Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
6% mindre el har gett oss flera gånger högre elpris. Bra jobbat. Undrar hur landets företag mår.
Det var ju någon hamburger kedja som fick strömmen bruten igår pga obetalda räkningar.

Sedan fickn11800 el kunder på västkusten el avbrott i går kväll med - 17 o i morse var det 3000 kvar som ej fick ström. Där av flertal skolor o äldreboenden.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nästa vallöfte som sviks...

Kanske dags att gå ut och förklara att man nog inte var tillräckligt pålästa innan man lovade en massa saker...? Eller varför inte bara säga rakt ut att vi lurades...?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Eller så tänker man på svenska medborgare i första hand och skiter fullständigt i vad EU säger.
Vore trevligt om de gjorde nått som gynnade det egna folket någon gång. Har vi inget som helst självbestämmande kvar eller vad är det frågan om.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Den gamla goda tiden, när Volvo 740 med katalysator var miljöbil…

I vilket fall som, du satte precis fingret på Den Stora Elbilsbluffen. Vi skrotar våra perfekt fungerande fossilbilar. Vi masskonsumerar laddningsbara alternativ fulla av tveksamt framställda metaller som om vi vore tokiga. Vi laddar dem med ström från Karlshamnsverket och vi kör glatt vidare till det där sushistället som har den äkta varan färskt influgen från Japan.

Bättre miljö…?

Joråsåatt…
Exakt så!
Bara korkad symbolpolitik bland miljörörelsen

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Eller så tänker man på svenska medborgare i första hand och skiter fullständigt i vad EU säger.
Vore trevligt om de gjorde nått som gynnade det egna folket någon gång. Har vi inget som helst självbestämmande kvar eller vad är det frågan om.
Ja vi är för mesiga i Sverige. Vi ska extportera ”godhet”. Men resultatet är bara att andra skrattar åt oss och utnyttjar oss. Som tex klarerna som nu kontrollerar våra förorter, dom skiter i Sverige.
Nä…säg till de andra länderna att fixa sin elproduktion innan vi skickar mer el söderut!!

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?

Kanske dags att gå ut och förklara att man nog inte var tillräckligt pålästa innan man lovade en massa saker...? Eller varför inte bara säga rakt ut att vi lurades...?
Förstår inte problemet. Momsen kan de svenska politikerna härja fritt med, bara att sätta igång! Men viljan verkar inte finnas riktigt....

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Det där är genomgående något som våra svenska politiker har haft svårt att famna under våra snart 30 år som medlemmar i den Europeiska Gemenskapen:
Att dom frånhänt sig en stor del av självbestämmandet.

På gott och ont. Vi har haft en del helfnoskiga regeringssammansättningar som haft ambitioner som bromsats av vårt medlemskap. Tack och lov ibland, och tyvärr andra gånger.

Vidare vågar jag påstå att det vi röstade om för snart 30 år sedan, och vad de flesta politiker trodde på var Jaques Delors Europeiska Gemenskap.
Vad Maastrichtavtalet innebar och omfattade gick helt enkelt inte in. Och, Gemenskap eller Union handlar INTE bara om en lek med ord.
Vi befinner vi oss nu mitt i den Europeiska Unionen och deltar i dess marsch mot federalismen.

Den svenska debatten inför vår EG-omröstning var för övrigt ett skämt.
Det som diskuterades var blött snus och införselkvoter av brännvin för privatpersoner. Precis så högt orkade debatten lyfta. Alla viktiga ämnen låg orörda.

Vår förhandling med Bryssel efter omröstning men inför inträdet var en katastrof. Vi gick med, och detta med mössan i hand. Inga villkor eller krav.
Ja, förutom brännvinet över gräns, då.

Finland cuttade sig en kalasdeal för sitt jordbruk som hjälper dem än idag.

Sverige...?

Så, jag är inte ett dugg förvånad över att svenska politiker tror att dom kan göra något som internationella avtal förhindrar dem att genomföra.
Dom är klåpare, rent generellt - och i Bryssel blir dom överkörda gång på gång, helt enkelt för att dom inte förstår spelet.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Förstår inte problemet. Momsen kan de svenska politikerna härja fritt med, bara att sätta igång! Men viljan verkar inte finnas riktigt....

Fritt fram att ta bort skatten på biobränsle:

För att stimulera användningen av rena och högblandade biodrivmedel bör man nu avskaffa straffbeskattningen, malus, för bilar som körs på dessa drivmedel.

Lika låga utsläpp som från rena elbilar
En dieselbil som går på HVO100 ger totalt lika låga eller lägre utsläpp än en ren elbil. De bilar som körs på E85 ger avsevärt lägre utsläpp än bensinbilar.

Problemet med den våldsamma överbeskattningen av fordonstrafiken i Sverige är att samhället är beroende av skatteintäkterna för att få budgeten att gå ihop.
Korthuset rämnar om man försöker karva lite i de stålar som flyter in via trafiken.

Statskassan är dopad.

Edit:

Det finns en brutallapsus i Energinyheters drömmar här ovan:

"...bör man nu avskaffa straffbeskattningen, malus, för bilar som körs på dessa drivmedel."

Äpplen och päron. Malusbeskattningen de första 3 åren bort för bilar som kan köras på HVO? Hur vet man att dom tankas med detta bränslet?
För att landa där måste man istället vara beredd att straffbeskatta fossilbränsle ytterligare, tills det uppstår en prisdifferens så att även veganer är redo att tanka animaliskt slaktavfall i sin daily driver.

Vid det laget lär fossildieseln bara vara en liten rännil ut pumparna, och på samma vis kommer inflödet till statskassan att ha reducerats till en liknande rännil.

Erk du, Maja du...

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Mycket glädjekalkyler kring grönt stål. Tyvärr kommer detta att kosta oss skattebetalare enorma pengar.

Det där har redan harvats igenom fackpress och lokalpress några gånger om, både på högre och lägre nivåer. Det som är nytt den här gången är möjligtvis att ett antal opinionsbildare på högerkanten svingar vilt mot allt och alla som ifrågasätter slottsavtalet. Vem som får rätt i slutändan återstår att se.

Det som i alla fall är tydligt är att de berörda aktörernas försvarstal är att det gäller att ligga i teknologins framkant, eller att i alla fall vara med på tåget när tåget går. Grönt stål kommer inte att vara svårt att sälja som något av trollen här antyder. Det förutspås tvärtom att vara det enda säljbara alternativet när det väl finns i större skala.

Medans motståndarna sätter sig emot etableringar som kommer att förbruka elektricitet, men tyvärr också visar upp ett stort mått av gammalt klassiskt kolonialtänk där norra Sverige anses tärande, ”har inte tillräckligt med bostäder” (men väl järnmalmen…) och inte ska ligga i framkant när det finns större aktörer i USA och Kina. Det sedvanliga nyliberala ”Sverige är inte längre en industrination utan numera IT-företag och cappuccinobarer” tänket…

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Grönt stål kommer inte att vara svårt att sälja som något av trollen här antyder. Det förutspås tvärtom att vara det enda säljbara alternativet när det väl finns i större skala.
Vad grundar du det på?
Om priset för elen som går åt och den nödvändiga utbyggnaden av elproduktion som motsvarar hela finlands totala produktion landar någonstans på priset så kommer väl det gröna stålet att landa ungefär kring priset på guld (bara ett helt ogrundat påstående för att förtydliga att det blir ruskigt dyrt). Vem köper det?

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det sedvanliga nyliberala ”Sverige är inte längre en industrination utan numera IT-företag och cappuccinobarer” tänket…

Ja, industrination var det länge sedan vi presenterades som i statens broschyrer. Industri är ju smutsigt, tungt och per automatik miljövidrigt.
Inget som en humanitär stormakt vill bli förknippad med.

IT-nation...?
Det var väl typ 3 år på 90-talet vi var det?
Sedan tJörde Indien om oss så det skrek - och inte med lägre kostnader i första hand, utan med bättre utbildningar och smartare hjärnor.

Var det inte "servicenation" vi skulle bli efter det?
Undrar när det går upp för våra styrande att vi alla inte bara kan åka hem till varandra och putsa varandras fönster - med RUT-subvention som ömsesidigt incitament?

Någonstans måste det produceras något för att hålla pyramidspelet Tillväxt igång.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Grönt stål kommer inte att vara svårt att sälja som något av trollen här antyder. Det förutspås tvärtom att vara det enda säljbara alternativet när det väl finns i större skala.
Vad grundar du det på?

Jag grundar det personligen inte på någonting. Jag går helt och hållet på de prognoser som malm- och stålproducenterna själva har kommit fram till.

De står rimligtvis i nära kontakt med sina kunder. De vet rimligtvis vad kunderna vill ha om ett, fem, tio och tjugo år. De vet rimligtvis att radikalt minskade utsläpp i samband med stålframställning kommer att bli en gigantisk faktor i en miljövänlig framtid och rimligtvis en faktor som vida överglänser elbilsboomen när man vill slå sig för bröstet och tala om för världen hur miljövänliga ens produkter är.

Jag tror inte att samtliga aktörer - plus några nya - skulle visa detta intresse för grönt stål om det inte förutspåddes bli framtiden. Det är bara ett antal lobbyister som inte ser längre än sin senaste elräkning som tror att detta är en bluff skapad av onda människor...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag grundar det personligen inte på någonting. Jag går helt och hållet på de prognoser som malm- och stålproducenterna själva har kommit fram till.

De står rimligtvis i nära kontakt med sina kunder. De vet rimligtvis vad kunderna vill ha om ett, fem, tio och tjugo år. De vet rimligtvis att radikalt minskade utsläpp i samband med stålframställning kommer att bli en gigantisk faktor i en miljövänlig framtid och rimligtvis en faktor som vida överglänser elbilsboomen när man vill slå sig för bröstet och tala om för världen hur miljövänliga ens produkter är.

Jag tror inte att samtliga aktörer - plus några nya - skulle visa detta intresse för grönt stål om det inte förutspåddes bli framtiden. Det är bara ett antal lobbyister som inte ser längre än sin senaste elräkning som tror att detta är en bluff skapad av onda människor...

Det är vi som bor i norr som kommer få problem med elräkningarna den dagen SSAB startar upp. Jag tycker inte om att hugga ved men det är den framtid jag ser komma.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur ska man rent praktiskt få plats med alla vindkraftverk som behövs för det gröna stålet? Var ska de stå? I artikeln från Kvartal fanns beräkningar som inte enbart visar att det blir dyrt utan svårt att genomföra rent praktiskt även om man monterar vindsnurror över hela Norrbotten. Hur "grön" är produktionen av betongfundamenten till alla dessa snurror?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur ska man rent praktiskt få plats med alla vindkraftverk som behövs för det gröna stålet? Var ska de stå? I artikeln från Kvartal fanns beräkningar som inte enbart visar att det blir dyrt utan svårt att genomföra rent praktiskt även om man monterar vindsnurror över hela Norrbotten. Hur "grön" är produktionen av betongfundamenten till alla dessa snurror?

Och var ska vi få cementen ifrån när miljöpartisterna tar bort tillståndet på Gotland?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, är man krass så är det i söder som elproduktionen saknas, inte i norr.

Som jag tidigare sagt så finns det långt framskridna planer på att förlägga SMR-reaktorer i omedelbar närhet av de stora förbrukarna såväl i norr som i söder.

På så sätt får man inte bara en planerbar mängd av baskraft, man avlastar även stam- och distributionsnät samt att vattenkraften till större del kan utgöra reglerkraft gentemot exempelvis vind- och solkraft som OCKSÅ kommer att öka.

Sedan så finns det ju ändå hyfsade chanser till att nya reaktorer kommer på plats på gamla siter, där infrastruktur redan finns. Med tanke på att rysk gas från och med sommaren 2022 upphört att vara ett alternativ för Europa så har ju de ekonomiska förutsättningarna för kärnkraftsreaktorer förändrats.

Och då har vi inte ens nämnt fusionsenergin som nyss passerat en milstolpe.

Det vi kan konstatera är att norra Sverige är strategisk resurs för såväl fossilfri stålindustri som för jordartsmetaller och andra mineraler som grafit - FÖR HELA EU - i en tid då dessa resurser får sägas vara det mest efterfrågade under överskådlig tid. Även teknologin sitter vi på i norra Sverige.

Lägg till att det geostrategiska läget både innan och efter NATO är ett av världens absoluta konfliktcentrum iom Rysslands militärstrategiska intresse för Nordkalotten och Atlantkusten men också för de naturresurser som finns under isen.

Så det finns både korta och långa perspektiv i detta, där populistiska utfästelser utan verklighetsförankring gällande tex dieselpriser och elprisstöd tillhör de korta perspektiven och de är betydelselösa i det längre perspektivet.

Vinnarhålet ligger inte i Stockholm de närmsta 50 åren.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Och var ska vi få cementen ifrån när miljöpartisterna tar bort tillståndet på Gotland?
Det gör de inte. Mark- och miljödomstolen har nyss fastslagit att Cementframställningen är av strategiskt intresse för Sverige även säkerhetsmässigt och har gett fortsatt tillstånd.

Tiden med nedmontering av industrin till förmån för orealistiska fantasier tycks äntligen vara över.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det gör de inte. Mark- och miljödomstolen har nyss fastslagit att Cementframställningen är av strategiskt intresse för Sverige även säkerhetsmässigt och har gett fortsatt tillstånd.

Tiden med nedmontering av industrin till förmån för orealistiska fantasier tycks äntligen vara över.

Förlängt 4 år ja. Vad har vi för regering efter nästa val? S igen med stöd av MP?

Med rådande elpriser och inte minst de elpriser vi lär få efter att SSAB startat upp så monterar nog stora delar av industrin ner sig själva. Sen kan S och MP likt det gjort med kärnkraften kokettera om att den industrin inte var konkurrenskraftig.

Nej, jag ska köpa några hektar skog så jag kan värma huset och maten med ved, sedan funderar jag på om man måste bygga en ångmaskin som kan driva ett elverk som laddar ett batteri för de få saker som verkligen kräver el.

Politikerna håller på att skicka oss 200 år bakåt i tiden. Lycka till med att ladda elbilen sedan SSAB startat upp, förbränningsmotorn kan man i alla fall köra på gengas.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tja, är man krass så är det i söder som elproduktionen saknas, inte i norr.

Som jag tidigare sagt så finns det långt framskridna planer på att förlägga SMR-reaktorer i omedelbar närhet av de stora förbrukarna såväl i norr som i söder.

Vinnarhålet ligger inte i Stockholm de närmsta 50 åren.
Idag saknas den i söder, men balansen är på väg att tippa. Jag är helt för att montera kärnreaktorer av valfritt slag överallt där det behövs. Att bygga dem på andra ställen än där de har funnits kräver lagändringar, men det är lösbart. Det svåra är att folk är lika rädda för "atomkraft" som för "E-nummer" och gör vad de kan för att stoppa all utbyggnad. Vätgasen kräver massor av energi och ska industrin klara det så räcker det inte med vindflöjlar.
Förhoppningsvis gör den här månadens elräkningar att även några NIMBYs får igång hjärnverksamheten när det gäller effektiv kraft.

Om 50 år är jag komposterad sen länge så jag får inte veta om du har rätt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin