Midlanda i konkurs

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Va? :skrämd

Jag har inte hört något...pratade med Midlanda så sent som i fredags (25:e) och han antydde inget då utan verkade på glatt humör...

Ska kolla upp det här...

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har precis pratat med Midlanda Motorpark och...tyvärr så är ryktet sant. Banan är satt i konkurs. :(

Det blev ett väldigt kort samtal för ägaren satt i samtal med konkursförvaltaren men han sa att som det ser ut så kommer konkursförvaltaren att driva verksamheten i sommar. Mao så drabbas ej vår körning av detta.

Jag ska ringa igen i eftermiddag och förhoppningsvis då få mer information om vad som händer...

Mer info under dagen mao...

tl1000s

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
625 motard/grusbus
ajaj vi får hoppas att konkursförvaltaren driver verksamheten vidare och att dom snabbt kan hitta nya intresenter som kan fortsätta att hålla igång banan. Vist är det andra gången banan är KK?

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu har jag haft kontakt med Midlanda igen.

Blev väl inte så mycket klokare egentligen. Banägaren vet väl inte heller riktigt vad som kommer att hända utan bad mig återkomma nästa fredag då förhoppningsvis en del saker ska vara utredda.

Vad som händer med vår körning vet jag inte men förhoppningsvis så blir den av som planerat...onödigt att spekulera nu innan vi vet mer.

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Ja det var illa.
Först planerar vi en 1 Maj kortegé. Och då verkar det ska bli snöblask så att man får dra gummistövlarna högt upp över öronen.
Sedan kommer Christer med den icke så goda nyheten att Midlanda har kursat.
Hmm man undrar om man ska ge f.n att åka hoj i sommar. Vad händer här näst tro.
Findlansfärjan sjunker på vägen över till Wasa och körningen i Kemora far åt fanders eller kanske att norrmännen återupptar brytningen av sten på den plats banan i Mo I Rana ligger...
Hmm DE skulle bli en sommar att minnas de..not :(

Men det ska nog ordna upp sig..hoppas :rolleyes:

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag är som vanligt optimistisk och säger..."det ordnar sig"...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vi får hoppas att man inte anmält sig och betalat 400:- i onödan för den 28/6...

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
cbjorkman skrev:
Jag är som vanligt optimistisk och säger..."det ordnar sig"...

får du bara mat så går allt bra...... :tummenupp

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Som gammal umebo (drygt 20 år, haga) så säger jag bara (med otroligt nasal röst):

En få väl håppas atte gå bra, för he vor ju för jäkligt om he skull skita se.

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Saxat från länken(ifall nyheten försvinner):

Motorbanan försätts i konkurs

Trafikutbildning i Härnösand AB, TIH, försattes igår i konkurs
av tingsrätten, och tre personer tappar sina jobb.
Skulderna i boet är drygt sex miljoner kronor, och kan komma att stiga.
Det är alltså tidigare Mittsverigebanan, eller Midlanda Motor Park, som nu går i graven. Det kostade många miljoner att bygga banan - en anläggning som motorentusiasterna talade sig varma för, men som verkligheten hann i kapp innan den ens kom igång i full verksamhet.
Banan hann aldrig bli godkänd för de inkomstbringande tävlingarna.
- Det är är mycket tråkigt. Vi har ansträngt oss, och konkursen beror kort och gott på att vi inte fått de utbildningar som vi räknade med. De tillföll Yrkesakademin och vi var tacksamma att de kom till banan och använde den samtidigt som det inte inbringade några pengar för oss, säger ställföreträdande styrelseledamoten, Nils-Arne Lindqvist.
Vad är det som gått snett med den här satsningen?
- När vi inte klarade av att få de utbildningar vi räknat med, blev det heller inga pengar till att öka säkerheten på banan, vilket i sin tur är ett måste för att få de inkomstbringande STCC-tävlingarna. Att arrangera roadracingtävlingar genererar inga inkomster.
Har den här banan någon status överhuvudtaget?
- Motorsverige i stort vet att den finns, men utan STCC är statusen inte hög, säger Nils-Arne Lindqvist.
Vad händer nu med anläggningen?
- Det kan man bara spekulera i. För att få ekonomi måste du få utbildningar som i sin tur betyder tävlingar.
Advokat Alf Bolin är utsedd som konkursförvaltare:
- Det här är inte enkelt att rekonstruera, och det krävs någon med stor plånbok för att ta över verksamheten. Ägarna har dragits med ekonomiska problem väldigt länge.
Vad händer med banan?
- Den ska utannonseras. Förhoppningsvis hinner det inte växa upp några maskrosor genom asfalten innan vi hittar en köpare...
Hur mycket kostade banan?
- Jag vet att det satsades 13-14 miljoner i början. Sedan vet jag inte.
Nordea har en fordran på 4,3 miljoner och sedan har Almi och Norrlandsfonden satsat pengar. Enligt konkursförvaltaren lär det säkert dyka upp privata fordringsägare också.

Vi får verkligen hoppas att det här löser sig för det här är ju enda banan i norra Sverige att åka på :(

tl1000s

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
625 motard/grusbus
Vi får sälja mycket korv i helgen på Two-Wheels så att vi kan lägga ett bud på banan :brynad :rolleyes:

rigor

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Vi får väl köpa den för pengarna vi fått in via anmälningsavgiften.
Hur dyrt kan det vara med lite asfalt??

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Lite matematik.

115 medlemmar á 130.000:- och banan borde vara våran. Då borde vi få lite slantar över till viss utbyggnad.. :1pajas

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzukiman skrev:
Lite matematik.

115 medlemmar á 130.000:- och banan borde vara våran. Då borde vi få lite slantar över till viss utbyggnad.. :1pajas

Jag tror nog att banan är vår för hälften...fast som sagt, lite slantar över till utbyggnad är väl inte helt fel...vad säger ni? :cool:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
cbjorkman skrev:
Jag tror nog att banan är vår för hälften...fast som sagt, lite slantar över till utbyggnad är väl inte helt fel...vad säger ni? :cool:
Klart man vill satsa en slant, vore väl tusan också om man inte skulle bli riktigt snabb på bana om man hade en egen. :D

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Vi kanske skulle försöka få tillbaka pengarna....Vi är ju trots allt en MC-klubb :rofl

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras