Mavve
Ur-medlem sen 2002.
Jag satte M7RR på min 400 och de var riktigt grymma. Rekommenderas starkt.
Aha, profilen är alltså toppigare än de sportsmart du hade tidigare? Nu har jag varit borta från hojlivet i nio år, men tidigare var ju annars Metzeler/Pirellis signum en U-formad profil. Vet inte om det var pga det, men jag har alltid tyckt att M/P gav konsekventa och förutsägbara egenskaper, särskilt vid gränsen för släpp.Tjena,
Väcker lite liv i denna tråden. Hoppas någon kan ha lite inputs.
Jag har tidigare kört slut på 2 uppsättningar sportsmart 1, har känts kanon och inga konstigheter. Köpte på mig Sportec M7 nu för att prova lite annat. Det jag inte blir klok på är att det känns som framdäcket är otroligt känsligt för ojämnheter, det är som det motstyr lite lite lite av sig själv, speciellt i högre hastigheter. Däcken är ju galet snabbsvängda jämfört med sportsmart, inte konstigt kanske, dom är ju betydligt "toppigare". Det jag inte vet är om jag bara är ovan vid svängprofilen eller om något är fel. Allt jag kan tänka mig är dubbelkollat från korrekt inställd dämpning till lufttryck, balanserade däck, allt allt allt ska va ok
Någon som kan dela med sig av sin upplevelse av dessa däck? Jag älskar ju hur dom bara svänger och svänger och svänger. Har kört ca 80 mail på gata änsålänge, blir 2 dagar bana nu till helgen, då får jag väl känna ordenligt.
Tjena,
Väcker lite liv i denna tråden. Hoppas någon kan ha lite inputs.
Jag har tidigare kört slut på 2 uppsättningar sportsmart 1, har känts kanon och inga konstigheter. Köpte på mig Sportec M7 nu för att prova lite annat. Det jag inte blir klok på är att det känns som framdäcket är otroligt känsligt för ojämnheter, det är som det motstyr lite lite lite av sig själv, speciellt i högre hastigheter. Däcken är ju galet snabbsvängda jämfört med sportsmart, inte konstigt kanske, dom är ju betydligt "toppigare". Det jag inte vet är om jag bara är ovan vid svängprofilen eller om något är fel. Allt jag kan tänka mig är dubbelkollat från korrekt inställd dämpning till lufttryck, balanserade däck, allt allt allt ska va ok
Någon som kan dela med sig av sin upplevelse av dessa däck? Jag älskar ju hur dom bara svänger och svänger och svänger. Har kört ca 80 mail på gata änsålänge, blir 2 dagar bana nu till helgen, då får jag väl känna ordenligt.
Sportsmart 1 har en väldigt tung stomme.
Det gör däcket mindre känsligt och det känns "tryggare" då däcket känns väldigt stabilt
Dock blir de lite svårare att styra iom den tunga stommen. Lite segare styrrespons alltså.
Man brukar kompensera det med att vara tydligare/hårdare i instyrningen
M7RR har en toppigare profil och en lättare stomme.
Du känner ojämnheterna mer samt att däcket "pratar" mer.
Toppigheten gör att däcket vill svänga och det ger också en snabb styrrespons.
Och har man då vant sig att styra in lite hårdare,(sportsmart), så kommer det kännas instabilt/konstigt.
Det sista däcket jag körde på var Sportec M3, ett däck som för mig hade den perfekta mixen av grepp för bandagar och livslängd för Alpsemestrar. Det skulle va intressant (för mig) om du kunde jämföra M3 och M7RR, är det senare bättre på allt?
Tycker det är otroligt, var hittar de allt?! Det är bl.a. sånt som gör mig så vansinnigt sugen att åka hoj igen.Har tyvärr inte kört M3 själv, bara M5, som var en förbättring av M3(framförallt våtgrepp och feedback)
M5 är ett jättebra däck som pallar med ganska hård körning på bana.
Släpper snällt och uppför sig "belevat" och har en bra livslängd för ett sportdäck.
M7 är lite bättre på allt:
Bättre torrgrepp, bättre våtgrepp, bättre feedback och bättre livslängd.(marginellt om du kör mest bana)
Pallar dessutom hårdare tag på bana än M5
Hejsan!
Jag har införskaffat dessa däck lagom till Gotland Ring, men jag får inte fram vad dom rekommenderar för däcktryck... Har ni någon aning? Vilket däcktryck kör ni med?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |