Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Det är ungefär så det ser ut i Skellefte nuförtiden. Och i Boden, hela Malmfälten och Pajala…Batterier och grönt stål ska fram.

Jag noterar för övrigt att debattörer och självutnämnda experter långt ut på politikens högerkant nu börjar opponera sig mot den energiåtgång som är under uppbyggnad. Så klart, är man populistiskt lagd så har man nog mer att vinna på att tjata vidare om ett elområde och marginella kostnadssänkningar söder om Mälardalen…
Jag tror att detta är den enda positiva saken med dagens elmarknad - att priserna generellt rusar i SE3 & SE4.
Hade det varit SE1 som varit drabbad så hade den politiska debatten skitit en hel hög i det, för norrland får klara sig själv.
Det är ändå bara några bönder och en same som bor där.
Men nu när centrum för den politiska kärnan drabbas, tillsammans med stor del av befolkningen, då blir debatten lite intressantare.
Så nu är helt plötsligt energiproduktion intressantare än att konstnärerna inte får tvångsförsälja sina verk till myndigheter och landsting.
Cash is king - as always! :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Två decimeter är i alla fall definitionen på SNÖSMOCKA, enligt den statliga televisionen...

Nja, inte ens det:

"– Jag har inga officiella siffror men det är absolut en dryg decimeter på sina håll. Men det är svår att mäta när det blåser. Det snöar ju åt sidan, säger Henriks Reimer."

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Äsh, energikrisen är löst:

15000 solpaneler som är täckta av rimfrost och skuggar varandra.....
Men när vi inte behöver elen (till sommaren), då jävlar ska dom leverera...

Men under tiden:

140 000 liter tjockolja i timmen vid full drift, och då levererar dom hälften av en reaktor i Oscarshamn...

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Äsh, energikrisen är löst:

1500 solpaneler som är täckta av rimfrost och skuggar varandra.....
Men när vi inte behöver elen (till sommaren), då jävlar ska dom leverera...

Men under tiden:

140 000 liter tjockolja i timmen vid full drift, och då levererar dom hälften av en reaktor i Oscarshamn...
Hört från en säker källa att snö och is glider av panelerna utan problem. Boom, ström rakt in i Teslan.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hört från en säker källa att snö och is glider av panelerna utan problem. Boom, ström rakt in i Teslan.
Varför gör man inte bilfönster i samma material? :unsure:
Jag har snöat av mina (nästan) vertikala bilfönster varje dag i någon vecka nu och det vore skönt att slippa.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag tror att detta är den enda positiva saken med dagens elmarknad - att priserna generellt rusar i SE3 & SE4.
Hade det varit SE1 som varit drabbad så hade den politiska debatten skitit en hel hög i det, för norrland får klara sig själv.

Den kortsiktiga populistiska lösningen är ju uppenbarligen att skrika efter slopade elområden, så att skåningen kan känna någon form av "rättvisa" över att inte betala ett högre kilopris än norrbottningen. Trots att detta avfärdas av expertisen som orealistiskt, eftersom hela grejen bygger på var elen produceras och hur den transporteras till andra ställen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jassa, ja men det är ju bra, då är det ju bara det lilla problemet att dom har satt panelerna så att dom skuggar varandra, och då levererar dom inte ens ström till lysdioderna på Tesla-laddaren...

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Politiker av alla färger gläds åt sina fina vindsnurror vid ett studiebesök för några år sedan:

Hipp hurraaaa! Det här har vi beslutat om. Se så fint det blev!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jassa, ja men det är ju bra, då är det ju bara det lilla problemet att dom har satt panelerna så att dom skuggar varandra, och då levererar dom inte ens ström till lysdioderna på Tesla-laddaren...
Funkar även i skugga. Säker källa på det. Teslaägare har inte fel.

• Haha
Reaktioner: GuW

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Låg snö på den solcellsparken vi har här när jag körde förbi på morgonen .Fortfarande snötäckta 3-4 timmar senare men visst till slut glider det av .Sen har de haft stora problem på sommaren med är visst nått som brukar gå sönder som inte tål svängningarna när solen kommer fram efter varit i moln

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vet inte om det handlar om populism. Ett statligt bolag med statliga bidrag ska göra ”stål utan kol” som man inte ens vet om man kan sälja sedan och som kräver enorma mängder el som vi inte har. Tror det kan vara sunt att granska ett söndersubventionerat projekt som det.

Det är nog väldigt många företag som vill framstå som klimatvänliga så att sälja stålet tror jag är det minsta problemet.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Låg snö på den solcellsparken vi har här när jag körde förbi på morgonen .Fortfarande snötäckta 3-4 timmar senare men visst till slut glider det av .Sen har de haft stora problem på sommaren med är visst nått som brukar gå sönder som inte tål svängningarna när solen kommer fram efter varit i moln
Om man i området kring solpanelerna bygger vindkraftverk som är så hög aatt de kan hacka sönder molnen i småbitar som inte stoppar solen lika mycket så får man ju en mycket snällare skugga som solpanelerna gillar bättre. Winwin!
:banana

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Antagligen microinverters, detta sattyg som borde förbjudas

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Antagligen microinverters, detta sattyg som borde förbjudas
Det att snön har svårt glida av är nog att det är för tunt lager hadde det varit mer så hadde det säkert glidit av .Var på mina paneler med och det var kanske 4-5 cm

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är nog väldigt många företag som vill framstå som klimatvänliga så att sälja stålet tror jag är det minsta problemet.

Till vilket pris som helst?

Dubbelt så dyrt? Trippla priset? 12 gånger så dyrt?

" att producera den gröna vätgas som behövs för både Hybrit och H2 Green Steel beräknas år 2045 kräva 67–73 terawattimmar. För att sätta det i perspektiv landade Sveriges elförbrukning under 2020 på 134 terawattimmar"

Ett halvt Sverige till i elförbrukning, det är ju tur att vi inte har någon brist på el då...

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tull vilket pris som helst?

" att producera den gröna vätgas som behövs för både Hybrit och H2 Green Steel beräknas år 2045 kräva 67–73 terawattimmar. För att sätta det i perspektiv landade Sveriges elförbrukning under 2020 på 134 terawattimmar"

Ett halvt Sverige till i elförbrukning, det är ju tur att vi inte har någon brist på el då...

Säg att det högt räknat är 1000 kg stål i en bil, så är 10 kr högre stålpris = 10000 kr högre råvarupris.

De mest miljöintresserade bilköparna är väl dessutom elbilskunder och vad kostar dom idag?

Man kan väl gissa att det inte heller blir de billigaste modellerna som kommer säljas med argumentet miljövänligt stål.

Sen alla andra produkter, en klimatvänlig trampcykel 10 kg, = någon hundring dyrare produktionskostnad sedan säljer man den 5-10000 kr dyrare till klimatalarmister.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Tull vilket pris som helst?

Precis, den lilla detaljen med ”lite extra” el för stålverk, batterifabriker, och serverhaklar…
Om som t.ex. SSAB (eller om det var LKAB) aviserar att deras kommande behov med grön el betyder lika mycket el som hela Danmark förbrukar…
Om man lägger till de andra stålverken (inkl kommande nya H2 Green Steel), hur mycket el blir det tillsammans?
Lägger man sedan till batterifabriker och serverhallar så betyder det kanske det dubbla av hela Sveriges förbrukning idag, eller mer.
Och stålverk behöver då kablar till nätet i dimensioner som kan försörja ett helt land?
Men inte bara till nätet.
Hela nätet måste kompletteras vad gäller dimensioneringen hela vägen till ställen i andra länder som kan exportera el då Sverige har effektbris.
Visst planerar man vätgas som backup, hur det nu skall lösas, men det har hursomhelst begränsad kapacitet, så om man inte vill ha stillastående stålverk så måste man ha möjlighet och kapacitet i nätet till detta.
Vilket är helt orealistiskt då resten av nationen skulle släcka ner.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Säg att det högt räknat är 1000 kg stål i en bil, så är 10 kr högre stålpris = 10000 kr högre råvarupris.

De mest miljöintresserade bilköparna är väl dessutom elbilskunder och vad kostar dom idag?

Man kan väl gissa att det inte heller blir de billigaste modellerna som kommer säljas med argumentet miljövänligt stål.

Sen alla andra produkter, en klimatvänlig trampcykel 10 kg, = någon hundring dyrare produktionskostnad sedan säljer man den 5-10000 kr dyrare till klimatalarmister.
Enligt VD på H2 Green Steel så skulle kostnaden per bil öka med några tusenlappar (jag har lyssnat på honom).
Men deras planerade fabrik och kostnader förutsätter väldigt mycket, bl.a. att medborgarna står för elnätinstallationer…och min gissning även andra kostnader.
Om dessa företag helt står för sina egna kostnader inkl elnätsinvesteringar kors och tvärs till andra backup producenter av el i utlandet, och inte belastar eller konkurrerar bort konsumenterna, ja då är jag bekväm med deras planer.
Men tyvärr så är inte verkligheten så rosenskimrande.
En stor nota kommer att läggas på skattebetalare, och elnätsabonnenter i framförallt södra landet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt VD på H2 Green Steel så skulle kostnaden per bil öka med några tusenlappar (jag har lyssnat på honom).
Men deras planerade fabrik och kostnader förutsätter väldigt mycket, bl.a. att medborgarna står för elnätinstallationer…och min gissning även andra kostnader.
Om dessa företag helt står för sina egna kostnader inkl elnätsinvesteringar kors och tvärs till andra backup producenter av el i utlandet, och inte belastar eller konkurrerar bort konsumenterna, ja då är jag bekväm med deras planer.
Men tyvärr så är inte verkligheten så rosenskimrande.
En stor nota kommer att läggas på skattebetalare, och elnätsabonnenter i framförallt södra landet.

Jag vill inte heller betala för experimentet.

Jag ville bara säga att kunder sannolikt är det minsta problemet. Det sitter allt för många aktivister på samhällsposter där dom hanterar andra människors pengar. Tänk bara när Hellden kommer på att alla cykelställ i Stockholm är tillverkade av CO2-stål, så kommer han byta ut dessa mot "kolfria" stål. Hur nu ett kolfritt stål ser ut...

Sen år 2035 förbjuder Hellden cyklar av "kolstål" innanför tullarna...

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin