MIG-svetsa med flussfylld tråd?

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Har varit sugen på att köpa en svets för hobby bruk. Men eftersom jag bor i lägenhet så är det nog inte så populärt med gasflaskor i källaren, hur är det att svetsa MIG-svets med flussfylld tråd? /Joacim

Farsgubben köpte en sådan däringa liten esab på jula som man kan köra både med gas och med flusstråd. Flusstråden var ingen höjdare att laga rost med, särskillt inte utomhus. Funkade skapligt att svetsa med inomhus där det är vindstilla och på rena arbetsstycken...

Klart det fungerar om du inte ska svetsa tunna saker.
Stänker en del och svetsarna blir väl inte lika fina som när man använder gas.
Men det fungerar helt klart:)

Last edited:
Kricke skrev:
2454649 Klart det fungerar om du inte ska svetsa tunna saker.
Stänker en del och svetsarna blir väl inte lika fina som när man använder gas.
Men det fungerar helt klart:)

Hmm det var ju just det, jag ska ju ha den för att svetsa tunnare gods med.

Kan du bara svetsa sen tidigare så är det en dröm att svetsa flussfylld tråd.
Särskilt utomhus oavsett vad som skrivits tidigare, det är i stort sett det den är till för. Smältorna blir finare och svetsarna blir inte lika spröda som med gasen. Det är som pinne på rulle typ.
Flusstråd är vad som används på ex. fartygsvarv.
Kan du svetsa är det skitbra. Men det stänker och är inte så bra för tunnplåt.

skulle en sån här fungera för t.ex. 1mm plåt?
Archive%5CProduct_images%5C44%5CLarge%5C44-711_l.jpg

1-fas svets för svetsning utan gas med flussfylld tråd. Tillverkad av stabil stålplåt. För svetsning i stålplåt. Speciellt lämpad för hemmabruk. Med termosäkring som bryter strömmen automatiskt vid överhettning. Med individuella vred/knappar för inställning av trådmatningshastighet resp. strömstyrka. Levereras komplett med flussfylld svetstråd, återledarkabel med godsklämma samt 2 m slangpaket med svetspistol.

joacimz skrev:
2459827 skulle en sån här fungera för t.ex. 1mm plåt?
Archive%5CProduct_images%5C44%5CLarge%5C44-711_l.jpg

1-fas svets för svetsning utan gas med flussfylld tråd. Tillverkad av stabil stålplåt. För svetsning i stålplåt. Speciellt lämpad för hemmabruk. Med termosäkring som bryter strömmen automatiskt vid överhettning. Med individuella vred/knappar för inställning av trådmatningshastighet resp. strömstyrka. Levereras komplett med flussfylld svetstråd, återledarkabel med godsklämma samt 2 m slangpaket med svetspistol.

Ja den funkar till 1mm plåt

Provat en sån där...
Funkar bra om man bara ska smida ihop nåt specialverktyg då och då, svetsa bort sönderdragna skruvar, laga rost på bilen osv

Har dock hört illa om biltemas flussfyllda tråd. Clas ohlsons ska därimot va bra

Läste någonstans att man polvände + och - när man körde med flussfylld tråd kontra vanlig Migtråd med gas.

kan man mig,a med flussfylld tråd..aså aluminum?
finns de sån tråd :va

isf ska jag köpa en skitsvets o börja öva :)

fick prova grövre material på jobbet o de gick hyffsat :)

hur blir kvaliten med flussfylld tråd jämfört med vanlig gas (typ mison 25) om man kör mag?? är jävligt trött på att köpa ny gas hela tiden:tomten (har bara 5 l flaska)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick