Miles eller KM på Import?

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
Jag har en importhoj och allt pekar på att det är en Amerikan (GSXR750-97). Under köpet har det varit mycket tjafs om vad hojen igentligen har gått. Handlaren sade 1500 mil, jag kollade med besiktningen och fick uppgiften att den gått 1952 mil 9:e juli 2001. Med sunt förnuft kom jag fram till att försäljarklåparn hade läst av mätaren (som förmodligen var i miles) som KM och att den då förmodligen gått ca 2400 mil (400 mil sedan sommarn 01, rimligt?). Nu när jag hämtat ut hojen och slagit på tändningen läser jag strax över 20000 på mätaren? Vafalls?

Hastighetsmätaren är i miles i ytterkant och i KM i innerkant. Men i instruktionsboken står det inte någonstans vad odometern och tripmätaren är graderad i. Serviceschemat i boken är graderad både i miles och i KM.

Jag är förvirrad. Hjälp?

EDIT:

Nu har jag lusläst instruktionsboken igen och har hittat anteckningar från tidigare ägare som pekar på att senaste service är gjord vid 19000 MILES (olja + filter) vilket alltså borde innebära ett par saker (OM boken verkligen hör till detta exemplar...):

- Handlaren sade 1500 mil när det i själva verket var 20000 miles (=3200 mil). Detta hade han kunnat kontrollera genom att slå på tändningen, vilket han alltså inte verkar gjort trots allt tjafs vi gått igenom...
-Tidigare ägare har kört ca 100 miles sedan sommaren 01...

Kan detta verkligen stämma? I sådana fall är det nog dags för *ytterligare* ett samtal med handlare. Jag tror det är typ 30:e sedan Januari...

Hojen är i jättefint skick och så....men det är skillnad på 1500 och 3200 mil.....

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Ja....

Men är du nöjd med hojen eller vill du att köpet ska gå tillbaka?
Det är nog svårt att häva det om du har tittat på hojen innan och sett 20000 på mätaren...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det du har att välja på är att häva köpet (nog inte omöjligt - även om du har undersökningsplikt så är det skillnad mellan 2 000 och 3 200 mil) eller att kräva kompensation, alltså del av köpeskillingen tillbaka. Även om bågen är fin, går bra osv så måste ju du räkna med ett lägre pris/inbyte den dag du gör dig av med den, pga det höga miltalet.

På dem bara och ge dig inte förrän du har fått din rätt.

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Jag har också en importhoj från usa, en 96:a. Min tripp står på 20320 miles ( ca 3200 mil) , och hastighetsmätaren är graderad i km/t. ........är du nöjd med hojen och ska behålla hojen så ta en diskussion med säljaren om att han har dålig koll på vad han säljer och bre på lite om att du är ledsen och känner dig blåst , prata om att ringa Sverker på plus eller A.R.N m.m ........... Se om du kan få kompensation med lite tillbehör eller kläder.

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Får man fråga vad det var för oseriös handlare du köpte den av?
Mkt dåligt av handlaren, stå på dig! :tummenupp

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
Jag har misstänkt hela tiden att handlaren förmodligen har blivit blåst vid inbytet och att de inte upptäckte det förrän jag påpekade att den inte alls gått 1500. De har sedan inte velat ta smällen för detta och försökt "smyga" ut den ändå. Det skumma är att jag när jag påpekade att den gått betydligt längre än 1500 inte verkade befinna mig i någon bättre förhandlingssituation. Dvs det fanns fortfarande inte något att göra på priset. De menade att det "bara hade stått fel på webben". Efter mycket gråt och tandgnisslan (typ 4 eller 5 samtal fram och tillbaks) fick jag med ett kapell och framsliders (värde 1000 kr *om jag köper dem*?). Men det satt långt inne. Detta kunde jag känna att jag accepterade när jag trodde att den hade gått 2400 eftersom den var så fin. Nu visar det sig kanske att den alltså gått över 3200 mil.... Dvs mer än 100% mer än vad de ursprungligen sade....

Det minsta jag skall göra är i alla fall att tala om för dem att jag helt tappat förtroendet för dem. Kanske kan jag inte göra så mycket annat eftersom jag ändå vill behålla den och papprena skrevs under redan i Januari.... (Hämtades i förra veckan, stod hos handlaren till då).

Edit:

Jag har alltså aldrig vetat om vad som stått på mätaren förrän nu när jag hämtade ut den. Men det känns jäkligt obehagligt att en säljare som intygar 3 ggr på direkt förfrågan att den verkligen "har gått 1500" inte ens har satt i tändningsnyckeln och kollat detta. Det tar max 2 minuter.

Det är en mardrömssituation att vara i som kund. När man känner att man måste dubbel- och trippelkolla allting säljaren säger för att man inte litar på honom... Jag känner mig hyfsat dum som ändå har låtit köpet gå igen trots allt strul (det har dessutom varit annat strul också med lån som inte förts över och ägarbyten som inte gjorts i tid). Det har fan kännts som det är jag som har varit både säljare och köpare eftersom jag har varit tvungen att lägga tid på att kolla att han skött sitt i varje läge...

Men vad fan gör man inte för dumma saker när man blir kär i en hoj? Det var väl detta som säljaren såg direkt från början och har spelat på hela tiden....

Men....jag skall ta reda på senaste ägaren och kolla hur det igentligen ligger till och sedan får vi se vad som händer. Om allt verkar vara handlarens fel så borde jag kunna få *någon* sorts kompensation. Ett par schyssta handskar och ett depåstöd kanske?

Last edited:

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Säg åt handlaren att bjussa på en stor service eller nåt liknande, vill dom inte så säg åt dom att du hänger ut dom på nätet......Det sprids rätt bra på nätet om hur företag beter sig och jag undrar om dom har råd med det.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...