Migsvets - tillbehör/delar

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Köpte en Migsvets av fogden förra veckan men behöver lite grejer till den för att få den fungerande.

Först: Gas och flaska. Har kommti fram till att en friköpt 5 litersflaska är dte som gäller. Var köper jag den? Sett beggade (endera sålda eller i kiruna) för runt 1500 så mer än så är jag inte sugen på att betala.
Vad för gas ska den va fylld med (mison/argon/kväve/koldioxid - vad gäller för vad för typ av svetsning?)
Vad ska man köpa för tråd sedan? Tänkte först att tråd som tråd, men läste här att det fanns olika kvalitet på tråd oxå. Sedan va för tjocklek är det som gäller?

Skyddsmask: Är det värt att köpa en med flytande kristaller eller räcker det för hobbymecken med en mask som man drar av och på varefter man svetsar.

(svetsen är en Kemppi Kempomat 150)

Tjena! Mison (aga)eller Atal (AL) (samma gas, hos olika leverantörer) ska du ha för plåt. Kolla på aga.se och airliquide.se vad de kostar att fylla. En av dom är nog billigare

Tråd tycker jag 0,8mm är väldigt allround

En vanlig kolfiltermask (ex clasohlson ca 300kr) duger fint, sålänge det går ihop med hjälmen

FreddaAbborre skrev:
2134171 Köpte en Migsvets av fogden förra veckan men behöver lite grejer till den för att få den fungerande.

Först: Gas och flaska. Har kommti fram till att en friköpt 5 litersflaska är dte som gäller. Var köper jag den? Sett beggade (endera sålda eller i kiruna) för runt 1500 så mer än så är jag inte sugen på att betala.
Vad för gas ska den va fylld med (mison/argon/kväve/koldioxid - vad gäller för vad för typ av svetsning?)
Vad ska man köpa för tråd sedan? Tänkte först att tråd som tråd, men läste här att det fanns olika kvalitet på tråd oxå. Sedan va för tjocklek är det som gäller?

Skyddsmask: Är det värt att köpa en med flytande kristaller eller räcker det för hobbymecken med en mask som man drar av och på varefter man svetsar.

(svetsen är en Kemppi Kempomat 150)

Du kan använda en gammal kolsyresläckare som näst intill borde gå att få gratis på någon skrot, överskottsförsäljning, eller varför inte fråga på en brandstation om de har någon över. Först lossar man kranen och kapar av stigarröret som går ner i tuben. Därefter återmonteras kranen med teflontejp på gängan och på kranen ansluts en tryckregulator/mätare för MIG-svets eller annan regulator för samma tryckområde. Sedan är det bara att fylla upp tuben där de fyller kolsyresläckare, d v s med kolsyra. Gasen går bra att använda för svetsing både på stålplåt och rostfri plåt, det går t o m bättre på rostfri plåt än vanlig gas för MIG. För att svetsfogen ska bli rostfri krävs förstås också rostfri tråd, men rent hållfasthetsmässigt fungerar det bra med vanlig tråd för migsvets även på t.ex rostfria avgassystem. Ja det vart långrandigt men du ville ha tips på att slippa betala 1500 kr. Tråddiametern borde vara angiven på svetsen, gissar på att det är 0.8 mm men vet ej. Tråd hittar du säkert på Biltema eller Jula till lågt pris. Vanlig billig mask för elsvets duger fint.

Sydney skrev:
2134352 Du kan använda en gammal kolsyresläckare som näst intill borde gå att få gratis på någon skrot, överskottsförsäljning, eller varför inte fråga på en brandstation om de har någon över. Först lossar man kranen och kapar av stigarröret som går ner i tuben. Därefter återmonteras kranen med teflontejp på gängan och på kranen ansluts en tryckregulator/mätare för MIG-svets eller annan regulator för samma tryckområde. Sedan är det bara att fylla upp tuben där de fyller kolsyresläckare, d v s med kolsyra. Gasen går bra att använda för svetsing både på stålplåt och rostfri plåt, det går t o m bättre på rostfri plåt än vanlig gas för MIG. För att svetsfogen ska bli rostfri krävs förstås också rostfri tråd, men rent hållfasthetsmässigt fungerar det bra med vanlig tråd för migsvets även på t.ex rostfria avgassystem. Ja det vart långrandigt men du ville ha tips på att slippa betala 1500 kr. Tråddiametern borde vara angiven på svetsen, gissar på att det är 0.8 mm men vet ej. Tråd hittar du säkert på Biltema eller Jula till lågt pris. Vanlig billig mask för elsvets duger fint.

Låter fint det där med kolsyresläckare, men hur är det med säkerheten? Vad säger de där man fyller på den?

Se till att den är tryckprovad o godkänd, för annars
kan dom neka att fylla den.

FreddaAbborre skrev:
2135117 Låter fint det där med kolsyresläckare, men hur är det med säkerheten? Vad säger de där man fyller på den?

Har gjort det på två tuber. Killen som fyller första gången kontrollerar att den är provtryckt, vilket den inte är. Då gör han en provtryckning där tuben sätts under tryck i ett vattenbad och knackar sedan på ett datum på tuben när den provtrycktes OK. Kommer inte ihåg vad provtryckningen kostar men det tar inte många minuter så det var nog bara en hundring eller två. Allt detta bör vilken firma som helst som sysslar med brandservice kunna fixa.

Glöm det där med kolsyra, vill du ha lite stil på svetsarna så är det mison som gäller.
Men det är klart att vill man vara riktigt snål så kan man köra tråd med flussmedel i så slipper du gas helt, men det är inget jag rekomenderar.
Trådtjocklek brukar va lagom med 0,8 som nån sa tidigare.

Westfield skrev:
2135183 Glöm det där med kolsyra, vill du ha lite stil på svetsarna så är det mison som gäller.

CO2 ger faktiskt vissa fördelar vid svetsning av låglegerade stål
enligt AGAs rekomendationstabell, så det är mera handlaget som
ger stil på fogen.
Jag har kört med kolsyra i 10 år och svetsat allt från 0,7 bilplåt till
chassie-detaljer i 6mm stål med bra resultat.

SoX skrev:
2135419 CO2 ger faktiskt vissa fördelar vid svetsning av låglegerade stål
enligt AGAs rekomendationstabell, så det är mera handlaget som
ger stil på fogen.
Jag har kört med kolsyra i 10 år och svetsat allt från 0,7 bilplåt till
chassie-detaljer i 6mm stål med bra resultat.

Jag har samma erfarenhet, kolsyra fungerar jättebra och är till viss del en fråga om handlag. När en kompis lånade svetsen sa han att det bara spottar och fräser jämfört med "riktig gas" som på hans jobb. Det gjorde det kanske för honom, men med rätt inställning på strömstyrka och trådmatning är det inga som helst problem att få snygga svetsar på allt från tunnplåt till grövre saker. Det är inte aktuellt för mig att byta från kolsyra till någon anna skyddsgas när det fungerar helt OK och gasen är snudd på gratis.

0,8mm tråd är det som är klart och vanligsvetsmask/ögonskydd.

Fortfarande det där med gasen. Om man bygger om en bransläckare så funkar den bara med kolsyra?
Osäker fortfarande med kolsyretub.
Vad är teflontape?
Den regulatorn du snackar om, var köper man en sådan? Kostar?

FreddaAbborre skrev:
2135561 0,8mm tråd är det som är klart och vanligsvetsmask/ögonskydd.

Fortfarande det där med gasen. Om man bygger om en bransläckare så funkar den bara med kolsyra?
Osäker fortfarande med kolsyretub.
Vad är teflontape?
Den regulatorn du snackar om, var köper man en sådan? Kostar?

http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=748452295&pf_id=SE-025060&dept_id=SE-212

Funkar denna?

Eller är detta en sån som gäller?
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=748452295&pf_id=SE-212055&dept_id=SE-212

Läste även i Bearings tråd att denna typ av ombyggnad va olaglig att göra själv?!

Last edited:
FreddaAbborre skrev:
2135561

Eller är detta en sån som gäller?
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=748452295&pf_id=SE-212055&dept_id=SE-212

Läste även i Bearings tråd att denna typ av ombyggnad va olaglig att göra själv?!

Nummer 2 är det, CO2 och Mison-manometrar har olika gängstorlek,
så du måste bestämma dig från början.
Kolla med dom som fyller på Kolsyra, de brukar ha beggade tuber
att sälja.
Känner du nån som jobbar på krogen kan du be han/hon att ta hem
en tub till en ölanläggning. Jag kör med en sån.

Kan man fylla en mega tub utan licens? Har kanske en sådan på gång.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa