Nästa vallöfte som sviks...
Regeringen kan tvingas backa från löftet om kraftigt sänkt reduktionsplikt, kan DN avslöja.
www.dn.se
DN: Kraftig sänkning av reduktionsplikten kan bryta mot EU:s utsläppskrav
www.tv4.se
Kanske dags att gå ut och förklara att man nog inte var tillräckligt pålästa innan man lovade en massa saker...? Eller varför inte bara säga rakt ut att vi lurades...?
Det där är genomgående något som våra svenska politiker har haft svårt att famna under våra snart 30 år som medlemmar i den Europeiska
Gemenskapen:
Att dom frånhänt sig en stor del av självbestämmandet.
På gott och ont. Vi har haft en del helfnoskiga regeringssammansättningar som haft ambitioner som bromsats av vårt medlemskap. Tack och lov ibland, och tyvärr andra gånger.
Vidare vågar jag påstå att det vi röstade om för snart 30 år sedan, och vad de flesta politiker trodde på var Jaques Delors Europeiska Gemenskap.
Vad Maastrichtavtalet innebar och omfattade gick helt enkelt inte in. Och, Gemenskap eller Union handlar INTE bara om en lek med ord.
Vi befinner vi oss nu mitt i den Europeiska Unionen och deltar i dess marsch mot federalismen.
Den svenska debatten inför vår EG-omröstning var för övrigt ett skämt.
Det som diskuterades var blött snus och införselkvoter av brännvin för privatpersoner. Precis så högt orkade debatten lyfta. Alla viktiga ämnen låg orörda.
Vår förhandling med Bryssel efter omröstning men inför inträdet var en katastrof. Vi gick med, och detta med mössan i hand. Inga villkor eller krav.
Ja, förutom brännvinet över gräns, då.
Finland cuttade sig en kalasdeal för sitt jordbruk som hjälper dem än idag.
Sverige...?
Så, jag är inte ett dugg förvånad över att svenska politiker tror att dom kan göra något som internationella avtal förhindrar dem att genomföra.
Dom är klåpare, rent generellt - och i Bryssel blir dom överkörda gång på gång, helt enkelt för att dom inte förstår spelet.