Metzeler Roadtec Z6

Mürek

Gillar inte gubbar med keps!
Gick med
16 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
SV1000s
Tjena!

Har nyligen köpt míg en SV1000s -03 och det sitter Metzeler Roadtec Z6 på den. Då jag aldrig kört på dessa sulor innan undrar jag hur dom är? Någon som kört bana med dom, går det skrapa puck? Alla svar är välkomna!!

Måtte växthuseffekten göra så det blir vår...:4skrika
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har aldrig kört bana med dom, dom kört mycket landsväg. Jag lärde mig knäskrapa med Z6, och det gick alldeles utmärkt att göra fotpinnarna kortare med dom också. Så ska du inte börja jaga banrekord så räcker dom alldeles utmärkt! :tummenupp
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det är utmärkta däck.
Det är inte sådant grepp som i ett racedäck, men det är bra för då tvingas man köra mjukt och lära sig det istället för att först "lära sig" hur man får racedäck att släppa och SEDAN försöka lära sig köra fort ...
Det är en väsentlig förbättring att sätta M3 fram eftersom det gör hojen stadigare när man går in lite fortare i en sväng
 

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
örnsköldsvik
Hoj
cbr 1000
Det är utmärkta däck.
Det är inte sådant grepp som i ett racedäck, men det är bra för då tvingas man köra mjukt och lära sig det istället för att först "lära sig" hur man får racedäck att släppa och SEDAN försöka lära sig köra fort ...
Det är en väsentlig förbättring att sätta M3 fram eftersom det gör hojen stadigare när man går in lite fortare i en sväng

japp, har M3 fram o Z6 bak, funkar bra på bana o gata:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag läste mig till i nån produktinfo för just Z6 att man skulle ha dom både fram å bak, för att framdäcket tryckte undan vatten på ett speciellt sätt för bakdäcket, som ju är slätt i mitten. Vet inte hur viktigt det är dock.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag läste mig till i nån produktinfo för just Z6 att man skulle ha dom både fram å bak, för att framdäcket tryckte undan vatten på ett speciellt sätt för bakdäcket, som ju är slätt i mitten. Vet inte hur viktigt det är dock.

M3 är ganska likt Z6 i profilen och de funkar bra ihop. Så länge man kör rakt fram så har ju framdäcket tvingats ploga undan vattnet oavsett utseende. När man lägger ner så kommer det mönster även bak så den teorin förstår jag inte riktigt ...
90 km/h och 1500 mm i hjulbas innebär att bakhjulet passerar 60 ms efter framhjulet så det lär inte ha runnit tillbaka så mycket vatten då.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
De funkar helt ok för en glad amatör, dvs för de allra flesta av oss.. Släpper väldigt mjukt och kontrollerat. Tar dock lite längre tid att bli varma än de renodlade sportdäcken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
M3 är ganska likt Z6 i profilen och de funkar bra ihop. Så länge man kör rakt fram så har ju framdäcket tvingats ploga undan vattnet oavsett utseende. När man lägger ner så kommer det mönster även bak så den teorin förstår jag inte riktigt ...
90 km/h och 1500 mm i hjulbas innebär att bakhjulet passerar 60 ms efter framhjulet så det lär inte ha runnit tillbaka så mycket vatten då.
Som sagt, det kan ju mycket väl vara ett marknadsföringsknep också. Det ska ju mycket till innan ett mc-däck vattenplanar :rolleyes:
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
De funkar helt ok för en glad amatör, dvs för de allra flesta av oss.. Släpper väldigt mjukt och kontrollerat. Tar dock lite längre tid att bli varma än de renodlade sportdäcken.

Tvärtom va? Det tar längre tid att få temp i renodlade bandäck än vanliga gatdäck?

Jag har kört M3 och Z6 bak på en av mina förra cyklar och det funkar kanon.

/Urban
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag gillar däcket, det enda klagomålet är väl att det är lite halt den första kvarten. På höst och vår, tar det ganska lång tid att bli varm. Men det som imponerade mest på mig var hållbarheten, mitt backdäck hade gått 800 mil, när jag sålde hojen och ändå fanns en hel del mönster kvar
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Instämmer med föregående talare. D.v.s de som sagt att det funkar bra för vanlig körning och att de håller länge. Har z6 fram och bak eftersom jag gått på marknadsföringsknepet att de funkar bäst i kombination:gnissla
Mitt förra bakdäck höll ca. 1000 mil. Ingen bana men endast lite fiskörning (motorväg). De låter vänta på sig innan de blir lagom varma så en ordentlig uppvärmning innan busandet börjar rekommenderas.
 
Last edited:

Mürek

Gillar inte gubbar med keps!
Gick med
16 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
SV1000s
Man får buga å bocka för alla svar:Bugar Det verkar ju gå bra att smiska bana med dom så den 18 maj blir det körning på kinnekulle-ring :hojsmilie
 

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Ort
På norr
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
När blir sidan klar Fürsten?
Sveriges lägsta pris skriver du, kan du hålla det?
 

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Ort
På norr
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Sveriges lägsta butikspriser, JA - men att konkurera gentemot Internet butikerna är helt OINTRESSANT då vi seriösa handlare i sådant fall skulle få slå igen per omgående vilket vissa SH's folk inte verkar förstå eller acceptera!!

För helst skall väl allting vara gratis i deras ögon.....:rolleyes:

/Fürstenhoff.

Får väl detta ses som ett riktmärke då:D

http://www.markjenningsab.se/dack-lista.html

För dom har väl hittills Sveriges i särklass lägsta priserna:tummenupp
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Hade Metzeler Roadtec Z6 på min förra hoj och på har det på min nuvarande, och dom funkade finfint på bana.. ha i tankarna när ni läser detta att ja e en amatör...:)
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
Ang Dunlop Roadsmart som vissa skriver om så får ja väl yttra min tveksamhet... Har haft det fram på min VTR i 500 mil, och d va inte vidare värst mycke kvar av det innan ja sålde det... POlaren som hade ett sådant bak på sin VTR fick fram corden efter 700 mil... så vidare värst impad av det är ja verkligen inte...
Hade Z6 Interact bak på min VTR och va helnöjd... komme rinte ihåg va ja hade innan det, men Z6 fick up tempen betydligt snabbare...

Men Mark Jennings verkar ju va otroligt billigt?! Ja kommer köpa både Z6 fram och bak till min Mille av honom, och tjäna 500:- jämfört med däckonline! D e fan inte illa!

//Janebrink.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top