Michelin Pilot Road 4

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Någon som vet något om dessa däck?
Vad jag har hört så skall dom hålla markant bättre än både PR3, och PR2!?

BW
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Nu körde väl föregående ägare & jag som kärringar kanske men jag fick ut 1800 mil på mina PR3:eek:r :va Längre livslängd behövde de knappast. Däremot kan väl Michelins designers lägga ner lite själ på utseendet :huvet För TKC80 är fan sexigare än PR3 :tummenupp
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
jag kör Pr3 på bandagar just nu så jag är lite intresserad på torr asfalt aspekten på PR4 då jag tycker i vått funkar Pr3 ypperligt :)
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Jag har precis skott om min brukshoj med PR4 och ska testa dessa inom några dagar.
PR3 har skött sin uppgift förvånansvärt bra i ur och skur.

Enligt de dokument jag har fått läsa, så är torrgrepp och livslängd förbättrat.
Våtgreppet är uppdaterat (läs lite bättre) enligt Michelins tekniker.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag körde 1000mil på ett PR3 bakdäck på min 990 smt och det dubbla fram.
Håller PR4 längre så känns det lustigt, greppet i PR3 är bra sålänge dem inte blir för varma så PR4 kanske tål lite högre temp då, ska bli kul att läsa lite recensioner om det när folk hunnit testa lite :)
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
PR4 håller väl måttet måste jag säga.
Pallar lite hårdare tag jämfört med PR3 märker jag.
Har inte kört i ösregn ännu men pendlar till jobbet 11mil om dagen.
Kört från -6 och mestadels motorväg och några rondeller :)
Inga problem.
De ger ett väldigt förtroendegivande intryck, precis som PR3

Har nu bytt tillbaka till PR3 för att köra slut på dem innan PR4 skall hårdtestas resten av sommaren.
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Kollade bara lite snabbt med rekommenderade priser och 1 webshop på internet.
Michelins rek.pris:
180/55-17 PR4: 2308:-
180/55-17 PR3: 2139:-
180/55-17 PR2: 1875:-

Hojdäck.se:
180/55-17 PR4: 1621:-
180/55-17 PR3: 1518:-
180/55-17 PR2: 1371:-
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Om du menar att jag inte tog den billigaste webshopen, så har du helt rätt.
Det var också den sidan som råkade vara uppe vid detta tillfälle :rolleyes:
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kommer inte ihåg exakt längre men över 1000mil med PR2 och PR3 var nog inte sämre men jag gillade PR2 bättre än PR3. PR2 var grymma i både torrt och vått, körde mkt. tidigt/sent på säsongerna och då även vid enstaka minusgrader.

PR3 är snäppet bättre vid regn men PR2 räckte ändå till med marginal. Nackdelen med PR3 enligt mig är för stor inriktning för blöt vägbana = extremt mjukt och så många sipningar att svängmotståndet ökade markant = påtagligt kännbart.

Utan att ha provkört PR4 så är jag dock tveksam om det blivit bättre. Om någon vecka eller två kanske jag hunnit provköra några vändor med PR4.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag har kört rätt aggressivt (Tänk rödljus) förra sommaren. Stod och mätte med skjutmått förra helgen och förlorat 1mm-1,5mm . Folk klagar på att bakdäcket slits fort med 1400cc men min upplevelse av Michelin Pilot Road 4 är att det håller väldigt bra. Jag gissar nog att backdäcket håller mer än 1000mil till då det var nyinköpt tidig vår 2013.
Michelin Pilot Road 4 får snabbt upp värmen även nu i det kalla april vädret så jag tror inte det är något vidare att använda på bana.


Jag har mycket bättre våtgrepps-förtroende med Michelin än Bridgestone. Tror det satt Bridgstone Battlax BT020 på de två föregående motorcyklarna jag körde och var inte alls nöjd. Kändes hårda "hockypucks-känsla" på nått sätt och tappade snabbt grepp i fukt med både Triumph Sprint ST 1050 och SV 650.
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Vilka däck ska man välja om man gillar att accelerera ofta. Jag har en tung effektstark maskin som sliter backdäck ordentligt. Kör sällan på bana så däcksidorna får bara lite motion då o då. Mitt problem är kort o gott att mitten på däcket blir platt. Frågan är alltså, vilket däck är slitstarkast på mitten och samtidigt mjukt nog på sidorna för att funka på slingriga 70-vägar.
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
vilka däck ska man välja om man gillar att accelerera ofta. Jag har en tung effektstark maskin som sliter backdäck ordentligt. Kör sällan på bana så däcksidorna får bara lite motion då o då. Mitt problem är kort o gott att mitten på däcket blir platt. Frågan är alltså, vilket däck är slitstarkast på mitten och samtidigt mjukt nog på sidorna för att funka på slingriga 70-vägar.

hoosier
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top