

Medlem
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Crf 1000 Africa Twin -16
Är det någon som har erfarenhet av dessa däck ? Eller något likvärdigt med för o nackdelar?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kört Anakee 3 några hundra mil nu vilket har fungerat bra, tryggt vid regn. Inte några konstiga tendenser på grus och asfalt men ute i lera och annat halt underlag har det nog inte så mycket att göra.

Halvstökiga att kränga på och så har de något av ett vinande/skrikande vägljud. Vill tro att det har blivit bättre med några mil på nacken eller så har jag vant mig =)

Var för övrigt nyfiken på Anakee 3 Wild men hitta inga i mina smala dimensioner:

13-michelin-anakee-4.jpg

Last edited:

Davva

Medlem
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Crf 1000 Africa Twin -16
Kört Anakee 3 några hundra mil nu vilket har fungerat bra, tryggt vid regn. Inte några konstiga tendenser på grus och asfalt men ute i lera och annat halt underlag har det nog inte så mycket att göra.

Halvstökiga att kränga på och så har de något av ett vinande/skrikande vägljud. Vill tro att det har blivit bättre med några mil på nacken eller så har jag vant mig =)

Var för övrigt nyfiken på Anakee 3 Wild men hitta inga i mina smala dimensioner:

13-michelin-anakee-4.jpg

Ok! Har Anakee 3 på nu men jag har inget att jämföra med då jag har för dålig erfarenhet, men helt klart såg Anakee 3wild intressant ut!:tummenupp

Tobias.v.nyberg

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Hoj
Såld: 1998 Honda CBR 1100 XX. Yamaha XT 1200Z Super Tenere, BMW R1200RT -10
Hej
Har Karoo3 på min XTZ 1200 sedan jag köpte den för ca 900 mil sedan.
Dessa var påmonterade då.
Har mestadels kört på asfalt. De har fungerat bra, inget grus smiskande mao.
Kommer att köpa samma sort, nu när slutet närmar sig för bakdäcket.

Rekommenderas skarpt, bra pris på däckonline oxå.

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Kör med K60 Scout på både Hondan och KTM:en, och tycker de fungerar bra.
Lite jävliga att kränga på bara.

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Halvstökiga att kränga på

Roger det!
Har krängt en omgång Anakee i dim 21 + 17, och 21' var verkligt besvärlig att få till att krypa ut ordentligt. Fick plocka av det och smörja om det till sist.

...av just den anledningen lät jag en däcksverkstad kränga på ytterligare en omgång Anakee3 på en annan hoj idag.

Samma strul med framdäcket, massa såpvatten och lirkande innan det var på plats.
17' bak strulade faktiskt mer nu i maskinen än vad det gjorde för mig med däckjärnen hemma.

Hemskt att säga det, men det kändes faktiskt skönt att se en fackman svära satan över däcken på samma sätt som jag själv gjorde.

Dock väldigt trevliga däck på vägen och i väta - det är tack vare det pålitliga greppet jag köpte igen.

Men, Karoo och Anakee spelar i helt olika divisioner!

Jag skulle inte känna mig bekväm med Anakee på traktorstigar med gräs i mitten, och jag skulle heller inte satsat på Karoo 3 för huvuddelen asfaltskörning.

Och ja, Anakee 3 ylskriker!
Vi får väl se efter helgen om det ändrar sig från nytt - det blir 400 -500 mil denna helgen...

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag höja ett varningens finger, för att ingen ska få lustig bild av Anakee 3(Standard) däcket som ett lämpligt grusdäck. Det däcket är inte mer lämpligt för grus eller offrad än vad ett pilot road är. Dock är det inte optimalt för landsväg heller..

Det finns som sagt bättre däck beroende på vad du ska köra. För stora äventyrshojar som vill åka lite grus så har jag hör mycket gott om Heidenau K60 i kombination med ett bättre framdäck.

Davva

Medlem
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Crf 1000 Africa Twin -16
Hej
Har Karoo3 på min XTZ 1200 sedan jag köpte den för ca 900 mil sedan.
Dessa var påmonterade då.
Har mestadels kört på asfalt. De har fungerat bra, inget grus smiskande mao.
Kommer att köpa samma sort, nu när slutet närmar sig för bakdäcket.

Det låter bra, är sugen på bättre fäste på grus så det blir nog en uppsättning Karoo 3 då, speciellt när du säger att de funkar bra på asfalt. Vill åka mera grusväg.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Karoo3 och Anakee 3 är ju två helt olika världar. Anakee2 som är mer offroad är tom det också två olika världar om man skulle jämföra mot karoo2.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Håller med tidigare inlägg och rekommenderar Heidenau K60 Scout för tyngre grushojar som inte skall gå alltför mycket på våta, leriga underlag. I de bredare dimensionerna (140+?), har bakdäcket en hel mittremsa som gör under för slitstyrkan men försämrar greppet i lera och vått gräs.
Har haft samma bakdäck på min 990Adv i nästan 1000 mil nu, blandat asfalt och grus med inslag av jobbigare terräng. Förra TKC80 höll 350 mil innan det var slut...

Davva

Medlem
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Crf 1000 Africa Twin -16
Är det nå fel på att lägga haidenau k60 på framdäcket då? Är det bara ett bra bakdäck? I dimension 150/70-17 och 110/80-19

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Vet att min bror körde det på sin 1200gs och var nöjd. Jag körde det fram med men 90/90-21 och det däcket åkte av fort

Davva

Medlem
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Crf 1000 Africa Twin -16
Karoo3 och Anakee 3 är ju två helt olika världar. Anakee2 som är mer offroad är tom det också två olika världar om man skulle jämföra mot karoo2.

Ok, men hur mycket skiljer det mellan Anakee 2 och 3 då? Vill ju ha ett mera allround än Anakee 3 o då gissade jag att Karoo 3 skulle vara lösningen utan att bli farliga på torr o blöt asfalt.
Kanske ska fråga skillnader mellan Karoo 3 och Haindenau k60 scout ist?
Jag har bara erfarenheter från sportdäck för ca 10-15 år sen så ni förstår att jag är vilse i pannkakan.

lillezkutt

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Yamaha xt660r -13
Jag hade Karoo2 T på min xtz 1200 och det var jag riktigt nöjd med på både asfalt och grus men de höll inte så länge.
Karoo3 verkar vara bättre hållbarhet på.
Nu har jag k60 scout på min xt660r och är helnöjd. Har varit i norge å kört på de i sommar å då blev de 300 mil asfalt.
Kört 500 mil nu på k60in och är typ halv slitet och då har jag 130 bredden utan mittremsan.
// Per

Davva

Medlem
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Crf 1000 Africa Twin -16
I
Jag hade Karoo2 T på min xtz 1200 och det var jag riktigt nöjd med på både asfalt och grus men de höll inte så länge.
Karoo3 verkar vara bättre hållbarhet på.
Nu har jag k60 scout på min xt660r och är helnöjd. Har varit i norge å kört på de i sommar å då blev de 300 mil asfalt.
Kört 500 mil nu på k60in och är typ halv slitet och då har jag 130 bredden utan mittremsan.
// Per

Det verkar ju då som att både k60 scout och Karoo 3 är vettiga däck med ganska brett spektrum :tummenupp

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag skulle inte köra helt med k60. Då det är väldigt hårt kan det vara halt... Det är därför populärt att välja ett kvalitetsdäck fram så som karoo

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Ok, men hur mycket skiljer det mellan Anakee 2 och 3 då? Vill ju ha ett mera allround än Anakee 3 o då gissade jag att Karoo 3 skulle vara lösningen utan att bli farliga på torr o blöt asfalt.
Kanske ska fråga skillnader mellan Karoo 3 och Haindenau k60 scout ist?
Jag har bara erfarenheter från sportdäck för ca 10-15 år sen så ni förstår att jag är vilse i pannkakan.

Anakee3 tycker jag är ett rent touringdäck och har inget på grus att göra. Anakee2 är ju också ett touringdäck med möjlighet att åka utanför asfalten. Dock, klackarna är så pass stora att den vandrar på gruset. Just nu är det ju sjysta priser på dom också, under tusenlappen för ett 150 bakdäck....

Jag gillar däck typ Anakee2. Använder dom för långtouring. Var nu dock inne på att handla nya Bridgestone TKC70, men tordes inte köpa dom ännu eftersom jag kan inte riktigt hitta nåt bekträftat om livslängden på dom ännu....

Last edited:

Davva

Medlem
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Crf 1000 Africa Twin -16
Anakee3 tycker jag är ett rent touringdäck och har inget på grus att göra. Anakee2 är ju också ett touringdäck med möjlighet att åka utanför asfalten. Dock, klackarna är så pass stora att den vandrar på gruset. Just nu är det ju sjysta priser på dom också, under tusenlappen för ett 150 bakdäck....

Jag gillar däck typ Anakee2. Använder dom för långtouring. Var nu dock inne på att handla nya Bridgestone TKC70, men tordes inte köpa dom ännu eftersom jag kan inte riktigt hitta nåt bekträftat om livslängden på dom ännu....

Bra förklarat med Anakee 2o 3 , det är just den erfarenheten jag frågar efter då jag inte har kunnskapen själv!

Tobias.v.nyberg

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Hoj
Såld: 1998 Honda CBR 1100 XX. Yamaha XT 1200Z Super Tenere, BMW R1200RT -10
Hej Davva
Hur åker du?
Mkt grus? Asfalt?
Ser att du har samma hoj som jag.
Oavsett vad du åker på för underlag så rekommenderas Karoo3
Har kört nu snart 1000 mil på dessa och inte riktigt helt slut bak än...
Åkt ca 500 med tanten och packning.
Inga problem i vått eller tort på asfalt, kommer att köpa samma sort igen.

MVH Tobias

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...