Mikuni/keihin 42mm och uppåt

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Öjebyn
Hoj
Ingen
Som trådnamnet lyder. Kan man hitta någon av dessa förgasare på någon hoj orginal? Helst som komplett brygga?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Honda Varadero har 2 st 42 mm:ers Keihin.
Honda Firestorm har 2 st 48 mm:ers Keihin.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Brygga som i hur många cylindrar 2-3-4 ?
Är ju fler än en men specificerar du inte är det en brygga med fyra i min skalle
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Finns inte att köpa någon komplett brygga med fyra eller fler gasare större än 41 eller 42mm (Keihin FCR, Mikuni TMR) vad jag vet, däremot finns ensamma gasare upp till över 50mm. Det mesta går att bygga om och anpassa men kan bli besvärligt och dyrt.

Vad är det till för applikation? Om det är till en bil t.ex. så finns det gott om folk som byggt om och bestyckat om t.ex. Keihin FCR förgasare att lira bra på halvstora bilmotorer, typ treliters sexor (Datsun, m.m.).
 

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Öjebyn
Hoj
Ingen
Jo med brygga menar jag 4 stycken, dåligt formulerat av mig. Ska kolla på lectron, braigasen har också men då kostar en komplett brygga ca 19000:-. De känns väldigt dyrt. En kompis köpte 41mm mikuni för 1500:-.
Tanken är att använda de på en bil, med 2.1l motor
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Räkna med att få betala 4,000 för en begagnad brygga och 12,000 för nya RS40 och 14,000 för FCR41.
2 st dubbla Weber 40 kostar 11,000. Utbudet av beggade RS/FCR är sparsamt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast med 500cc/cylinder så lär du inte behöva så värst stora förgasare om du inte tänker varva till månen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jo med brygga menar jag 4 stycken, dåligt formulerat av mig. Ska kolla på lectron, braigasen har också men då kostar en komplett brygga ca 19000:-. De känns väldigt dyrt. En kompis köpte 41mm mikuni för 1500:-.
Tanken är att använda de på en bil, med 2.1l motor
Fast med 500cc/cylinder så lär du inte behöva så värst stora förgasare om du inte tänker varva till månen.

Som Boris säger, du klarar dig gott med 40mm förgasare på det, typ FCR39/41or RS40or eller TMR40or. Finns gott om byggen på japanska 2-3 liters radfyror som använder sig av dom.

Budget blir väl nästa fråga. Rätt dyra gasare att köpa nya och inte vanligast att hitta begagnade.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har en 41mm keihin cvk brygga på hyllan, tror ni den räcker?
CV kräver anpassad luftburk dvs från den hoj förgasarna kom. De räcker för ca 190 hästar på hjulen dvs runt 220 vevaxelhästar om topplocket är bra portat med det dynamiska flödet i åtanke och inte bara maxflöde i en enda riktning.

Det här min gamla 1371 cc 9:1 kompade hoj med insug som är mindre än originalets fast lite större ventiler och RS40. Numera är insuget upptaget för lite mer för högre toppeffekt då effektkurvan var lite väl platt från 9,000 till 11,000. Lite stolt över att vridet är detsamma vid 4.000 varv som vid 11,000 och bara ca 20% lägre än maxvridet. Traktor!
dyno-2004-05-26.jpg
 

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Öjebyn
Hoj
Ingen
CV kräver anpassad luftburk dvs från den hoj förgasarna kom. De räcker för ca 190 hästar på hjulen dvs runt 220 vevaxelhästar om topplocket är bra portat med det dynamiska flödet i åtanke och inte bara maxflöde i en enda riktning.

Det här min gamla 1371 cc 9:1 kompade hoj med insug som är mindre än originalets fast lite större ventiler och RS40. Numera är insuget upptaget för lite mer för högre toppeffekt då effektkurvan var lite väl platt från 9,000 till 11,000. Lite stolt över att vridet är detsamma vid 4.000 varv som vid 11,000 och bara ca 20% lägre än maxvridet. Traktor!
dyno-2004-05-26.jpg
De låter inte dåligt ändå, toppen är en 530 topp som är mirafräst i förbräningsrummen samt portad och planad med 46/38 ventiler.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
De låter inte dåligt ändå, toppen är en 530 topp som är mirafräst i förbräningsrummen samt portad och planad med 46/38 ventiler.
Att säga att en topp är portad är som att säga att ens nya flickvän är snygg! :näsblod Den RC2150 jag portade fick 205 på bakhjulen (ca 230 på veven) och hade ett vridmoment helt platt från 2000 upp till 6000. Dubbla Weber 40. Rallykallarna med B23 och 531 tar normalt fram ca 250 på veven men har tyvärr tyvärr ett mer utpräglat ketchupvrid samt problem att få ventilsätena att inte spricka.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top